Olhar de discentes de cursos de graduação sobre o uso de estratégias de ensino inovadoras para atuação interprofissional no cuidado da pessoa idosa

Introduction: In the midst of a discussion scenario between the current undergraduate curricula in Health and the practical skills developed, educational proposals are relevant for the transformation of future health professionals, who can promote the change in the culture of health care, especia...

ver descrição completa

Autor principal: Curado, Paula Fleury
Idioma: pt_BR
Publicado em: 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/2314
id ir-11612-2314
recordtype dspace
spelling ir-11612-23142021-03-02T06:01:29Z Olhar de discentes de cursos de graduação sobre o uso de estratégias de ensino inovadoras para atuação interprofissional no cuidado da pessoa idosa Curado, Paula Fleury Nunes, Daniella Pires Santos, Leidiene Ferreira Relações Interprofissionais; Aprendizagem; Comunicação Interdisciplinar; Educação Superior; Interprofessional Relations; Learning; Interdisciplinary Communication; College education CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE Introduction: In the midst of a discussion scenario between the current undergraduate curricula in Health and the practical skills developed, educational proposals are relevant for the transformation of future health professionals, who can promote the change in the culture of health care, especially, to the demands of the elderly person. Objective: To get to know the students' perception about the use of innovative teaching strategies for interprofessional work in the care of the elderly. Method: Qualitative and quantitative study, carried out with students from the Nursing, Medicine and Nutrition courses of a public university, who took an optional course “Elderly Health Care: an interprofessional approach”, in 2019. Data collection included the realization focus group and application of a questionnaire. The data were analyzed using the Kruskal-Wallis Test and Content Analysis. Results: Nine students were evaluated, with an average of 104.4 points for availability of interprofessional learning, and reported the development of collaborative skills such as working in a team, communicating effectively and planning comprehensive care for the elderly. It was also possible to identify, from the students' reports, the perceptions regarding innovative teaching methodologies that were categorized into three phenomena: On the scene I, the student; Scenario for sharing, learning, teaching and reframing the other; Freedom to learn. Conclusions: The individualized expressions of the students participating in this study, makes us believe that interprofessional learning qualifies as an opportunity for the development of collaborative skills. The use of active teaching methodologies allowed students to be protagonists in the teaching and learning process and to express freedom in learning. Introdução: Em meio a um cenário de discussão entre os atuais currículos de graduação na Saúde e as habilidades práticas desenvolvidas, propostas educacionais são relevantes para a transformação de futuros profissionais de saúde, que possam promover a mudança na cultura dos cuidados em saúde, em especial, às demandas da pessoa idosa. Objetivo: Conhecer a percepção dos discentes sobre o uso de estratégias de ensino inovadoras para a atuação interprofissional no cuidado da pessoa idosa. Método: Estudo qualiquantitativo, realizado com discentes dos cursos de Enfermagem, Medicina e Nutrição de uma universidade pública, que cursaram uma disciplina optativa “Atenção à Saúde do Idoso: uma abordagem interprofissional”, em 2019. A coleta de dados incluiu a realização de grupo focal e aplicação de um questionário. Os dados foram analisados por meio do Teste Kruskal-Wallis e Análise de Conteúdo. Resultados: Avaliaram-se nove discentes que apresentaram média 104,4 pontos para disponibilidade de aprendizagem interprofissional, e relataram o desenvolvimento de competências colaborativas como o trabalhar em equipe, comunicar-se efetivamente e a planejar o cuidado integral ao idoso. Também foi possível identificar a partir do relato dos discentes, as percepções frente as metodologias de ensino inovadoras que foi categorizada em três fenômenos: Em cena eu, o educando; Cenário para compartilhar, aprender, ensinar e ressignificar o outro; Liberdade para aprender. Conclusões: As expressões individualizadas dos discentes participantes deste estudo, nos faz acreditar que a aprendizagem interprofissional se qualifica como uma oportunidade para o desenvolvimento das competências colaborativas. O uso de metodologias ativas de ensino permitiu que os discentes fossem protagonistas no processo de ensino e aprendizagem e expressasse a liberdade em aprender. 2021-03-01T19:18:04Z 2021-03-01T19:18:04Z 2020-08-31 CURADO, Paula Fleury. Olhar de discentes de cursos de graduação sobre o uso de estratégias de ensino inovadoras para atuação interprofissional no cuidado da pessoa idosa. 2020. 107f. Dissertação (Mestrado em Ensino em Ciência e Saúde) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Ensino em Ciência e Saúde, Palmas, 2020. http://hdl.handle.net/11612/2314 pt_BR application/pdf
