Periódico

Epistemological foundations of STS relations in science education

Autor principal: Farias, Luciana de Nazaré
Outros Autores: Miranda, Werventon dos Santos, Pereira Filho, Silvio Carlos Ferreira
Grau: Periódico
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2012
Acesso em linha: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1648
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recordtype ojs
spelling oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article-16482021-08-17T00:59:20Z Epistemological foundations of STS relations in science education Fundamentos epistemológicos das relações CTS no ensino de ciências Farias, Luciana de Nazaré Miranda, Werventon dos Santos Pereira Filho, Silvio Carlos Ferreira epistemology; STS relations; science teaching epistemologia; relações CTS We aim to discuss the epistemological foundations of the STS (Science, Technology and Society) relations present in issues considered socially relevant in science education. We believe that a major goal of science education in a STS approach is the development of the capacity of decision-making by students, thus contributing to their participation in society. Although there is a quest for change, research has shown that in schools, scientific knowledge is still presented to the students with the status of a knowledge superior to others, as being the absolute truth. As preliminary results, we point out that studies show a growing appreciation of STS studies, which indicates the need for exploiting knowledge in a broader sense, seeking to work in a science curriculum perspective whose logic of organization is structured in topics, with which science education contents are selected. However, the development of the STS approach in schools still remains a challenge as science and technology are addressed merely in an illustrative way, separated from the discussions of our time, in which we paradoxically live in constant contact with scientific and technological apparatuses. It is necessary to contrast the official views present in educational systems and provide sources of alternative visions for science education, seeking to move towards conceptions of science and its teaching concerning the twenty-first century topics, with which science education contents are selected. However, the development of the STS approach in schools still remains a challenge as science and technology are addressed merely in an illustrative way, separated from the discussions of our time, in which we paradoxically live in constant contact with scientific and technological apparatuses. It is necessary to contrast the official views present in educational systems and provide sources of alternative visions for science education, seeking to move towards conceptions of science and its teaching concerning the twenty-first century Visamos a discutir os fundamentos epistemológicos das relações CTS (Ciência, Tecnologia, Sociedade) presentes em temas considerados socialmente relevantes no ensino de ciências. Consideramos que um dos principais objetivos do ensino de ciências numa abordagem CTS é o desenvolvimento da capacidade de tomada de decisões por parte dos estudantes, contribuindo, assim, para sua participação na sociedade. Embora haja uma busca por mudanças, as pesquisas têm mostrado que, nas escolas, os conhecimentos científicos ainda são apresentados aos alunos com status de conhecimento superior aos demais, como sendo a verdade absoluta. Como resultados preliminares, destacamos que as pesquisas apontam para uma crescente valorização dos estudos CTS, que indicam a necessidade de explorar os conhecimentos sob um caráter mais amplo, buscando trabalhar ciências numa perspectiva curricular, cuja lógica de organização é estruturada em temas, com os quais são selecionados os conteúdos de ensino de ciências. Entretanto, o desenvolvimento da abordagem CTS nas escolas ainda é um desafio, pois a ciência e a tecnologia são abordadas de forma meramente ilustrativa, dissociadas das discussões de nosso tempo, em que paradoxalmente vivemos em constante contato com aparatos científicos e tecnológicos. É preciso contrastar as visões oficiais presentes nos sistemas de ensino e constituir fontes de visões alternativas para o ensino de ciências, buscando avançar no sentido de concepções de ciências e seu ensino, concernentes com o século XXI. Universidade Federal do Pará 2012-12-31 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1648 10.18542/amazrecm.v9i17.1648 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 9, n. 17 (2012); 63-76 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 9, n. 17 (2012); 63-76 2317-5125 1980-5128 por https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1648/2078 /*ref*/ARAGÃO, R.M.R. Compreendendo a Investigação Narrativa de ações escolares de ensino e de aprendizagem no âmbito da formação de professores. 22ª Reunião Anual da ANPEd, Caxambu:2004. /*ref*/ASSMANN, H. Reencantar a educação: rumo à sociedade aprendente. 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