Monografia

Educação Científica De Professoras De Língua Portuguesa

This paper focuses on the scientific education process of Portuguese language teachers, enrolled in the Professional Master of Arts (ProfLetras). This process was investigated from the analysis of master's dissertations, presented as graduation final works. The mentioned process was found through...

ver descrição completa

Autor principal: Sousa, Nayra Da Guia Aires De
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/3581
id ir-11612-3581
recordtype dspace
spelling ir-11612-35812022-02-16T06:01:10Z Educação Científica De Professoras De Língua Portuguesa Sousa, Nayra Da Guia Aires De Silva, Wagner Rodrigues Estudos do letramento Discurso dominante Paradigma científico Prática profissional CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES This paper focuses on the scientific education process of Portuguese language teachers, enrolled in the Professional Master of Arts (ProfLetras). This process was investigated from the analysis of master's dissertations, presented as graduation final works. The mentioned process was found through the investigation of the research objects and the selfrepresentations present in the final works. We use the qualitative and quantitative investigative approaches. This research is situated in literacy studies, developed in the indisciplinary field of Applied Linguistics. For linguistic microanalysis, we use Systemic Functional Linguistics (SFL), focusing on grammatical structures responsible for the experiential metafunction of language. The notion of Schematic Structure of Genre (EEG) also helped textual analysis. The development of scientific education was verified by the perception of reflection on professional practice by the authors of the dissertations and by the demonstration of familiarization with reference theories. We also perceived the impact of academic discourse on the focused training process, inducing teachers to overvalue linguistic theories at the expense of the challenges of teaching Portuguese as a mother tongue. Este artigo focaliza o processo de educação científica de professoras de Língua Portuguesa, matriculadas no Mestrado Profissional em Letras (ProfLetras). Esse processo foi investigado a partir da análise de dissertações de mestrado, apresentadas como trabalhos de conclusão de curso. O processo mencionado foi flagrado por meio da investigação dos objetos de pesquisa e das autorrepresentações presentes nos trabalhos finais. Utilizamos as abordagens investigativas qualitativa e quantitativa. Esta pesquisa está situada nos estudos do letramento, desenvolvidos no campo indisciplinar da Linguística Aplicada. Para a microanálise linguística, utilizamo-nos da Linguística-Sistêmico Funcional (LSF), focalizando estruturas gramaticais responsáveis pela metafunção experiencial da linguagem. A noção de Estrutura Esquemática do Gênero (EEG) também auxiliou a análise textual. O desenvolvimento da educação científica foi verificado pela percepção da reflexão sobre a prática profissional por parte das autoras das dissertações e pela demonstração de familiarização com teorias de referência. Percebemos ainda o impacto do discurso acadêmico no processo formativo focalizado, induzindo as professoras a supervalorizarem as teorias linguísticas em detrimento dos desafios do ensino de Português como língua materna. 2022-02-15T18:13:28Z 2022-02-15T18:13:28Z 2020 Monografia SOUSA, Nayra Da Guia Aires De. Educação Científica De Professoras De Língua Portuguesa. 32Fl. Monografia. Curso de Pedagogia. Universidade Federal do Tocantins. Campus de Palmas. 2020. http://hdl.handle.net/11612/3581 pt_BR Acesso Livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Palmas Pedagogia Palmas Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Estudos do letramento
Discurso dominante
Paradigma científico
Prática profissional
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
spellingShingle Estudos do letramento
Discurso dominante
Paradigma científico
Prática profissional
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Sousa, Nayra Da Guia Aires De
Educação Científica De Professoras De Língua Portuguesa
topic_facet Estudos do letramento
Discurso dominante
Paradigma científico
Prática profissional
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
description This paper focuses on the scientific education process of Portuguese language teachers, enrolled in the Professional Master of Arts (ProfLetras). This process was investigated from the analysis of master's dissertations, presented as graduation final works. The mentioned process was found through the investigation of the research objects and the selfrepresentations present in the final works. We use the qualitative and quantitative investigative approaches. This research is situated in literacy studies, developed in the indisciplinary field of Applied Linguistics. For linguistic microanalysis, we use Systemic Functional Linguistics (SFL), focusing on grammatical structures responsible for the experiential metafunction of language. The notion of Schematic Structure of Genre (EEG) also helped textual analysis. The development of scientific education was verified by the perception of reflection on professional practice by the authors of the dissertations and by the demonstration of familiarization with reference theories. We also perceived the impact of academic discourse on the focused training process, inducing teachers to overvalue linguistic theories at the expense of the challenges of teaching Portuguese as a mother tongue.
author_additional Silva, Wagner Rodrigues
author_additionalStr Silva, Wagner Rodrigues
format Monografia
author Sousa, Nayra Da Guia Aires De
title Educação Científica De Professoras De Língua Portuguesa
title_short Educação Científica De Professoras De Língua Portuguesa
title_full Educação Científica De Professoras De Língua Portuguesa
title_fullStr Educação Científica De Professoras De Língua Portuguesa
title_full_unstemmed Educação Científica De Professoras De Língua Portuguesa
title_sort educação científica de professoras de língua portuguesa
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2022
url http://hdl.handle.net/11612/3581
_version_ 1787134949335236608
score 11.675712