Dissertação

O uso do geogebra e resoluções visuais no ensino de Matemática

This dissertation aims to use GeoGebra software in the Visual Resolution of geometric problems of Basic Education. In this way, it induces a reflection on the various ways to solve a problem, to understand that the Visual Resolution is also a valid solution and can lead to an algebraic solution....

ver descrição completa

Autor principal: Santana, Luciano Neves de
Grau: Dissertação
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2020
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/2037
id ir-11612-2037
recordtype dspace
spelling ir-11612-20372020-06-19T06:01:10Z O uso do geogebra e resoluções visuais no ensino de Matemática Santana, Luciano Neves de Souza, Keidna Cristiane Oliveira Dantas, Alex Carrazedo GeoGebra; Resolução Visual; Resolução Algébrica; Visual Resolution; Algebraic Resolution CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA This dissertation aims to use GeoGebra software in the Visual Resolution of geometric problems of Basic Education. In this way, it induces a reflection on the various ways to solve a problem, to understand that the Visual Resolution is also a valid solution and can lead to an algebraic solution. Softwares such as GeoGebra allow us to dynamically manipulate objects such as points, lines, segments, among others, allowing a graphical and algebraic visualization of this change of parameters. In the educational scope, besides the aforementioned, the proposal intends to favor the teaching of Mathematics since this methodology can arouse the interest for the discipline, as well as, to allow the student and the teacher to make conjectures. To that end, the teacher’s continuing education is fundamental, he must be attentive to teaching methodologies, guiding students to use the new technologies, favoring the organization of critical thinking. For the research, after a bibliographical survey, we made the option for three problems of the Olimpíada Brasileira de Matemática das Escolas Públicas, which involve area and perimeter. In the first problem, we obtain a non-quadratic continuous function, in which we aim to minimize. In the second, the resulting function is defined by two sentences and it is derivable throughout its domain. Finally, in the third problem, we found a function that is not continuous. Although the problems are of the High School, studying the behavior of these functions is not common in Basic Education. The visual resolution allowed us to conjecture some results and propose the analysis of several others. As for the methodology, the research is classified as exploratory of a qualitative nature, since we intend to unsderstand better the particularities of the proposed problems. Esta dissertação tem como objetivo a utilização do software GeoGebra na Resolução Visual de problemas geométricos da Educação Básica. Dessa forma, induz a uma refle- xão sobre as variadas formas de resolver um problema, entender que a Resolução Visual também é uma solução válida e pode levar a uma solução algébrica. Softwares como o GeoGebra nos permitem manipular de forma dinâmica objetos como pontos, retas, seg- mentos, entre outros, possibilitando uma visualização gráfica e algébrica dessa mudança de parâmetros. No âmbito educacional, a proposta tem o intuito de favorecer o ensino de Matemática uma vez que essa metodologia pode despertar o interesse pela disciplina, bem como, proporcionar ao aluno e ao professor fazer conjecturas. A formação continuada do professor é fundamental; esse deve estar atento às metodologias de ensino, orientando os alunos a utilizarem as novas tecnologias, favorecendo a organização do pensamento crítico. Para a realização da pesquisa, após um levantamento bibliográfico, fizemos a opção por três problemas das Olimpíadas Brasileiras de Matemática das Escolas Públicas (OBMEP), que envolvem área e perímetro. No primeiro problema, obtivemos uma função contínua não quadrática, a qual objetivamos minimizar. No segundo, a função resultante é definida por duas sentenças e é derivável em todo o seu domínio. Por último, no terceiro problema, encontramos uma função que não é contínua. Ainda que esses problemas sejam do Ensino Médio, estudar o comportamento dessas funções não é comum na Educação Básica. A Resolução Visual nos proporcionou conjecturar alguns resultados e propor a análise de vários outros. Quanto à metodologia, a pesquisa é classificada como exploratória de cu- nho qualitativo, uma vez que pretendemos compreender melhor as particularidades dos problemas propostos. 2020-06-18T13:41:25Z 2020-06-18T13:41:25Z 2019-06-14 Dissertação SANTANA, Luciano Neves de. O uso do geogebra e resoluções visuais no ensino de Matemática.2019.73f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Matemática, Arraias, 2019. http://hdl.handle.net/11612/2037 pt_BR Open Access application/pdf application/pdf Universidade Federal do Tocantins BR Programa de Mestrado Profissional em Matemática - ProfMat Palmas
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic GeoGebra; Resolução Visual; Resolução Algébrica; Visual Resolution; Algebraic Resolution
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
spellingShingle GeoGebra; Resolução Visual; Resolução Algébrica; Visual Resolution; Algebraic Resolution
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Santana, Luciano Neves de
O uso do geogebra e resoluções visuais no ensino de Matemática
topic_facet GeoGebra; Resolução Visual; Resolução Algébrica; Visual Resolution; Algebraic Resolution
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description This dissertation aims to use GeoGebra software in the Visual Resolution of geometric problems of Basic Education. In this way, it induces a reflection on the various ways to solve a problem, to understand that the Visual Resolution is also a valid solution and can lead to an algebraic solution. Softwares such as GeoGebra allow us to dynamically manipulate objects such as points, lines, segments, among others, allowing a graphical and algebraic visualization of this change of parameters. In the educational scope, besides the aforementioned, the proposal intends to favor the teaching of Mathematics since this methodology can arouse the interest for the discipline, as well as, to allow the student and the teacher to make conjectures. To that end, the teacher’s continuing education is fundamental, he must be attentive to teaching methodologies, guiding students to use the new technologies, favoring the organization of critical thinking. For the research, after a bibliographical survey, we made the option for three problems of the Olimpíada Brasileira de Matemática das Escolas Públicas, which involve area and perimeter. In the first problem, we obtain a non-quadratic continuous function, in which we aim to minimize. In the second, the resulting function is defined by two sentences and it is derivable throughout its domain. Finally, in the third problem, we found a function that is not continuous. Although the problems are of the High School, studying the behavior of these functions is not common in Basic Education. The visual resolution allowed us to conjecture some results and propose the analysis of several others. As for the methodology, the research is classified as exploratory of a qualitative nature, since we intend to unsderstand better the particularities of the proposed problems.
author_additional Souza, Keidna Cristiane Oliveira
author_additionalStr Souza, Keidna Cristiane Oliveira
format Dissertação
author Santana, Luciano Neves de
title O uso do geogebra e resoluções visuais no ensino de Matemática
title_short O uso do geogebra e resoluções visuais no ensino de Matemática
title_full O uso do geogebra e resoluções visuais no ensino de Matemática
title_fullStr O uso do geogebra e resoluções visuais no ensino de Matemática
title_full_unstemmed O uso do geogebra e resoluções visuais no ensino de Matemática
title_sort o uso do geogebra e resoluções visuais no ensino de matemática
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2020
url http://hdl.handle.net/11612/2037
_version_ 1787134268406759424
score 11.755432