Dissertação

Educação escolar de indígenas surdos: Um olhar para o contexto Apinajé

This work is an ethnographic bibliographic research on the school reality education experienced by the deaf indigenous peoples of the Apinajé people in northern of Tocantins. Our main objective was to understand the school education process of Brazilian deaf indigenous peoples. For this, we use t...

ver descrição completa

Autor principal: Barroso, Fabiane Silva
Grau: Dissertação
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/4340
id ir-11612-4340
recordtype dspace
spelling ir-11612-43402022-11-05T06:00:50Z Educação escolar de indígenas surdos: Um olhar para o contexto Apinajé Barroso, Fabiane Silva Albuquerque, Francisco E. Indígenas surdos. Apinajé. Língua de Sinais indígena. Libras. CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES This work is an ethnographic bibliographic research on the school reality education experienced by the deaf indigenous peoples of the Apinajé people in northern of Tocantins. Our main objective was to understand the school education process of Brazilian deaf indigenous peoples. For this, we use the mapping of theses and dissertations about deaf indigenous peoples produced in Brazil in recent decades. The two specific objectives sought, respectively, i) to describe how is the school education of deaf Apinajé indigenous peoples; ii) in order to provide supplies for the improvement of school education of deaf indigenous peoples in the Tocantins state. Therefore, we conclude that of the seven deaf indigenous peoples, only two are actually enrolled in indigenous schools. However, the fact that they are enrolled does not guarantee access to school education. It is worth saying that the school education model implemented in the educational process of other peoples who also have deaf indigenous peoples may not meet the specific needs of the Apinajé people. In this sense, we seek to present insums that attest to the importance of learning Libras, from contact between deaf people to the development of their identity, on the need to register the possible Apinajé sign language, and also emphasize the legal contributions that endorse the multilingual creation class for the deaf apinajé indigenous. Este trabalho trata-se de uma pesquisa bibliográfica de cunho etnográfico sobre a realidade da educação escolar vivenciada pelos indígenas surdos do povo Apinajé no norte do Tocantins. O nosso objetivo principal centrou-se em compreender o processo de educação escolar dos indígenas surdos brasileiros. Para isso, nos valemos do mapeamento das teses e dissertações sobre os indígenas surdos produzidas no Brasil nas últimas décadas. Os outros dois objetivos específicos buscaram, respectivamente, i) descrever como está a educação escolar dos indígenas surdos Apinajé; ii) de modo a fornecer insumos para a melhoria da educação escolar dos indígenas surdos do Estado do Tocantins. Assim sendo, concluímos que, dos sete indígenas surdos, apenas dois estão de fato matriculados em escolas indígenas. Entretanto, o fato de estarem matriculados não garante o acesso à educação escolar. Vale dizer que o modelo de educação escolar implementado no processo educacional de outros povos que também têm indígenas surdos pode não atender as necessidades específicas do povo Apinajé. Neste sentido, buscamos apresentar insumos que atestem a importância do aprendizado da Libras, do contato entre os pares surdos para o desenvolvimento de sua identidade, sobre a necessidade do registro da possível língua de sinais Apinajé, e ainda, destacamos os aportes legais que endossam a criação de uma classe multilíngue para os indígenas surdos Apinajé. 2022-11-04T17:17:40Z 2022-11-04T17:17:40Z 2022 Dissertação ALBUQUERQUE, Fabiane Silva. Educação escolar de indígenas surdos: Um olhar para o contexto Apinajé. 2022.98f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Mestrado profissoional em Letras, Araguaína, 2022. http://hdl.handle.net/11612/4340 pt_BR Open Access application/pdf application/pdf Universidade Federal do Tocantins BR Programa de Pós-Graduação em Letras - ProfLetras Araguaína
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Indígenas surdos. Apinajé. Língua de Sinais indígena. Libras.
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
spellingShingle Indígenas surdos. Apinajé. Língua de Sinais indígena. Libras.
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Barroso, Fabiane Silva
Educação escolar de indígenas surdos: Um olhar para o contexto Apinajé
topic_facet Indígenas surdos. Apinajé. Língua de Sinais indígena. Libras.
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
description This work is an ethnographic bibliographic research on the school reality education experienced by the deaf indigenous peoples of the Apinajé people in northern of Tocantins. Our main objective was to understand the school education process of Brazilian deaf indigenous peoples. For this, we use the mapping of theses and dissertations about deaf indigenous peoples produced in Brazil in recent decades. The two specific objectives sought, respectively, i) to describe how is the school education of deaf Apinajé indigenous peoples; ii) in order to provide supplies for the improvement of school education of deaf indigenous peoples in the Tocantins state. Therefore, we conclude that of the seven deaf indigenous peoples, only two are actually enrolled in indigenous schools. However, the fact that they are enrolled does not guarantee access to school education. It is worth saying that the school education model implemented in the educational process of other peoples who also have deaf indigenous peoples may not meet the specific needs of the Apinajé people. In this sense, we seek to present insums that attest to the importance of learning Libras, from contact between deaf people to the development of their identity, on the need to register the possible Apinajé sign language, and also emphasize the legal contributions that endorse the multilingual creation class for the deaf apinajé indigenous.
author_additional Albuquerque, Francisco E.
author_additionalStr Albuquerque, Francisco E.
format Dissertação
author Barroso, Fabiane Silva
title Educação escolar de indígenas surdos: Um olhar para o contexto Apinajé
title_short Educação escolar de indígenas surdos: Um olhar para o contexto Apinajé
title_full Educação escolar de indígenas surdos: Um olhar para o contexto Apinajé
title_fullStr Educação escolar de indígenas surdos: Um olhar para o contexto Apinajé
title_full_unstemmed Educação escolar de indígenas surdos: Um olhar para o contexto Apinajé
title_sort educação escolar de indígenas surdos: um olhar para o contexto apinajé
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2022
url http://hdl.handle.net/11612/4340
_version_ 1787134545495064576
score 11.755432