O monstro de olhos verdes em Dom Casmurro e Órfãos do Eldorado

This dissertation intends to understand the jealous, like a symbolic building of expression of power, can be read in Dom Casmurro (1899), by of Machado de Assis, and Órfãos do Eldorado (2008), by of Milton Hatoum. We want do discuss that jealous goes beyond the doing and is considered like a symb...

ver descrição completa

Autor principal: Martins, Paulo Maria
Idioma: pt_BR
Publicado em: 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/4017
id ir-11612-4017
recordtype dspace
spelling ir-11612-40172022-06-14T06:01:52Z O monstro de olhos verdes em Dom Casmurro e Órfãos do Eldorado Martins, Paulo Maria Morais, Maria Perla Araújo Ciúmes; Capital Simbólico; Poder; Dom Casmurro; Órfãos do Eldorado; Jealous; Symbolic Capital; Power CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS This dissertation intends to understand the jealous, like a symbolic building of expression of power, can be read in Dom Casmurro (1899), by of Machado de Assis, and Órfãos do Eldorado (2008), by of Milton Hatoum. We want do discuss that jealous goes beyond the doing and is considered like a symbolic violence, with a feeling of domination of a class on other. In Dom Casmurro (1899) the jealous of Bentinho destroys his marriage and make him a “casmurro”, insensible at the sufferings of his wife, and the son, that he believes that he is not the father. In a patriarchal society, the narrator shows the symbolic violence when silence the woman that is accused of adultery. In Órfãos do Eldorado (2008), there is a dispute between father and son for the permanence of the social situation. Amando, a powerful man of the Amazonas, is owner of the shared capital – social relationships that can be changed in resources of domination (BOURDIEU, 2003) –, so, expects the child perpetuate his domain. The father, egocentric, recuses to see his child to envolve itself with people that looks less, the dominated – poors, the Riversides, employees, and indians. The jealous, the zeal, the anger, that father feels for the son, is for Arminto more free and less committed with the power and status, although enjoy of this conditions. In the doing, from the sociocultural point of view, the jealous is not showed like a romanticized feeling, but mainly like a mechanism used to express and show the symbolic violence. The search is done with a analyse about the two doings, because we believe than make us understand, of a right way, the relation between the express classes by the Family relationships, but, by the metaphorical way, we can still see the reflection about Brazil in the final of the 19th century and in the beginning of the 20th century. Both narratives speak of memory reports, contributing for we observe the mixed feelings and the unveiling of the social life for the choices of what do want remember by the sotytellers. Besides that, is a productive analyse about the space in the two narratives, because this class of narrative ends incorporating materials and symbolics characteristics of fight of classes. Esta dissertação pretende entender como o ciúme, enquanto construção simbólica de expressão de poder, pode ser lido em Dom Casmurro (1899), de Machado de Assis, e Órfãos do Eldorado (2008), de Milton Hatoum. Objetivamos discutir como o ciúme perpassa as obras e é tratado como violência simbólica, como um sentimento de dominação de uma classe sobre outra. Em Dom Casmurro (1899), o ciúme de Bentinho destrói seu casamento e o torna “casmurro”, insensível aos sofrimentos da esposa e do filho, de quem ele não acredita ser o pai. Inserido em uma sociedade patriarcal, o narrador expõe a violência simbólica ao silenciar a mulher acusada de adultério. Em Órfãos do Eldorado (2008), impera entre pai e filho uma disputa pela permanência da situação social. Amando, homem poderoso do Amazonas, é dono do capital social – relações sociais que podem ser convertidas em recursos de dominação (BOURDIEU, 2003) –, logo, espera que o filho perpetue o seu domínio. Egocêntrico, o pai não aceita ver seu filho se envolver com pessoas que ele julga inferiores, os dominados – pobres, ribeirinhos, empregados e índios. O ciúme, o zelo, a raiva, que o pai sente em relação ao filho, se dá por Arminto ser mais livre e menos compromissado com o poder e status, embora usufrua dessas condições. Nas obras, do ponto de vista sociocultural, o ciúme não é exposto simplesmente como sentimento romantizado, mas principalmente como um mecanismo usado para expressar e manifestar a