Monografia

Reflexões sobre a surdez e o processo de escolarização do sujeito surdo, no município de Arraias-TO

The present work aims to make a reflection about the deafness and analyze the schooling process of a deaf student. In this research will be approached questions related to the definition of deaf and deaf, a brief history of the deaf subject and their conquests, also highlighting what is Libras, disc...

ver descrição completa

Autor principal: Lima, Monyque Campos
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2019
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/1386
id ir-11612-1386
recordtype dspace
spelling ir-11612-13862019-09-26T06:01:06Z Reflexões sobre a surdez e o processo de escolarização do sujeito surdo, no município de Arraias-TO Lima, Monyque Campos Silva, Giane Maria da Pedroni, Vinícius Hidalgo Processo de escolarização Libras Surdez Surdo Educação Schooling process Pounds Deaf CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The present work aims to make a reflection about the deafness and analyze the schooling process of a deaf student. In this research will be approached questions related to the definition of deaf and deaf, a brief history of the deaf subject and their conquests, also highlighting what is Libras, discussions about bilingual education and a brief overview of the education of the deaf in Arraias-TO. Some of the authors used as reference were: Tacca and Martinez (2011), Gesser (2009), Coelho (2011), Strobel (2016), Reis (1992), Rocha (1997), Silva (2000), Strobel Lodi & Lacerda (2014), among others. It was also used LDB n.9394 / 96, LBI nº 13,146 / 2015, Law n. 10,436 / 2002 and documents made available by FENEIS. In this qualitative approach, a field research was carried out with the elaboration of semistructured interview scripts with a deaf student and a teacher, in which it was approached about the process of schooling and formation of both. At the end of the study, it was understood that both the teacher and the deaf student still need to learn more about Libras and make use of it in everyday life to have effective communication, that there are still failures in education regarding the training of specialized professionals to working with students with disabilities, as deaf students end up not having a quality and inclusive education. It was also stressed the importance of including deaf people in regular schools, pointing out that inclusion is not only carried out by the fact that the school has a support teacher who accompanies this student, since one of the school's reasons for becoming inclusive is when student's need is not a barrier so that he can develop along with his classmates. O presente trabalho tem como objetivo fazer uma reflexão sobre a surdez e analisar o processo de escolarização de uma aluna surda. Nesta pesquisa serão abordadas questões relacionadas à definição de surdez e surdo, uma breve história do sujeito surdo e suas conquistas, destacando também o que é Libras, discussões sobre a educação bilíngue e um breve panorama da educação dos surdos em Arraias-TO. Alguns dos autores usados como referência foram: Tacca e Martinez (2011), Gesser (2009), Coelho (2011), Strobel (2016), Reis (1992), Rocha (1997), Silva (2000), Strobel (2009), Lodi & Lacerda (2014), entre outros. Também foi utilizada a LDB n.9394/96, a LBI nº 13.146/2015, a Lei n 10.436/2002 e documentos disponibilizados pela FENEIS. Neste trabalho, de abordagem qualitativa, foi realizada uma pesquisa de campo com a elaboração de roteiros de entrevista semiestruturada com uma aluna surda e uma professora, em que foi abordado sobre o processo de escolarização e formação de ambas. Ao final do trabalho, compreendeu-se que tanto a professora quanto a aluna surda ainda precisam aprender mais sobre a Libras e a fazer uso dela no cotidiano para terem uma comunicação efetiva, que ainda existem falhas na educação em relação à formação de profissionais especializados para trabalhar com alunos com deficiência, pois os alunos surdos acabam não tendo uma educação de qualidade e inclusiva. Ressaltou-se ainda a importância da inclusão de pessoas surdas nas escolas regulares, apontando que a inclusão não é realizada apenas pelo fato de a escola ter um professor de apoio que acompanha este aluno, pois um dos motivos da escola se tornar inclusiva é quando a necessidade do aluno não é uma barreira para que ele possa se desenvolver junto com seus colegas de classe. 2019-09-25T20:25:16Z 2019-09-25T20:25:16Z 2019-09-25 Monografia LIMA, Monyque Campos. Reflexões sobre a surdez e o processo de escolarização do sujeito surdo, no município de Arraias-TO. 2019. 46f. Monografia(Graduação) - Curso de Licenciatura em Pedagogia, Universidade Federal do Tocantins, Arraias, 2019. http://hdl.handle.net/11612/1386 pt_BR Acesso livre application/pdf Universidade Federal do Tocantins Arraias CURSO::ARRAIAS::PRESENCIAL::LICENCIATURA::PEDAGOGIA Arraias Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Processo de escolarização
Libras
Surdez
Surdo
Educação
Schooling process
Pounds
Deaf
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Processo de escolarização
Libras
Surdez
Surdo
Educação
Schooling process
Pounds
Deaf
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Lima, Monyque Campos
Reflexões sobre a surdez e o processo de escolarização do sujeito surdo, no município de Arraias-TO
topic_facet Processo de escolarização
Libras
Surdez
Surdo
Educação
Schooling process
Pounds
Deaf
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The present work aims to make a reflection about the deafness and analyze the schooling process of a deaf student. In this research will be approached questions related to the definition of deaf and deaf, a brief history of the deaf subject and their conquests, also highlighting what is Libras, discussions about bilingual education and a brief overview of the education of the deaf in Arraias-TO. Some of the authors used as reference were: Tacca and Martinez (2011), Gesser (2009), Coelho (2011), Strobel (2016), Reis (1992), Rocha (1997), Silva (2000), Strobel Lodi & Lacerda (2014), among others. It was also used LDB n.9394 / 96, LBI nº 13,146 / 2015, Law n. 10,436 / 2002 and documents made available by FENEIS. In this qualitative approach, a field research was carried out with the elaboration of semistructured interview scripts with a deaf student and a teacher, in which it was approached about the process of schooling and formation of both. At the end of the study, it was understood that both the teacher and the deaf student still need to learn more about Libras and make use of it in everyday life to have effective communication, that there are still failures in education regarding the training of specialized professionals to working with students with disabilities, as deaf students end up not having a quality and inclusive education. It was also stressed the importance of including deaf people in regular schools, pointing out that inclusion is not only carried out by the fact that the school has a support teacher who accompanies this student, since one of the school's reasons for becoming inclusive is when student's need is not a barrier so that he can develop along with his classmates.
author_additional Silva, Giane Maria da
author_additionalStr Silva, Giane Maria da
format Monografia
author Lima, Monyque Campos
title Reflexões sobre a surdez e o processo de escolarização do sujeito surdo, no município de Arraias-TO
title_short Reflexões sobre a surdez e o processo de escolarização do sujeito surdo, no município de Arraias-TO
title_full Reflexões sobre a surdez e o processo de escolarização do sujeito surdo, no município de Arraias-TO
title_fullStr Reflexões sobre a surdez e o processo de escolarização do sujeito surdo, no município de Arraias-TO
title_full_unstemmed Reflexões sobre a surdez e o processo de escolarização do sujeito surdo, no município de Arraias-TO
title_sort reflexões sobre a surdez e o processo de escolarização do sujeito surdo, no município de arraias-to
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2019
url http://hdl.handle.net/11612/1386
_version_ 1787134703021588480
score 11.755432