/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Dissertação
Uma abordagem do estudo de sequências e séries numéricas na matemática do ensino médio
This research aims to study Sequences and Numerical Series through proposed activities for high school. Considering that Sequences and Numerical Series are contents covered in Basic Education, such as Arithmetic and Geometric progressions, activity proposals were developed to be performed by the...
Autor principal: | Silva Filho, Valdemiro Carlos dos Santos |
---|---|
Grau: | Dissertação |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Tocantins
2021
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/3448 |
id |
ir-11612-3448 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-34482021-12-18T06:01:27Z Uma abordagem do estudo de sequências e séries numéricas na matemática do ensino médio Silva Filho, Valdemiro Carlos dos Santos Cavalcante, Thiago Rodrigues Sequência numérica; Séries numéricas; Convergências; Ensino de Matemática no Ensino Médio; Numeric sequence; Numerical series; Convergences; Teaching of Mathematics in High School CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA This research aims to study Sequences and Numerical Series through proposed activities for high school. Considering that Sequences and Numerical Series are contents covered in Basic Education, such as Arithmetic and Geometric progressions, activity proposals were developed to be performed by the teacher in the introduction of the Infinite Numerical Series content. Thus, we start from the problem that we can start the concept of infinite sums in high school for better student understanding, as a way to stimulate learning as suggested by the Educando Development Plan, for better teaching quality. In these ques tions, the research that best suited our project was the bibliography of an exploratory methodology, in which the consultation of materials such as magazines, dissertations and other sources, are paramount. During this work, we present the historical aspects in a succinct way about the Sequences and Numerical Series, as their appearance and progress in the mathematical environment, to their development. When deepening the study of this theme, we found the theoretical foundations necessary to propose the planned activi ties. We understand that these actions can be facilitating tools in the process of acquiring mathematical knowledge by the students, contributing to the development of logical rea soning, in addition to being possibly more attractive due to the suggested approach. We concluded the work considering our proposal to be more than satisfactory and could serve as a basis for further research and further research. A presente pesquisa tem como objetivo estudar Sequências e Séries Numéricas por meio de propostas de atividades para o Ensino Médio. Considerando que Sequências e Séries Numéricas são conteúdos abordados na Educação Básica, como progressões Aritméticas e Geométricas, foram desenvolvidas propostas de atividades para serem executadas pelo professor na introdução do conteúdo Séries Numéricas Infinitas. Assim, partirmos da pro blemática de que podemos iniciar o conceito de somas infinitas no ensino médio para me lhor entendimento discente, como forma de estimular a aprendizagem como sugere o Plano de Desenvolvimento do Educando, para melhor qualidade do ensino. Nessas questões, a pesquisa que mais se adequou ao nosso projeto foi a bibliográfica de uma metodologia exploratória, em que a consulta de materiais como revistas, dissertações e outras fontes, são primordiais. Ao decorrer desse trabalho, apresentamos os aspectos históricos de forma sucinta sobre as Sequências e Séries Numéricas, como seu surgimento e progresso no meio matemático, ao seu desenvolvimento. Ao aprofundar no estudo dessa temática, encontra mos fundamentos teóricos necessários para propor as atividades planejadas. Entendemos que essas ações podem ser ferramentas facilitadoras no processo de aquisição do conhe cimento matemático por parte dos educando, contribuindo para o desenvolvimento do raciocínio lógico, além de ser possivelmente mais atrativo pela abordagem sugerida. Con cluímos o trabalho considerando mais que satisfatória a nossa proposta, podendo servir de base para aprofundamentos e pesquisas posteriores. 2021-12-17T17:16:36Z 2021-12-17T17:16:36Z 2020-02-28 Dissertação SILVA FILHO, Valdemiro Carlos dos Santos. Uma abordagem do estudo de sequências e séries numéricas na matemática do ensino médio.2020.100f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Matemática, Arraias, 2020. http://hdl.handle.net/11612/3448 pt_BR Open Access application/pdf application/pdf Universidade Federal do Tocantins BR Programa de Mestrado Profissional em Matemática - ProfMat Palmas |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Sequência numérica; Séries numéricas; Convergências; Ensino de Matemática no Ensino Médio; Numeric sequence; Numerical series; Convergences; Teaching of Mathematics in High School CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
spellingShingle |
Sequência numérica; Séries numéricas; Convergências; Ensino de Matemática no Ensino Médio; Numeric sequence; Numerical series; Convergences; Teaching of Mathematics in High School CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA Silva Filho, Valdemiro Carlos dos Santos Uma abordagem do estudo de sequências e séries numéricas na matemática do ensino médio |
topic_facet |
Sequência numérica; Séries numéricas; Convergências; Ensino de Matemática no Ensino Médio; Numeric sequence; Numerical series; Convergences; Teaching of Mathematics in High School CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This research aims to study Sequences and Numerical Series through proposed activities
for high school. Considering that Sequences and Numerical Series are contents covered in
Basic Education, such as Arithmetic and Geometric progressions, activity proposals were
developed to be performed by the teacher in the introduction of the Infinite Numerical
Series content. Thus, we start from the problem that we can start the concept of infinite
sums in high school for better student understanding, as a way to stimulate learning as
suggested by the Educando Development Plan, for better teaching quality. In these ques tions, the research that best suited our project was the bibliography of an exploratory
methodology, in which the consultation of materials such as magazines, dissertations and
other sources, are paramount. During this work, we present the historical aspects in a
succinct way about the Sequences and Numerical Series, as their appearance and progress
in the mathematical environment, to their development. When deepening the study of
this theme, we found the theoretical foundations necessary to propose the planned activi ties. We understand that these actions can be facilitating tools in the process of acquiring
mathematical knowledge by the students, contributing to the development of logical rea soning, in addition to being possibly more attractive due to the suggested approach. We
concluded the work considering our proposal to be more than satisfactory and could serve
as a basis for further research and further research. |
author_additional |
Cavalcante, Thiago Rodrigues |
author_additionalStr |
Cavalcante, Thiago Rodrigues |
format |
Dissertação |
author |
Silva Filho, Valdemiro Carlos dos Santos |
title |
Uma abordagem do estudo de sequências e séries numéricas na matemática do ensino médio |
title_short |
Uma abordagem do estudo de sequências e séries numéricas na matemática do ensino médio |
title_full |
Uma abordagem do estudo de sequências e séries numéricas na matemática do ensino médio |
title_fullStr |
Uma abordagem do estudo de sequências e séries numéricas na matemática do ensino médio |
title_full_unstemmed |
Uma abordagem do estudo de sequências e séries numéricas na matemática do ensino médio |
title_sort |
uma abordagem do estudo de sequências e séries numéricas na matemática do ensino médio |
publisher |
Universidade Federal do Tocantins |
publishDate |
2021 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/3448 |
_version_ |
1787134540908593152 |
score |
11.674684 |