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Relações Interprofissionais; Aprendizagem; Comunicação Interdisciplinar; Educação Superior; Interprofessional Relations; Learning; Interdisciplinary Communication; College education
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE
spellingShingle Relações Interprofissionais; Aprendizagem; Comunicação Interdisciplinar; Educação Superior; Interprofessional Relations; Learning; Interdisciplinary Communication; College education
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE
Curado, Paula Fleury
Olhar de discentes de cursos de graduação sobre o uso de estratégias de ensino inovadoras para atuação interprofissional no cuidado da pessoa idosa
topic_facet Relações Interprofissionais; Aprendizagem; Comunicação Interdisciplinar; Educação Superior; Interprofessional Relations; Learning; Interdisciplinary Communication; College education
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE
description Introduction: In the midst of a discussion scenario between the current undergraduate curricula in Health and the practical skills developed, educational proposals are relevant for the transformation of future health professionals, who can promote the change in the culture of health care, especially, to the demands of the elderly person. Objective: To get to know the students' perception about the use of innovative teaching strategies for interprofessional work in the care of the elderly. Method: Qualitative and quantitative study, carried out with students from the Nursing, Medicine and Nutrition courses of a public university, who took an optional course “Elderly Health Care: an interprofessional approach”, in 2019. Data collection included the realization focus group and application of a questionnaire. The data were analyzed using the Kruskal-Wallis Test and Content Analysis. Results: Nine students were evaluated, with an average of 104.4 points for availability of interprofessional learning, and reported the development of collaborative skills such as working in a team, communicating effectively and planning comprehensive care for the elderly. It was also possible to identify, from the students' reports, the perceptions regarding innovative teaching methodologies that were categorized into three phenomena: On the scene I, the student; Scenario for sharing, learning, teaching and reframing the other; Freedom to learn. Conclusions: The individualized expressions of the students participating in this study, makes us believe that interprofessional learning qualifies as an opportunity for the development of collaborative skills. The use of active teaching methodologies allowed students to be protagonists in the teaching and learning process and to express freedom in learning.
author_additional Nunes, Daniella Pires
author_additionalStr Nunes, Daniella Pires
author Curado, Paula Fleury
title Olhar de discentes de cursos de graduação sobre o uso de estratégias de ensino inovadoras para atuação interprofissional no cuidado da pessoa idosa
title_short Olhar de discentes de cursos de graduação sobre o uso de estratégias de ensino inovadoras para atuação interprofissional no cuidado da pessoa idosa
title_full Olhar de discentes de cursos de graduação sobre o uso de estratégias de ensino inovadoras para atuação interprofissional no cuidado da pessoa idosa
title_fullStr Olhar de discentes de cursos de graduação sobre o uso de estratégias de ensino inovadoras para atuação interprofissional no cuidado da pessoa idosa
title_full_unstemmed Olhar de discentes de cursos de graduação sobre o uso de estratégias de ensino inovadoras para atuação interprofissional no cuidado da pessoa idosa
title_sort olhar de discentes de cursos de graduação sobre o uso de estratégias de ensino inovadoras para atuação interprofissional no cuidado da pessoa idosa
publishDate 2021
url http://hdl.handle.net/11612/2314
_version_ 1787134415763144704
score 11.755432