Monografia

Um olhar reflexivo acerca da arte na educação infantil na Escola Municipal Manoel de Sousa Lima (Tocantinópolis

Artistic languages are part of the life of all individuals and are present in everyday life since the first years of life. Among sounds, gestures, images, dances and objects, Art as an area of knowledge contributes to the socio-emotional, cognitive and corporeal development of beings. In childhoo...

ver descrição completa

Autor principal: Costa, Camila Araújo da
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/2278
id ir-11612-2278
recordtype dspace
spelling ir-11612-22782021-02-27T06:02:22Z Um olhar reflexivo acerca da arte na educação infantil na Escola Municipal Manoel de Sousa Lima (Tocantinópolis Costa, Camila Araújo da Miranda, Cássia Ferreira Ensino de Artes Arte-Educação Educação Básica Educação Infantil Ludicidade na Infância Arts Education Art Education Basic education Child education Childhood Playfulness. CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Artistic languages are part of the life of all individuals and are present in everyday life since the first years of life. Among sounds, gestures, images, dances and objects, Art as an area of knowledge contributes to the socio-emotional, cognitive and corporeal development of beings. In childhood, artistic languages play a fundamental role in helping children to express themselves, understand themselves and give meaning to the world around them. This work proposes a reflexive look about the teaching of Arts in Early Childhood Education, using the Manoel de Sousa Lima Municipal School, located in the Folha Grossa Village, in the municipality of Tocantinópolis - TO, as a research location. Based on a qualitative approach, two interviews conducted during the field research are analyzed, one with the school director and one with a teacher responsible for Early Childhood Education, in order to understand how the teaching of Arts is perceived by the Institution and how the activities related to this field of knowledge. For this, a reflection is made about the conceptions of art and its teaching in Brazil, as well as the importance of playfulness in the daily lives of children. Among the results, it appears that the arts approach occurs superficially, without adequate materials and without training by the responsible professional. The conclusion points to the importance of public investment in the continued training of professionals who work in this important stage of basic education to qualify the initial training of children. As linguagens artísticas fazem parte da vida de todos os indivíduos e estão presentes no cotidiano desde os primeiros anos de vida. Entre sons, gestos, imagens, danças e objetos, as Artes enquanto área do conhecimento contribui para o desenvolvimento socioemocional, cognitivo e corpóreo dos seres. Na infância as linguagens artísticas cumprem um papel fundamental de auxiliar as crianças a se expressão, compreender a si e dar sentido ao mundo que as cerca. Este trabalho propõe um olhar reflexivo acerca do ensino das Artes na Educação Infantil, utilizando como local de pesquisa a Escola Municipal Manoel de Sousa Lima, localizada no Povoado Folha Grossa, no município de Tocantinópolis - TO. Partindo de uma abordagem qualitativa, são analisadas duas entrevistas realizadas durante a pesquisa se campo, uma com a diretora da escola e uma com professora responsável pela Educação Infantil, no intuito de compreender como o ensino de Artes é percebido pela Instituição e como são conduzidas as atividades relacionadas a esse campo do saber. Para tal, é feita uma reflexão acerca das concepções de Arte e seu ensino no Brasil, bem como da importância da ludicidade no cotidiano das crianças. Dentre os resultados, constata-se que a abordagem das Artes ocorre de maneira superficial, sem materiais adequados e sem formação por parte da profissional responsável. A conclusão aponta para a importância do investimento público na capacitação continuada dos profissionais que atuam nessa importante etapa da educação básica a fim de qualificar a formação inicial das crianças. 2021-02-26T13:41:31Z 2021-02-26T13:41:31Z 2020-12-11 Monografia Costa, Camila Araújo da. Um olhar reflexivo acerca da arte na educação infantil na Escola Municipal Manoel de Sousa Lima (Tocantinópolis. 2020. 51 f. Monografia (Graduação) Fundação Universidade Federal do Tocantins, Curso de Pedagogia - Campus Universitário de Tocantinópolis TO. http://hdl.handle.net/11612/2278 pt_BR Acesso Livre application/pdf Universidade Federal do Tocantins Tocantinópolis CURSO::TOCANTINÓPOLIS::PRESENCIAL::LICENCIATURA::PEDAGOGIA Tocantinópolis Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Ensino de Artes
Arte-Educação
Educação Básica
Educação Infantil
Ludicidade na Infância
Arts Education
Art Education
Basic education
Child education
Childhood Playfulness.
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Ensino de Artes
Arte-Educação
Educação Básica
Educação Infantil
Ludicidade na Infância
Arts Education
Art Education
Basic education
Child education
Childhood Playfulness.
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Costa, Camila Araújo da
Um olhar reflexivo acerca da arte na educação infantil na Escola Municipal Manoel de Sousa Lima (Tocantinópolis
topic_facet Ensino de Artes
Arte-Educação
Educação Básica
Educação Infantil
Ludicidade na Infância
Arts Education
Art Education
Basic education
Child education
Childhood Playfulness.
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description Artistic languages are part of the life of all individuals and are present in everyday life since the first years of life. Among sounds, gestures, images, dances and objects, Art as an area of knowledge contributes to the socio-emotional, cognitive and corporeal development of beings. In childhood, artistic languages play a fundamental role in helping children to express themselves, understand themselves and give meaning to the world around them. This work proposes a reflexive look about the teaching of Arts in Early Childhood Education, using the Manoel de Sousa Lima Municipal School, located in the Folha Grossa Village, in the municipality of Tocantinópolis - TO, as a research location. Based on a qualitative approach, two interviews conducted during the field research are analyzed, one with the school director and one with a teacher responsible for Early Childhood Education, in order to understand how the teaching of Arts is perceived by the Institution and how the activities related to this field of knowledge. For this, a reflection is made about the conceptions of art and its teaching in Brazil, as well as the importance of playfulness in the daily lives of children. Among the results, it appears that the arts approach occurs superficially, without adequate materials and without training by the responsible professional. The conclusion points to the importance of public investment in the continued training of professionals who work in this important stage of basic education to qualify the initial training of children.
author_additional Miranda, Cássia Ferreira
author_additionalStr Miranda, Cássia Ferreira
format Monografia
author Costa, Camila Araújo da
title Um olhar reflexivo acerca da arte na educação infantil na Escola Municipal Manoel de Sousa Lima (Tocantinópolis
title_short Um olhar reflexivo acerca da arte na educação infantil na Escola Municipal Manoel de Sousa Lima (Tocantinópolis
title_full Um olhar reflexivo acerca da arte na educação infantil na Escola Municipal Manoel de Sousa Lima (Tocantinópolis
title_fullStr Um olhar reflexivo acerca da arte na educação infantil na Escola Municipal Manoel de Sousa Lima (Tocantinópolis
title_full_unstemmed Um olhar reflexivo acerca da arte na educação infantil na Escola Municipal Manoel de Sousa Lima (Tocantinópolis
title_sort um olhar reflexivo acerca da arte na educação infantil na escola municipal manoel de sousa lima (tocantinópolis
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2021
url http://hdl.handle.net/11612/2278
_version_ 1787134435072671744
score 11.755432