Artigo

Análise de aproximações das concepções presentes em questões associadas ao ensino de química aplicadas no novo ENEM com as concepções do enfoque CTS

The National High School Examination (Enem) comprehends the evaluation of skills and competences fundamental to the exercise of citizenship, one of the objectives of the Science, Technology and Society (STS) approach. This qualitative research, which also adopts quantitative standards, has the objec...

ver descrição completa

Autor principal: SOUZA, Jorge Raimundo da Trindade
Outros Autores: BRITO, Licurgo Peixoto de
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2019
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/11792
http://dx.doi.org/10.18542/amazrecm.v15i33.5464
id ir-2011-11792
recordtype dspace
spelling ir-2011-117922019-09-23T18:51:50Z Análise de aproximações das concepções presentes em questões associadas ao ensino de química aplicadas no novo ENEM com as concepções do enfoque CTS Analysis of the approximations of the conceptions present in issues associated to the teaching of chemistry applied in the new Enem with the conceptions of the STS approach SOUZA, Jorge Raimundo da Trindade BRITO, Licurgo Peixoto de Enfoque CTS Ensino de química Enem STS approach Chemistry teaching The National High School Examination (Enem) comprehends the evaluation of skills and competences fundamental to the exercise of citizenship, one of the objectives of the Science, Technology and Society (STS) approach. This qualitative research, which also adopts quantitative standards, has the objective of analyzing STS concepts in the issues associated to the chemistry teaching of this exam, in the period between 2009 to 2015 (new Enem), and the factors that influence these relations. For this, it was necessary to analyze the content and the structure of the questions associated to the teaching of Chemistry, examining if and how occurred the approximation of these questions with the principles of the STS educational perspective, and what conditions determine the mediation of this relation of proximity. As an instrument for analyzing the questions, the Discursive Textual Analysis (ATD) was used. Among the 156 analyzed questions, which are pertinent to the teaching of Chemistry, 46.1% did not present an approximation with the principles of the STS approach; 32.1% showed an apparent relationship with these assumptions and 21.8% were associated with the principles of the STS approach. The results showed that the questions of the new Enem presented proximity, at different levels, to the theoretical principles of the STS approach. O Exame Nacional do Ensino Médio (Enem) compreende a avaliação de habilidades e competências essenciais para a formação cidadã, um dos pressupostos da perspectiva educacional Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS). Esta investigação qualitativa, com aspectos quantitativos, teve o objetivo de analisar concepções CTS nas questões associadas ao ensino de Química deste exame, no período compreendido entre 2009 a 2015 (novo Enem). Assim, neste estudo, foi preciso analisar o conteúdo e a estrutura das questões que possuem relação com o ensino de Química, examinando se e como ocorreu a aproximação destas questões com os princípios da perspectiva educacional CTS, e que condições determinam a mediação desta relação de proximidade. Como instrumento de análise das questões, foi utilizada a Análise Textual Discursiva (ATD). Entre as 156 questões analisadas, que são pertinentes ao ensino de Química, 46,1% não apresentaram aproximação com os princípios do enfoque CTS; 32,1% mostraram aparente relação com estes pressupostos e 21,8% estão associadas aos princípios do enfoque CTS. Os resultados mostraram que as questões do novo Enem apresentam aproximação, em diferentes níveis, dos princípios teóricos do enfoque CTS. UFPA - Universidade Federal do Pará 2019-09-16T14:58:37Z 2019-09-16T14:58:37Z 2019-06 Artigo de Periódico SOUZA, Jorge Raimundo da Trindade; BRITO, Licurgo Peixoto de. Análise de aproximações das concepções presentes em questões associadas ao ensino de química aplicadas no novo ENEM com as concepções do enfoque CTS. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, Belém, v. 15, n. 33, p. 116-133, jan./jun. 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/amazrecm.v15i33.5464. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/11792. Acesso em: . 2317-5125 http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/11792 http://dx.doi.org/10.18542/amazrecm.v15i33.5464 por Amazônia - Revista de Educação em Ciências e Matemáticas Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil UFPA https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/5464/5607
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Enfoque CTS
Ensino de química
Enem
STS approach
Chemistry teaching
spellingShingle Enfoque CTS
Ensino de química
Enem
STS approach
Chemistry teaching
SOUZA, Jorge Raimundo da Trindade
Análise de aproximações das concepções presentes em questões associadas ao ensino de química aplicadas no novo ENEM com as concepções do enfoque CTS
topic_facet Enfoque CTS
Ensino de química
Enem
STS approach
Chemistry teaching
description The National High School Examination (Enem) comprehends the evaluation of skills and competences fundamental to the exercise of citizenship, one of the objectives of the Science, Technology and Society (STS) approach. This qualitative research, which also adopts quantitative standards, has the objective of analyzing STS concepts in the issues associated to the chemistry teaching of this exam, in the period between 2009 to 2015 (new Enem), and the factors that influence these relations. For this, it was necessary to analyze the content and the structure of the questions associated to the teaching of Chemistry, examining if and how occurred the approximation of these questions with the principles of the STS educational perspective, and what conditions determine the mediation of this relation of proximity. As an instrument for analyzing the questions, the Discursive Textual Analysis (ATD) was used. Among the 156 analyzed questions, which are pertinent to the teaching of Chemistry, 46.1% did not present an approximation with the principles of the STS approach; 32.1% showed an apparent relationship with these assumptions and 21.8% were associated with the principles of the STS approach. The results showed that the questions of the new Enem presented proximity, at different levels, to the theoretical principles of the STS approach.
format Artigo
author SOUZA, Jorge Raimundo da Trindade
author2 BRITO, Licurgo Peixoto de
author2Str BRITO, Licurgo Peixoto de
title Análise de aproximações das concepções presentes em questões associadas ao ensino de química aplicadas no novo ENEM com as concepções do enfoque CTS
title_short Análise de aproximações das concepções presentes em questões associadas ao ensino de química aplicadas no novo ENEM com as concepções do enfoque CTS
title_full Análise de aproximações das concepções presentes em questões associadas ao ensino de química aplicadas no novo ENEM com as concepções do enfoque CTS
title_fullStr Análise de aproximações das concepções presentes em questões associadas ao ensino de química aplicadas no novo ENEM com as concepções do enfoque CTS
title_full_unstemmed Análise de aproximações das concepções presentes em questões associadas ao ensino de química aplicadas no novo ENEM com as concepções do enfoque CTS
title_sort análise de aproximações das concepções presentes em questões associadas ao ensino de química aplicadas no novo enem com as concepções do enfoque cts
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2019
url http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/11792
http://dx.doi.org/10.18542/amazrecm.v15i33.5464
_version_ 1787149528809340928
score 11.674752