Monografia

Atuação do Pedagogo em espaços não escolares: um estudo de caso no CRAS de Campos Belos - GO

Pedagogy is sometimes associated with the environment, but little is explored and discussed about the performance of professional pedagogues in other environments. The present work aims to investigate the different fields of activity of Pedagogy in non-school spaces, that is, beyond the performan...

ver descrição completa

Autor principal: Cruz, Ynaiá Aires França Santa
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/4458
id ir-11612-4458
recordtype dspace
spelling ir-11612-44582022-12-13T06:01:11Z Atuação do Pedagogo em espaços não escolares: um estudo de caso no CRAS de Campos Belos - GO Cruz, Ynaiá Aires França Santa Costa, Aline Fagner de Carvalho e Educação Pedagogia Atuação Espaços não escolares CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Pedagogy is sometimes associated with the environment, but little is explored and discussed about the performance of professional pedagogues in other environments. The present work aims to investigate the different fields of activity of Pedagogy in non-school spaces, that is, beyond the performance in the classroom. The specific objectives are: to identify the role that professional pedagogues develop in non-school spaces, research the importance of Pedagogues working in non-school institutions and describe the main challenges faced in these spaces. To carry out this study, bibliographic research was used, with data collected from secondary sources (books, magazines, periodicals and websites) among others. Authors such as Brandão (2007), Cagliari (2009), Freire (2011), Libâneo (2001), Oliveira (2012), Santos (2015), Saviani (1985), Kochhann (2021) among others were part of the foundation of this work. The research also included the field study, data were collected through semi-structured interviews on the aforementioned theme. Therefore, this study brings results from research by theorists who have dedicated themselves to discussing the subject, from their experiences, provides information and reflections about the role of the pedagogue in these spaces, providing knowledge in the performance in this area, promoting good relationships with all professionals who are inserted in this same environment, as well as other sectors, thus contributing to the important work that is intended for people who are users of CRAS programs. Through field research, it was observed the work that the pedagogue performs in other environments that go beyond the school wall. This work is organized in different time, form and spaces, but it is just as important as that developed at school. A Pedagogia é por vezes associada ao ambiente, mas pouco é explorada e discutida sobre a atuação dos profissionais pedagogos em outros ambientes. O presente trabalho tem como objetivo investigar os diferentes campos de atuação da Pedagogia em espaços não escolares, ou seja, além da atuação em sala de aula. Os objetivos específicos são: identificar a função que os profissionais pedagogos desenvolvem em espaços não escolares, pesquisar a importância dos pedagogos trabalharem em instituições não escolares e descrever os principais desafios enfrentados nesses espaços. Para a efetivação deste estudo utilizou-se a pesquisa bibliográfica, com dados coletados em fontes secundárias (livros, revistas, periódicos e sites) entre outros. Fizeram parte da fundamentação deste trabalho autores como: Brandão (2007), Cagliari (2009), Freire (2011), Libâneo (2001), Oliveira (2012), Santos (2015), Saviani (1985), Kochhann (2021) entre outros. A pesquisa contou ainda com o estudo de campo, os dados foram coletados por meio de entrevistas semiestruturadas sobre a referida temática. Portanto, este estudo traz resultados de pesquisas de teóricos que se dedicaram a discorrer sobre o tema e suas experiências, proporciona informações e reflexões acerca do papel do pedagogo nesses espaços, proporcionando conhecimento na atuação nessa área, promovendo boas relações com todos os profissionais que estão inseridos nesse mesmo ambiente, bem como outros setores, contribuindo assim ao importante trabalho que é destinado às pessoas que são usuários dos programas do CRAS. Através da pesquisa de campo, observou-se o trabalho que o pedagogo realiza em outros ambientes que ultrapassam o muro da escola. Esse trabalho é organizado em tempo, forma e espaços diferentes, porém é tão importante quanto ao desenvolvido na escola. 2022-12-12T23:30:17Z 2022-12-12T23:30:17Z 2022-08-30 Monografia CRUZ, Ynaiá Aires França Santa. Atuação do pedagogo em espaços não escolares: um estudo de caso no CRAS de campos belos - GO. 2022. 45 f. Monografia (graduação) - Curso de Pedagogia, Universidade Federal do Tocantins, Arraias, 2022. http://hdl.handle.net/11612/4458 pt_BR Acesso livre application/pdf Universidade Federal do Tocantins Arraias CURSO::ARRAIAS::PRESENCIAL::LICENCIATURA::PEDAGOGIA Arraias Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Educação
Pedagogia
Atuação
Espaços não escolares
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Educação
Pedagogia
Atuação
Espaços não escolares
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Cruz, Ynaiá Aires França Santa
Atuação do Pedagogo em espaços não escolares: um estudo de caso no CRAS de Campos Belos - GO
topic_facet Educação
Pedagogia
Atuação
Espaços não escolares
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description Pedagogy is sometimes associated with the environment, but little is explored and discussed about the performance of professional pedagogues in other environments. The present work aims to investigate the different fields of activity of Pedagogy in non-school spaces, that is, beyond the performance in the classroom. The specific objectives are: to identify the role that professional pedagogues develop in non-school spaces, research the importance of Pedagogues working in non-school institutions and describe the main challenges faced in these spaces. To carry out this study, bibliographic research was used, with data collected from secondary sources (books, magazines, periodicals and websites) among others. Authors such as Brandão (2007), Cagliari (2009), Freire (2011), Libâneo (2001), Oliveira (2012), Santos (2015), Saviani (1985), Kochhann (2021) among others were part of the foundation of this work. The research also included the field study, data were collected through semi-structured interviews on the aforementioned theme. Therefore, this study brings results from research by theorists who have dedicated themselves to discussing the subject, from their experiences, provides information and reflections about the role of the pedagogue in these spaces, providing knowledge in the performance in this area, promoting good relationships with all professionals who are inserted in this same environment, as well as other sectors, thus contributing to the important work that is intended for people who are users of CRAS programs. Through field research, it was observed the work that the pedagogue performs in other environments that go beyond the school wall. This work is organized in different time, form and spaces, but it is just as important as that developed at school.
author_additional Costa, Aline Fagner de Carvalho e
author_additionalStr Costa, Aline Fagner de Carvalho e
format Monografia
author Cruz, Ynaiá Aires França Santa
title Atuação do Pedagogo em espaços não escolares: um estudo de caso no CRAS de Campos Belos - GO
title_short Atuação do Pedagogo em espaços não escolares: um estudo de caso no CRAS de Campos Belos - GO
title_full Atuação do Pedagogo em espaços não escolares: um estudo de caso no CRAS de Campos Belos - GO
title_fullStr Atuação do Pedagogo em espaços não escolares: um estudo de caso no CRAS de Campos Belos - GO
title_full_unstemmed Atuação do Pedagogo em espaços não escolares: um estudo de caso no CRAS de Campos Belos - GO
title_sort atuação do pedagogo em espaços não escolares: um estudo de caso no cras de campos belos - go
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2022
url http://hdl.handle.net/11612/4458
_version_ 1787134064678928384
score 11.755432