violência simbólica. A pesquisa utiliza-se de uma análise comparada das duas obras, porque acreditamos que elas nos fazem entender, de maneira pontual, a relação entre as classes expressas pelas relações familiares; assim, de maneira metafórica, podemos ainda perceber a reflexão sobre o Brasil do final do século XIX e no começo do século XX. As duas narrativas também tratam de relatos de memória, contribuindo para observarmos os sentimentos contraditórios e o desvelamento da vida social pelas escolhas do que se quer lembrar pelos narradores. Além disso, é produtiva a análise do espaço nas duas narrativas, porque essa categoria narrativa também acaba incorporando características materiais e simbólicas da luta de classe. 2022-06-13T13:31:20Z 2022-06-13T13:31:20Z 2019-12-16 MARTINS, Paulo Maria. O monstro de olhos verdes em Dom Casmurro e Órfãos do Eldorado.2019.112f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Letras, Porto Nacional, 2019. http://hdl.handle.net/11612/4017 pt_BR application/pdf
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Ciúmes; Capital Simbólico; Poder; Dom Casmurro; Órfãos do Eldorado; Jealous; Symbolic Capital; Power
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
spellingShingle Ciúmes; Capital Simbólico; Poder; Dom Casmurro; Órfãos do Eldorado; Jealous; Symbolic Capital; Power
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
Martins, Paulo Maria
O monstro de olhos verdes em Dom Casmurro e Órfãos do Eldorado
topic_facet Ciúmes; Capital Simbólico; Poder; Dom Casmurro; Órfãos do Eldorado; Jealous; Symbolic Capital; Power
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
description This dissertation intends to understand the jealous, like a symbolic building of expression of power, can be read in Dom Casmurro (1899), by of Machado de Assis, and Órfãos do Eldorado (2008), by of Milton Hatoum. We want do discuss that jealous goes beyond the doing and is considered like a symbolic violence, with a feeling of domination of a class on other. In Dom Casmurro (1899) the jealous of Bentinho destroys his marriage and make him a “casmurro”, insensible at the sufferings of his wife, and the son, that he believes that he is not the father. In a patriarchal society, the narrator shows the symbolic violence when silence the woman that is accused of adultery. In Órfãos do Eldorado (2008), there is a dispute between father and son for the permanence of the social situation. Amando, a powerful man of the Amazonas, is owner of the shared capital – social relationships that can be changed in resources of domination (BOURDIEU, 2003) –, so, expects the child perpetuate his domain. The father, egocentric, recuses to see his child to envolve itself with people that looks less, the dominated – poors, the Riversides, employees, and indians. The jealous, the zeal, the anger, that father feels for the son, is for Arminto more free and less committed with the power and status, although enjoy of this conditions. In the doing, from the sociocultural point of view, the jealous is not showed like a romanticized feeling, but mainly like a mechanism used to express and show the symbolic violence. The search is done with a analyse about the two doings, because we believe than make us understand, of a right way, the relation between the express classes by the Family relationships, but, by the metaphorical way, we can still see the reflection about Brazil in the final of the 19th century and in the beginning of the 20th century. Both narratives speak of memory reports, contributing for we observe the mixed feelings and the unveiling of the social life for the choices of what do want remember by the sotytellers. Besides that, is a productive analyse about the space in the two narratives, because this class of narrative ends incorporating materials and symbolics characteristics of fight of classes.
author_additional Morais, Maria Perla Araújo
author_additionalStr Morais, Maria Perla Araújo
author Martins, Paulo Maria
title O monstro de olhos verdes em Dom Casmurro e Órfãos do Eldorado
title_short O monstro de olhos verdes em Dom Casmurro e Órfãos do Eldorado
title_full O monstro de olhos verdes em Dom Casmurro e Órfãos do Eldorado
title_fullStr O monstro de olhos verdes em Dom Casmurro e Órfãos do Eldorado
title_full_unstemmed O monstro de olhos verdes em Dom Casmurro e Órfãos do Eldorado
title_sort o monstro de olhos verdes em dom casmurro e Órfãos do eldorado
publishDate 2022
url http://hdl.handle.net/11612/4017
_version_ 1787134158572617728
score 11.755432