Dissertação

Análise e avaliação de softwares de ambientes virtuais de aprendizagem

This study consists of the analysis and evaluation of virtual learning environments that aim to verify the operation of tools available in VLEs according to the perspectives: Technological/communicational/social, didactic/pedagogical and of management (SCHLEMMER, SACCOL and GARRIDO 2007). The pur...

ver descrição completa

Autor principal: Lima, Manoel Messias Antônio de
Grau: Dissertação
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2019
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/1305
id ir-11612-1305
recordtype dspace
spelling ir-11612-13052019-08-24T06:00:52Z Análise e avaliação de softwares de ambientes virtuais de aprendizagem Lima, Manoel Messias Antônio de Brito, George Lauro Ribeiro de Educação a Distância; Avaliação de Ambiente Virtual de Aprendizagem; Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação; Distance Education; Virtual Learning Environment Assessment; Digital Information and Communication Technologies CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO This study consists of the analysis and evaluation of virtual learning environments that aim to verify the operation of tools available in VLEs according to the perspectives: Technological/communicational/social, didactic/pedagogical and of management (SCHLEMMER, SACCOL and GARRIDO 2007). The purpose is that, after this analysis and evaluation, it can be provided subsidy to whoever may be interested in adopting these kinds of Distance Learning management software or even using it for classroom teaching. The work is justified by the relevance of Virtual Learning Environment to the expansion of Distance Learning and by the importance of this modality to the process of democratization of knowledge in contemporaneity. It is a bibliographic research, given that it looks for results at already published papers, like books, articles and magazines. It is also a quantitative/qualitative research, as it uses qualitative data without abdicating of analysis, meanings and interpreting data. It was used a Model of Evaluation of ELV created and presented by Eliane Schlemmer in her doctoral thesis, in the year of 2002, at which she proposed to evaluate this kind of software following four different perspectives: a) Technical; b) Communicational/social; c) Didactic/pedagogical and d) Management. Afterwards, in an article of 2007, together with Saccol and Garrido, she presented a reformulation of the same model combining the technical and communicational/social perspectives. That reformulated model is the one we used in this work, with the three perspectives of evaluation of ELVs being the Technical/communicational/social, the Didactic/pedagogical and the Management. Este estudo consiste na análise e avaliação de ambientes virtuais de aprendizagem que têm como objetivo verificar o funcionamento das ferramentas disponíveis em AVAs de acordo com as perspectivas: Tecnológica/comunicacional/social, didática/pedagógica e de gestão (SCHLEMMER, SACCOL E GARRIDO, 2007). O propósito é que, a partir dessa análise e avaliação, possa ser dado subsídio aos possíveis interessados na adoção desse tipo de softwares para a gestão da EAD e até mesmo na sua utilização em cursos presenciais. O trabalho se justifica diante da relevância dos Ambientes Virtuais de Aprendizagem para expansão da EaD e da importância dessa modalidade para o processo de democratização do acesso ao conhecimento na contemporaneidade. É uma pesquisa bibliográfica, já que busca seus resultados em materiais já publicados como livros, artigos e periódicos. É também uma pesquisa quantitativa/qualitativa, pois faz uso dos dados qualitativos sem se abdicar de análises, significados e da interpretação dos dados. Foi utilizado um modelo de Avaliação de AVAs criado e apresentado por Eliane Schlemmer em sua tese de doutoramento no ano de 2002, em que ela propôs a avaliação desse tipo de softwares a partir de quatro perspectivas: a) Técnica, b) Comunicacional/social, c) Didático/pedagógica e d) Gestão. Posteriormente, em um artigo de 2007, juntamente com Saccol e Garrido, ela apresentou uma reformulação do referido modelo fazendo uma junção das perspectivas técnicas com a comunicacional/social. Tal modelo reformulado foi o que utilizamos nesse trabalho, com as três perspectivas de avaliação de AVAs que são a Técnica/comunicacional/social, a Didático/pedagógica e a de Gestão. 2019-08-23T12:12:10Z 2019-08-23T12:12:10Z 2019-04-30 Dissertação LIMA, Manoel Messias Antônio de. Análise e avaliação de softwares de ambientes virtuais de aprendizagem.2019. 123f. Dissertação (Mestrado em Modelagem Computacional e Sistemas) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-graduação em Modelagem Computacional e Sistemas, Palmas, 2019. http://hdl.handle.net/11612/1305 pt_BR Open Access application/pdf application/pdf Universidade Federal do Tocantins BR Programa de Pós-Graduação em Modelagem Computacional de Sistemas - PPGMCS Palmas
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Educação a Distância; Avaliação de Ambiente Virtual de Aprendizagem; Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação; Distance Education; Virtual Learning Environment Assessment; Digital Information and Communication Technologies
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
spellingShingle Educação a Distância; Avaliação de Ambiente Virtual de Aprendizagem; Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação; Distance Education; Virtual Learning Environment Assessment; Digital Information and Communication Technologies
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
Lima, Manoel Messias Antônio de
Análise e avaliação de softwares de ambientes virtuais de aprendizagem
topic_facet Educação a Distância; Avaliação de Ambiente Virtual de Aprendizagem; Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação; Distance Education; Virtual Learning Environment Assessment; Digital Information and Communication Technologies
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
description This study consists of the analysis and evaluation of virtual learning environments that aim to verify the operation of tools available in VLEs according to the perspectives: Technological/communicational/social, didactic/pedagogical and of management (SCHLEMMER, SACCOL and GARRIDO 2007). The purpose is that, after this analysis and evaluation, it can be provided subsidy to whoever may be interested in adopting these kinds of Distance Learning management software or even using it for classroom teaching. The work is justified by the relevance of Virtual Learning Environment to the expansion of Distance Learning and by the importance of this modality to the process of democratization of knowledge in contemporaneity. It is a bibliographic research, given that it looks for results at already published papers, like books, articles and magazines. It is also a quantitative/qualitative research, as it uses qualitative data without abdicating of analysis, meanings and interpreting data. It was used a Model of Evaluation of ELV created and presented by Eliane Schlemmer in her doctoral thesis, in the year of 2002, at which she proposed to evaluate this kind of software following four different perspectives: a) Technical; b) Communicational/social; c) Didactic/pedagogical and d) Management. Afterwards, in an article of 2007, together with Saccol and Garrido, she presented a reformulation of the same model combining the technical and communicational/social perspectives. That reformulated model is the one we used in this work, with the three perspectives of evaluation of ELVs being the Technical/communicational/social, the Didactic/pedagogical and the Management.
author_additional Brito, George Lauro Ribeiro de
author_additionalStr Brito, George Lauro Ribeiro de
format Dissertação
author Lima, Manoel Messias Antônio de
title Análise e avaliação de softwares de ambientes virtuais de aprendizagem
title_short Análise e avaliação de softwares de ambientes virtuais de aprendizagem
title_full Análise e avaliação de softwares de ambientes virtuais de aprendizagem
title_fullStr Análise e avaliação de softwares de ambientes virtuais de aprendizagem
title_full_unstemmed Análise e avaliação de softwares de ambientes virtuais de aprendizagem
title_sort análise e avaliação de softwares de ambientes virtuais de aprendizagem
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2019
url http://hdl.handle.net/11612/1305
_version_ 1787134332293349376
score 11.755432