/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Monografia
As emoções nas autobiografias: ferramenta de (re)construção das identidades dos professores de inglês e português em pré-serviço.
This work intends to analyze the process of (re) construction of pre-service teacher’s identities, and how emotional and affective factors influence in this process. The main objective is to analyze the choices made by pre-service teachers, to see what factors led them to choose a specific degree (P...
Autor principal: | Souza, João Victor Vilaça |
---|---|
Grau: | Monografia |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Tocantins
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/4090 |
id |
ir-11612-4090 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-40902022-08-03T06:01:46Z As emoções nas autobiografias: ferramenta de (re)construção das identidades dos professores de inglês e português em pré-serviço. Souza, João Victor Vilaça Barbosa, Selma Maria Abdalla Dias Identidade. Formação de professores. Língua Inglesa. Emoções. CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA This work intends to analyze the process of (re) construction of pre-service teacher’s identities, and how emotional and affective factors influence in this process. The main objective is to analyze the choices made by pre-service teachers, to see what factors led them to choose a specific degree (Portuguese or English graduation). In this way, we intend to analyze how pre-service teachers (re) build their professional identities, and whether this (re) construction is guided by affective and emotional issues. As methodological procedures, we used, in this qualitative research of an ethnographic nature, the current constructs of Applied Linguistics. That is, the objects of study (the autobiographical narratives and the answers given to the questionnaires) are analyzed through a critical-reflective view, considering the complexity of these narratives. The participants of this research were the academics of a Teacher Education Course in the Federal University of Tocantins (UFT). The main theoretical reference was Mastrella-de-Andrade and Norton´s studies (2011), that deal with the identity formation of foreign-language teachers; Moraes’ studies (2010), which deal with pre-service teachers’ beliefs and emotions, and Barbosa’s studies (2014), which talk about (re) construction of pre-service teachers’ identities. The results show that emotional and affective issues built in social interaction influence teachers' choices and the (re) construction of their identities. Esta monografia pretende analisar o processo de (re)construção de identidades de professores em formação, e como fatores emotivos e afetivos influenciam nesse processo. A principal intenção é traçar uma análise sobre as escolhas feitas por professores em formação, para constatar quais fatores os levaram a optar por uma licenciatura específica (Letras/Português ou Letras/Inglês). Pretende-se, dessa forma, analisar de que maneira os professores de língua inglesa em formação (re)constroem suas identidades profissionais, e se essa (re)construção é guiada por questões afetivas e emocionais. Como procedimentos metodológicos, empregamos, nesta pesquisa qualitativa de cunho etnográfico, os construtos vigentes da Linguística Aplicada. Ou seja, os objetos de estudo (as narrativas autobiográficas e as respostas dadas aos questionários) são analisados por meio de um olhar crítico-reflexivo, considerando a complexidade dessas narrativas. Foram participantes da pesquisa os acadêmicos de uma turma do curso de Letras da Universidade Federal do Tocantins (UFT). Como referencial teórico principal, foram considerados os estudos de Mastrella-de-Andrade; Norton (2011) que tratam sobre a formação de identidade de professores de língua estrangeira; os estudos de Moraes (2010), que tratam sobre crenças e emoções de professores em formação e os estudos de Barbosa (2014), que tratam sobre (re)construção de identidades de professores em formação. Os resultados da investigação mostram que questões emotivas e afetivas construídas na interação social influenciam as escolhas dos professores e a (re)construção de suas identidades. 2022-08-02T19:49:58Z 2022-08-02T19:49:58Z 2022-08-02 Monografia SOUZA, João Victor Vilaça. As emoções nas autobiografias: ferramenta de (re)construção das identidades dos professores de inglês e português em pré-serviço. 36 f. Monografia (Graduação) - Letras, Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2019. http://hdl.handle.net/11612/4090 pt_BR Acesso livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Araguaína CURSO::ARAGUAÍNA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::LETRAS – LÍNGUA INGLESA E SUAS RESPECTIVAS LITERATURAS Araguaína Graduação |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Identidade. Formação de professores. Língua Inglesa. Emoções. CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
spellingShingle |
Identidade. Formação de professores. Língua Inglesa. Emoções. CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA Souza, João Victor Vilaça As emoções nas autobiografias: ferramenta de (re)construção das identidades dos professores de inglês e português em pré-serviço. |
topic_facet |
Identidade. Formação de professores. Língua Inglesa. Emoções. CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
description |
This work intends to analyze the process of (re) construction of pre-service teacher’s identities, and how emotional and affective factors influence in this process. The main objective is to analyze the choices made by pre-service teachers, to see what factors led them to choose a specific degree (Portuguese or English graduation). In this way, we intend to analyze how pre-service teachers (re) build their professional identities, and whether this (re) construction is guided by affective and emotional issues. As methodological procedures, we used, in this qualitative research of an ethnographic nature, the current constructs of Applied Linguistics. That is, the objects of study (the autobiographical narratives and the answers given to the questionnaires) are analyzed through a critical-reflective view, considering the complexity of these narratives. The participants of this research were the academics of a Teacher Education Course in the Federal University of Tocantins (UFT). The main theoretical reference was Mastrella-de-Andrade and Norton´s studies (2011), that deal with the identity formation of foreign-language teachers; Moraes’ studies (2010), which deal with pre-service teachers’ beliefs and emotions, and Barbosa’s studies (2014), which talk about (re) construction of pre-service teachers’ identities. The results show that emotional and affective issues built in social interaction influence teachers' choices and the (re) construction of their identities. |
author_additional |
Barbosa, Selma Maria Abdalla Dias |
author_additionalStr |
Barbosa, Selma Maria Abdalla Dias |
format |
Monografia |
author |
Souza, João Victor Vilaça |
title |
As emoções nas autobiografias: ferramenta de (re)construção das identidades dos professores de inglês e português em pré-serviço. |
title_short |
As emoções nas autobiografias: ferramenta de (re)construção das identidades dos professores de inglês e português em pré-serviço. |
title_full |
As emoções nas autobiografias: ferramenta de (re)construção das identidades dos professores de inglês e português em pré-serviço. |
title_fullStr |
As emoções nas autobiografias: ferramenta de (re)construção das identidades dos professores de inglês e português em pré-serviço. |
title_full_unstemmed |
As emoções nas autobiografias: ferramenta de (re)construção das identidades dos professores de inglês e português em pré-serviço. |
title_sort |
as emoções nas autobiografias: ferramenta de (re)construção das identidades dos professores de inglês e português em pré-serviço. |
publisher |
Universidade Federal do Tocantins |
publishDate |
2022 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/4090 |
_version_ |
1787134420770095104 |
score |
11.755432 |