Dissertação

A criptografia motivando o estudo das funções no 9º ano do ensino fundamental

The cryptography arises in the technological and communication media as part of the reality of our students, however, some of the students still do not know this. In this way, establishing a connection between the cryptography contained in this context and the content seen in the classroom can ge...

ver descrição completa

Autor principal: Moura, Moisés de Oliveira
Grau: Dissertação
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2019
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/1373
id ir-11612-1373
recordtype dspace
spelling ir-11612-13732019-09-26T06:00:59Z A criptografia motivando o estudo das funções no 9º ano do ensino fundamental Moura, Moisés de Oliveira Souza, Keidna Cristiane Oliveira Criptografia; Funções; Motivação; Intervenção; Cryptography; Functions; Motivation; Intervention CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA The cryptography arises in the technological and communication media as part of the reality of our students, however, some of the students still do not know this. In this way, establishing a connection between the cryptography contained in this context and the content seen in the classroom can generate positive results in the school environment. With this in mind, the purpose of this work is to present the cryptography as a tool to contextualize the content of functions, in particular, the affine functions. With the intention of enriching the teaching of Mathematics and awakening in the student the interest in Mathematics, the cryptography was added to the content of the functions affine to the 9th year of Elementary School. Relating the teaching of functions to cryptography is a way of informing him that everything he has studied up to then, however basic, is applicable and useful, in this essential case, to the safe development of technology. For the development of the work, a strategy was established with the students, started with a pre-test with the objective of verifying their knowledge in relation to the topic addressed; Then, historical aspects of cryptography and functions were raised, and finally, the connection between the two themes was made, totaling 6 (six) encounters. Data were collected through pre-test, post-test and responses to activities. In addition, a bibliographic study was carried out, which gives the research a qualitative character and aims to facilitate the understanding of the content of the affine functions, through the contextualization provided by the relation established between the cryptography and the functions. A criptografia surgiu nos meios tecnológicos e de comunicação fazendo parte da realidade de nossos alunos, entretanto, parte dos educandos ainda a desconhece. Dessa forma, estabelecer uma conexão entre a criptografia contida neste contexto e os conteúdos vistos em sala de aula poderá proporcionar resultados positivos no âmbito escolar. Com isso em mente, o objetivo deste trabalho é apresentar a criptografia como uma ferramenta para contextualizar o conteúdo de funções, em particular, funções afins. Com o intuito de enriquecer o ensino da Matemática e despertar no educando o interesse pela Matemática, insere-se, então, a criptografia ao conteúdo das funções afins no 9o ano do Ensino Fundamental. Associar o ensino de funções à criptografia é um meio de informar ao discente de que tudo aquilo que ele estudou até então, por mais básico que seja, é aplicável e útil, neste caso essencial, para o desenvolvimento seguro da tecnologia. Para o desenvolvimento do trabalho, foi estabelecida uma estratégia, com os alunos, iniciada com um pré-teste com o objetivo de verificar seus conhecimentos em relação ao tema abordado; depois, foram levantados os aspectos históricos tanto de criptografia quanto de funções e, finalmente, fez-se a conexão entre os dois temas, totalizando 6(seis) encontros. Os dados foram coletados mediante pré-teste, pós-teste e respostas às atividades. Além disso, foi feito um estudo bibliográfico, o que confere à pesquisa um caráter qualitativo e visa facilitar a compreensão do conteúdo das funções afins, por meio da contextualização proporcionada pela relação estabelecida entre a criptografia e funções. 2019-09-25T12:23:35Z 2019-09-25T12:23:35Z 2019-05-03 Dissertação MOURA, Moisés de Oliveira. A criptografia motivando o estudo das funções no 9º ano do ensino fundamental.2019.92f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Matemática, Arraias, 2019. http://hdl.handle.net/11612/1373 pt_BR Open Access application/pdf application/pdf Universidade Federal do Tocantins BR Programa de Mestrado Profissional em Matemática - ProfMat Palmas
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Criptografia; Funções; Motivação; Intervenção; Cryptography; Functions; Motivation; Intervention
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
spellingShingle Criptografia; Funções; Motivação; Intervenção; Cryptography; Functions; Motivation; Intervention
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Moura, Moisés de Oliveira
A criptografia motivando o estudo das funções no 9º ano do ensino fundamental
topic_facet Criptografia; Funções; Motivação; Intervenção; Cryptography; Functions; Motivation; Intervention
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description The cryptography arises in the technological and communication media as part of the reality of our students, however, some of the students still do not know this. In this way, establishing a connection between the cryptography contained in this context and the content seen in the classroom can generate positive results in the school environment. With this in mind, the purpose of this work is to present the cryptography as a tool to contextualize the content of functions, in particular, the affine functions. With the intention of enriching the teaching of Mathematics and awakening in the student the interest in Mathematics, the cryptography was added to the content of the functions affine to the 9th year of Elementary School. Relating the teaching of functions to cryptography is a way of informing him that everything he has studied up to then, however basic, is applicable and useful, in this essential case, to the safe development of technology. For the development of the work, a strategy was established with the students, started with a pre-test with the objective of verifying their knowledge in relation to the topic addressed; Then, historical aspects of cryptography and functions were raised, and finally, the connection between the two themes was made, totaling 6 (six) encounters. Data were collected through pre-test, post-test and responses to activities. In addition, a bibliographic study was carried out, which gives the research a qualitative character and aims to facilitate the understanding of the content of the affine functions, through the contextualization provided by the relation established between the cryptography and the functions.
author_additional Souza, Keidna Cristiane Oliveira
author_additionalStr Souza, Keidna Cristiane Oliveira
format Dissertação
author Moura, Moisés de Oliveira
title A criptografia motivando o estudo das funções no 9º ano do ensino fundamental
title_short A criptografia motivando o estudo das funções no 9º ano do ensino fundamental
title_full A criptografia motivando o estudo das funções no 9º ano do ensino fundamental
title_fullStr A criptografia motivando o estudo das funções no 9º ano do ensino fundamental
title_full_unstemmed A criptografia motivando o estudo das funções no 9º ano do ensino fundamental
title_sort criptografia motivando o estudo das funções no 9º ano do ensino fundamental
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2019
url http://hdl.handle.net/11612/1373
_version_ 1787134363879604224
score 11.753735