Monografia

Capitalismo e educação: o dito e o feito em educação do campo no município de Miracema do Tocantins

The main objective of the research was to analyze what was done in the field schools, in view of the adequacy of their pedagogical proposals to the field education debate. For this, it had as problematization: how to think about education that occurs in the rural area of Miracema do Tocantins, si...

ver descrição completa

Autor principal: Ferreira, Andréia Soares
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/4074
id ir-11612-4074
recordtype dspace
spelling ir-11612-40742022-07-29T06:01:41Z Capitalismo e educação: o dito e o feito em educação do campo no município de Miracema do Tocantins Ferreira, Andréia Soares Oliveira, Antonio Miranda de Capitalismo Educação do campo Proposta pedagógica Assentamento CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The main objective of the research was to analyze what was done in the field schools, in view of the adequacy of their pedagogical proposals to the field education debate. For this, it had as problematization: how to think about education that occurs in the rural area of Miracema do Tocantins, situated in the process of development of capitalism in the countryside, in the context of the interests of the peasants? And what are the possible articulations between work and education in the educational and school experiences carried out by agricultural schools? These questions were assumed as the object of this study. This qualitative research used as a procedure the bibliographic study and a field research to answer the questions raised. And, to achieve the objectives of this paper, follow some methodological steps, read texts about the process of capitalism, authors such as Moura (2016), Miranda (2016), Gorender (1987), about education in the field, Ghedin (2012), Molina (2004), in addition to documents such as opinions, decisions. For a field research on the basis of the Federal Law of 1988, the LDB, the documents offered by the Municipal Secretariat of Education, the Pedagogical Political Project and the Pedagogical Proposal of the unit. This work starts from the sociocultural assumption that is the human being is builder and built by their social and cultural interactions. Although the population of settlers in the region of Miracema do Tocantins does not weigh heavily in relation to the total population of the region, effective participation in quality education is not only the responsibility of the municipality, but also the state. A school in the countryside is a way of ensuring respect for local cultures. The appreciation of the history and the relevant social functions of the people who live in rural areas should be displayed in the space in which they live, either in compliance with existing legislation or in the improvement and strengthening of new norms. O objetivo principal da pesquisa foi o de analisar o que tem sido feito nas escolas do campo tendo em vista a adequação de suas propostas pedagógicas ao debate da educação do campo. Para tanto, este teve como problematização: como pensar a educação que ocorre no meio rural de Miracema do Tocantins situada no processo de desenvolvimento do capitalismo no campo, no contexto dos interesses dos camponeses? E, qual, ou quais são as articulações possíveis de entre o trabalho e a educação nas experiências educacionais e escolares desenvolvidas pelas escolas rurais? Estas indagações foram assumidas como objeto deste estudo. Essa pesquisa de abordagem qualitativa utilizou-se como procedimento o estudo bibliográfico e a pesquisa de campo para responder os questionamentos apontados. E, para alcançar os objetivos do presente trabalho seguimos alguns passos metodológicos, realizamos leituras de textos sobre o processo do capitalismo, autores como Moura (2016), Miranda (2016), Gorender (1987), sobre a educação do campo, Ghedin (2012), Molina (2004), além de documentos como pareceres, resoluções. Para a pesquisa de campo nos embasamos nas leis da Constituição Federal de 1988, da LDB, nos documentos ofertados pela Secretaria Municipal da Educação, no Projeto Político Pedagógico e na Proposta Pedagógica da unidade. Este trabalho parte do pressuposto sociocultural que o ser humano é construtor e construído pelas suas interações sociais e culturais. Embora a população de assentados da região de Miracema do Tocantins não tenha grande peso em relação à população total da região, a participação efetiva no que diz respeito à educação de qualidade não está somente como responsabilidade do município, mas também do Estado. A escola no campo é uma forma de assegurar o respeito às culturas locais. A valorização da história e da relevante função social do povo que vive no meio rural deve ser constituída no espaço em que se vive, seja no cumprimento da legislação que existe, ou no aperfeiçoamento e fortalecimento de novas normas. 2022-07-28T12:30:36Z 2022-07-28T12:30:36Z 2022-07-28 Monografia FERREIRA, Andréia Soares. Capitalismo e educação: o dito e o feito em educação do campo no município de Miracema do Tocantins. 2019. 109 f. Monografia (Graduação) - Curso de Pedagogia, UFT, Miracema, 2019. http://hdl.handle.net/11612/4074 pt_BR Acesso livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Miracema CURSO::MIRACEMA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::PEDAGOGIA Miracema Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Capitalismo
Educação do campo
Proposta pedagógica
Assentamento
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Capitalismo
Educação do campo
Proposta pedagógica
Assentamento
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Ferreira, Andréia Soares
Capitalismo e educação: o dito e o feito em educação do campo no município de Miracema do Tocantins
topic_facet Capitalismo
Educação do campo
Proposta pedagógica
Assentamento
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The main objective of the research was to analyze what was done in the field schools, in view of the adequacy of their pedagogical proposals to the field education debate. For this, it had as problematization: how to think about education that occurs in the rural area of Miracema do Tocantins, situated in the process of development of capitalism in the countryside, in the context of the interests of the peasants? And what are the possible articulations between work and education in the educational and school experiences carried out by agricultural schools? These questions were assumed as the object of this study. This qualitative research used as a procedure the bibliographic study and a field research to answer the questions raised. And, to achieve the objectives of this paper, follow some methodological steps, read texts about the process of capitalism, authors such as Moura (2016), Miranda (2016), Gorender (1987), about education in the field, Ghedin (2012), Molina (2004), in addition to documents such as opinions, decisions. For a field research on the basis of the Federal Law of 1988, the LDB, the documents offered by the Municipal Secretariat of Education, the Pedagogical Political Project and the Pedagogical Proposal of the unit. This work starts from the sociocultural assumption that is the human being is builder and built by their social and cultural interactions. Although the population of settlers in the region of Miracema do Tocantins does not weigh heavily in relation to the total population of the region, effective participation in quality education is not only the responsibility of the municipality, but also the state. A school in the countryside is a way of ensuring respect for local cultures. The appreciation of the history and the relevant social functions of the people who live in rural areas should be displayed in the space in which they live, either in compliance with existing legislation or in the improvement and strengthening of new norms.
author_additional Oliveira, Antonio Miranda de
author_additionalStr Oliveira, Antonio Miranda de
format Monografia
author Ferreira, Andréia Soares
title Capitalismo e educação: o dito e o feito em educação do campo no município de Miracema do Tocantins
title_short Capitalismo e educação: o dito e o feito em educação do campo no município de Miracema do Tocantins
title_full Capitalismo e educação: o dito e o feito em educação do campo no município de Miracema do Tocantins
title_fullStr Capitalismo e educação: o dito e o feito em educação do campo no município de Miracema do Tocantins
title_full_unstemmed Capitalismo e educação: o dito e o feito em educação do campo no município de Miracema do Tocantins
title_sort capitalismo e educação: o dito e o feito em educação do campo no município de miracema do tocantins
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2022
url http://hdl.handle.net/11612/4074
_version_ 1787134771441172480
score 11.755432