/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Monografia
“Então vamos aprender a brigar, tio?”: os jogos de oposição como possibilidade pedagógica no ensino das lutas na escola.
The present work aimed to understand the point of view of children from the 4th year of elementary school in a public full-time school in the city of Porto Franco - MA, about the struggles, from their cultural productions and pedagogical interventions with definition games. The class listed for t...
Autor principal: | Neves, Kelvin Jhonn dos Santos |
---|---|
Grau: | Monografia |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Tocantins
2021
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/3240 |
id |
ir-11612-3240 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-32402021-10-29T06:01:04Z “Então vamos aprender a brigar, tio?”: os jogos de oposição como possibilidade pedagógica no ensino das lutas na escola. Neves, Kelvin Jhonn dos Santos Farias, Mayrhon José Abrantes Violência. Jogos de oposição Educação física escolar Violence Distinction games School physical education. CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA The present work aimed to understand the point of view of children from the 4th year of elementary school in a public full-time school in the city of Porto Franco - MA, about the struggles, from their cultural productions and pedagogical interventions with definition games. The class listed for the study was composed of 27 children, 15 boys and 12 girls, aged between 9 and 10 years. That said, we carried out a field research, of an interventional nature, divided into two stages: in the first, a round of conversation took place and the application of thematic drawings with the children, as a way to map introductory understandings these subjects have in relation to the struggles; the second, corresponded to a block of 6 (six) techniques with the content fights, through games of choice, held between the months of September and October of the year 2019, at the school. A qualitative analysis of field records in common perceives that children's initial understanding of struggles, to a large extent, was made up of an association with violent behaviors, apprehended in daily life, inside and outside the school, with strong media appeal. It is concluded, from the interventions, that the distortion in the representation of the fights and the association with the violence theme, previously presented by the children, was re-signified with the games accordingly. O presente trabalho teve como objetivo compreender o ponto de vista de crianças do 4o ano do ensino fundamental de uma escola pública de tempo integral da cidade de Porto Franco – MA, acerca das lutas, a partir de suas produções culturais e de intervenções pedagógicas com os jogos de oposição. A turma sugerida para o estudo foi composta por 27 crianças, sendo 15 meninos e 12 meninas, com faixa etária entre 9 e 10 anos. Isto posto, realizamos uma pesquisa de campo, de caráter interventivo, dividida em duas etapas: na primeira, realizamos uma roda de conversa e sugerimos a elaboração de desenhos temáticos, como forma de mapear compreensões introdutórias desses sujeitos em relação as lutas; a segunda, correspondeu a um bloco de 6 (seis) intervenções com o conteúdo lutas, por meio de jogos de oposição, realizados entre os meses setembro e outubro do ano de 2019, na escola. A análise qualitativa dos registros de campo nos permitiu perceber que a compreensão inicial das crianças acerca das lutas, em larga medida, era composta por uma associação com condutas violentas, apreendidas no cotidiano, dentro e fora da escola, com forte apelo midiático. Conclui-se, a partir das intervenções, que a distorção na representação das lutas e a associação com a temática violência, antes apresentada pelas crianças, foi ressignificada com os jogos de oposição. 2021-10-28T11:30:08Z 2021-10-28T11:30:08Z 2021-04-22 Monografia Neves, Kelvin Jhonn dos Santos. “Então vamos aprender a brigar, tio?”: os jogos de oposição como possibilidade pedagógica no ensino das lutas na escola. 2021. 33 f. Monografia (Graduação) Fundação Universidade Federal do Tocantins, Curso de Educação Física, Campus de Tocantinópolis-TO. http://hdl.handle.net/11612/3240 pt_BR Acesso Livre application/pdf Universidade Federal do Tocantins Tocantinópolis CURSO::TOCANTINÓPOLIS::PRESENCIAL::LICENCIATURA::EDUCAÇÃO FÍSICA Tocantinópolis Graduação |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Violência. Jogos de oposição Educação física escolar Violence Distinction games School physical education. CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA |
spellingShingle |
Violência. Jogos de oposição Educação física escolar Violence Distinction games School physical education. CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA Neves, Kelvin Jhonn dos Santos “Então vamos aprender a brigar, tio?”: os jogos de oposição como possibilidade pedagógica no ensino das lutas na escola. |
topic_facet |
Violência. Jogos de oposição Educação física escolar Violence Distinction games School physical education. CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA |
description |
The present work aimed to understand the point of view of children from the 4th year of
elementary school in a public full-time school in the city of Porto Franco - MA, about the
struggles, from their cultural productions and pedagogical interventions with definition games.
The class listed for the study was composed of 27 children, 15 boys and 12 girls, aged between
9 and 10 years. That said, we carried out a field research, of an interventional nature, divided
into two stages: in the first, a round of conversation took place and the application of thematic
drawings with the children, as a way to map introductory understandings these subjects have in
relation to the struggles; the second, corresponded to a block of 6 (six) techniques with the
content fights, through games of choice, held between the months of September and October of
the year 2019, at the school. A qualitative analysis of field records in common perceives that
children's initial understanding of struggles, to a large extent, was made up of an association
with violent behaviors, apprehended in daily life, inside and outside the school, with strong
media appeal. It is concluded, from the interventions, that the distortion in the representation of
the fights and the association with the violence theme, previously presented by the children,
was re-signified with the games accordingly. |
author_additional |
Farias, Mayrhon José Abrantes |
author_additionalStr |
Farias, Mayrhon José Abrantes |
format |
Monografia |
author |
Neves, Kelvin Jhonn dos Santos |
title |
“Então vamos aprender a brigar, tio?”: os jogos de oposição como possibilidade pedagógica no ensino das lutas na escola. |
title_short |
“Então vamos aprender a brigar, tio?”: os jogos de oposição como possibilidade pedagógica no ensino das lutas na escola. |
title_full |
“Então vamos aprender a brigar, tio?”: os jogos de oposição como possibilidade pedagógica no ensino das lutas na escola. |
title_fullStr |
“Então vamos aprender a brigar, tio?”: os jogos de oposição como possibilidade pedagógica no ensino das lutas na escola. |
title_full_unstemmed |
“Então vamos aprender a brigar, tio?”: os jogos de oposição como possibilidade pedagógica no ensino das lutas na escola. |
title_sort |
“então vamos aprender a brigar, tio?”: os jogos de oposição como possibilidade pedagógica no ensino das lutas na escola. |
publisher |
Universidade Federal do Tocantins |
publishDate |
2021 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/3240 |
_version_ |
1787134740526006272 |
score |
11.755432 |