Artigo

O impacto das condições sociais na educação: um estudo de caso no colégio estadual Dr. Pedro Ludovico Teixeira/Porto Nacional – To

Studies on factors that interfere with school performance have been developed for more than five decades. In Brazil, studies on the state of education in the country intensified when the Basic Education Assessment System (SAEB) was established in 1995. It is important to understand the factors that...

ver descrição completa

Autor principal: Viana, Katiele Cavalcante
Grau: Artigo
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/2761
id ir-11612-2761
recordtype dspace
spelling ir-11612-27612021-05-30T06:01:51Z O impacto das condições sociais na educação: um estudo de caso no colégio estadual Dr. Pedro Ludovico Teixeira/Porto Nacional – To Viana, Katiele Cavalcante Seibert, Carla Simone Desempenho escolar Background familiar Abandono Reprovação School performance Family background Abandonment Disapproval CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS: Studies on factors that interfere with school performance have been developed for more than five decades. In Brazil, studies on the state of education in the country intensified when the Basic Education Assessment System (SAEB) was established in 1995. It is important to understand the factors that may interfere in the educational performance of the students, thematic of academic relevance and of interest for public educational policies. In view of the foregoing, the present study aimed to evaluate the socioeconomic profile of the families of elementary and middle school students, to identify social factors that facilitate school disapproval and dropout, focusing on the family background of the students of the Colégio Estadual Dr. Pedro Ludovico Teixeira, municipality of Porto Nacional -TO. To analyze the socioeconomic profile, a semistructured questionnaire was sent to all the heads of the students of the College, so that they could respond. The indexes of approval, disapproval and abandonment were obtained through the notes of all the students participating in the research, made available by the College's secretariat. For data analysis, the students' answers were transferred to Excel and tabulated. the results obtained indicate that the problem of school dropout is more recurrent in High School and the failure in Elementary School. The low per capita income of families leads young people to work early, before finishing the studies. Yet, parents with limited training are not able to guide / accompany their children to help them overcome their limitations in schooling. Discouraged by the lack of opportunity / help, inside or outside the family, failure can become frequent, and drop-off the easier option for these students. Os estudos sobre os fatores que interferem no desempenho escolar são desenvolvidos há mais de cinco décadas. No Brasil, os estudos sobre a situação da educação no país se intensificaram quando o Sistema de Avaliação da Educação Básica (SAEB) foi estabelecido, em 1995. É importante compreender os fatores que podem interferir no desempenho educacional dos alunos, temática de relevância acadêmica e de interesse para as políticas públicas educacionais. Diante do exposto, o presente trabalho trouxe como proposta avaliar o perfil socioeconômico das famílias dos alunos do ensino fundamental e médio, para identificar fatores sociais facilitadores da reprovação e desistência escolar, com enfoque no background familiar dos alunos do Colégio Estadual Pedro Ludovico Teixeira, do município de Porto Nacional -TO. Para analisar o perfil socioeconômico, um questionário semiestruturado foi encaminhado para todos os responsáveis dos alunos do Colégio, para que estes o respondessem. Os índices de aprovação, reprovação e abandono foram obtidos através das notas de todos os alunos participantes da pesquisa, disponibilizadas pela secretaria do Colégio. Para análise dos dados, as respostas dos alunos foram transferidas para o Excel e tabuladas. Os resultados obtidos apontam que o problema do abandono escolar é mais recorrente no Ensino Médio e a reprovação no Ensino Fundamental. A baixa renda per capita das famílias levam os jovens a trabalhar precocemente, antes de finalizar os estudos. Ainda, os pais com formação restrita, não conseguem orientar/acompanhar os filhos para ajudálos a superar suas limitações nos estudos. Desestimulados pela falta de oportunidade/ajuda, dentro ou fora da família, a reprovação pode tornar-se frequente, e a desistência a opção mais fácil para estes alunos. 2021-05-30T02:11:59Z 2021-05-30T02:11:59Z 2021-05-29 Artigo VIANA, Katiele Cavalcante. O impacto das condições sociais na educação: um estudo de caso no colégio estadual dr. pedro ludovico teixeira/porto nacional ⠳ to. 2019. 27 f. TCC (Graduação) - Curso de Ciências Biológicas, Universidade Federal do Tocantins, Porto Nacional, 2019. http://hdl.handle.net/11612/2761 pt_BR Acesso livre application/pdf Universidade Federal do Tocantins Porto Nacional CURSO::PORTO NACIONAL::PRESENCIAL::LICENCIATURA::CIÊNCIAS BIOLÓGICAS Porto Nacional Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Desempenho escolar
Background familiar
Abandono
Reprovação
School performance
Family background
Abandonment
Disapproval
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS:
spellingShingle Desempenho escolar
Background familiar
Abandono
Reprovação
School performance
Family background
Abandonment
Disapproval
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS:
Viana, Katiele Cavalcante
O impacto das condições sociais na educação: um estudo de caso no colégio estadual Dr. Pedro Ludovico Teixeira/Porto Nacional – To
topic_facet Desempenho escolar
Background familiar
Abandono
Reprovação
School performance
Family background
Abandonment
Disapproval
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS:
description Studies on factors that interfere with school performance have been developed for more than five decades. In Brazil, studies on the state of education in the country intensified when the Basic Education Assessment System (SAEB) was established in 1995. It is important to understand the factors that may interfere in the educational performance of the students, thematic of academic relevance and of interest for public educational policies. In view of the foregoing, the present study aimed to evaluate the socioeconomic profile of the families of elementary and middle school students, to identify social factors that facilitate school disapproval and dropout, focusing on the family background of the students of the Colégio Estadual Dr. Pedro Ludovico Teixeira, municipality of Porto Nacional -TO. To analyze the socioeconomic profile, a semistructured questionnaire was sent to all the heads of the students of the College, so that they could respond. The indexes of approval, disapproval and abandonment were obtained through the notes of all the students participating in the research, made available by the College's secretariat. For data analysis, the students' answers were transferred to Excel and tabulated. the results obtained indicate that the problem of school dropout is more recurrent in High School and the failure in Elementary School. The low per capita income of families leads young people to work early, before finishing the studies. Yet, parents with limited training are not able to guide / accompany their children to help them overcome their limitations in schooling. Discouraged by the lack of opportunity / help, inside or outside the family, failure can become frequent, and drop-off the easier option for these students.
author_additional Seibert, Carla Simone
author_additionalStr Seibert, Carla Simone
format Artigo
author Viana, Katiele Cavalcante
title O impacto das condições sociais na educação: um estudo de caso no colégio estadual Dr. Pedro Ludovico Teixeira/Porto Nacional – To
title_short O impacto das condições sociais na educação: um estudo de caso no colégio estadual Dr. Pedro Ludovico Teixeira/Porto Nacional – To
title_full O impacto das condições sociais na educação: um estudo de caso no colégio estadual Dr. Pedro Ludovico Teixeira/Porto Nacional – To
title_fullStr O impacto das condições sociais na educação: um estudo de caso no colégio estadual Dr. Pedro Ludovico Teixeira/Porto Nacional – To
title_full_unstemmed O impacto das condições sociais na educação: um estudo de caso no colégio estadual Dr. Pedro Ludovico Teixeira/Porto Nacional – To
title_sort o impacto das condições sociais na educação: um estudo de caso no colégio estadual dr. pedro ludovico teixeira/porto nacional – to
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2021
url http://hdl.handle.net/11612/2761
_version_ 1787134246224134144
score 11.755432