/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
O indígena no livro didático de história (2013-2014)
This work aims to present how indigenous people are approached, from law No. 11,645/08, in three high school textbooks approved by the National Plan of the Textbook - PNLD 2014, analyzing the written part and the images. In this analysis we will seek to understand how indigenous peoples are represen...
Autor principal: | Souza, Flaviane Patrício da Silva de |
---|---|
Grau: | Artigo |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Tocantins
2021
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/2750 |
id |
ir-11612-2750 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-27502022-05-03T16:50:42Z O indígena no livro didático de história (2013-2014) Souza, Flaviane Patrício da Silva de Nunes, Radamés Vieira Indígenas Lei 11645/08 Livro didático Ensino de História Indigenous Law 11645/08 Textbook History teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA This work aims to present how indigenous people are approached, from law No. 11,645/08, in three high school textbooks approved by the National Plan of the Textbook - PNLD 2014, analyzing the written part and the images. In this analysis we will seek to understand how indigenous peoples are represented in the historical narrative around the colonization process and in the period before the arrival of Europeans in lands of what would become Brazil, observing mainly the cultural aspects, their struggles, resistances and history. Esse trabalho tem por objetivo apresentar como os indígenas são abordados, a partir da lei n° 11.645/08, em três livros didáticos do ensino médio aprovados pelo Plano Nacional do Livro Didático- PNLD de 2014, analisando a parte escrita e as imagens. Nessa análise buscaremos compreender como os povos indígenas são representados na narrativa histórica em torno do processo de colonização e no período anterior a chegada do europeu em terras do que viria a ser o Brasil, observando principalmente os aspectos culturais, suas lutas, resistências e história. 2021-05-27T20:19:18Z 2021-05-27T20:19:18Z 2021-05-27 Artigo SOUZA, Flaviane Patrício da Silva de. O indígena no livro didático de história (2013-2014). 2019. 42 f. TCC (Graduação) - Curso de História, Universidade Federal do Tocantins, Porto Nacional, 2021. http://hdl.handle.net/11612/2750 pt_BR Acesso livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Porto Nacional CURSO::PORTO NACIONAL::PRESENCIAL::LICENCIATURA::HISTÓRIA Porto Nacional Graduação |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Indígenas Lei 11645/08 Livro didático Ensino de História Indigenous Law 11645/08 Textbook History teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
spellingShingle |
Indígenas Lei 11645/08 Livro didático Ensino de História Indigenous Law 11645/08 Textbook History teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA Souza, Flaviane Patrício da Silva de O indígena no livro didático de história (2013-2014) |
topic_facet |
Indígenas Lei 11645/08 Livro didático Ensino de História Indigenous Law 11645/08 Textbook History teaching CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
description |
This work aims to present how indigenous people are approached, from law No. 11,645/08, in three high school textbooks approved by the National Plan of the Textbook - PNLD 2014, analyzing the written part and the images. In this analysis we will seek to understand how indigenous peoples are represented in the historical narrative around the colonization process and in the period before the arrival of Europeans in lands of what would become Brazil, observing mainly the cultural aspects, their struggles, resistances and history. |
author_additional |
Nunes, Radamés Vieira |
author_additionalStr |
Nunes, Radamés Vieira |
format |
Artigo |
author |
Souza, Flaviane Patrício da Silva de |
title |
O indígena no livro didático de história (2013-2014) |
title_short |
O indígena no livro didático de história (2013-2014) |
title_full |
O indígena no livro didático de história (2013-2014) |
title_fullStr |
O indígena no livro didático de história (2013-2014) |
title_full_unstemmed |
O indígena no livro didático de história (2013-2014) |
title_sort |
o indígena no livro didático de história (2013-2014) |
publisher |
Universidade Federal do Tocantins |
publishDate |
2021 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/2750 |
_version_ |
1787134294425075712 |
score |
11.755432 |