Monografia

A cultura popular no processo ensino aprendizagem nas escolas municipais das comunidades quilombolas Tinguizal e Sucuri em Monte Alegre de Goiás

This work presents concerns, concerns and dissatisfactions arising from the devaluation of the popular culture of traditional communities in the Kalunga territory. The objective of this research is to analyze the interest and interaction of the Kalunga quilombola communities with the local munici...

ver descrição completa

Autor principal: Silva, Claudiane Moreira da
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2023
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/4640
id ir-11612-4640
recordtype dspace
spelling ir-11612-46402023-02-07T06:02:02Z A cultura popular no processo ensino aprendizagem nas escolas municipais das comunidades quilombolas Tinguizal e Sucuri em Monte Alegre de Goiás Silva, Claudiane Moreira da Costa, Aline Fagner de Carvalho Cultura Popular Comunidade Quilombola Identidade Cultural Escola do Campo Ensino fundamental CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This work presents concerns, concerns and dissatisfactions arising from the devaluation of the popular culture of traditional communities in the Kalunga territory. The objective of this research is to analyze the interest and interaction of the Kalunga quilombola communities with the local municipal schools, and to propose relevant ideas for working with children in the appreciation and permanence of local culture. The study was theoretically based on the concept of popular culture and pedagogical practice from Freire (1996), Gadotti (2003), Candau (2014), Ostetto (2012) among other references. The research was qualitative, with analysis of the documents of the Political Pedagogical Project of the schools, in addition to field research, with participant observations and semi-structured interviews with teachers from Municipal Schools Tinguizal and Sucuri, as well as leaders and residents of quilombola communities Kalunga. Ethnomethodology was used as a research method in order to understand, through the interview/conversation, how pedagogical practice and community participation take place in favor of valuing these knowledge and actions of the Kalunga people, based on the daily reality. The epistemology that includes the personal and the subjective of the researcher who is part of the researched object. Thus, it was possible to understand a contradictory scenario that presents, on the one hand, a submersion of traditional knowledge while highlighting the significance of this culture for the Kalunga quilombola identity. It points out the qualification of teachers and the participation of the community as paths they should follow so that children, young people and even adults recognize and value their cultural identities. O presente trabalho apresenta inquietações, preocupações e insatisfações advindas da desvalorização da cultura popular das comunidades tradicionais do território Kalunga. O objetivo desta pesquisa é analisar o interesse e interação das comunidades quilombolas Kalunga com as escolas municipais locais, e propor ideias pertinentes para se trabalhar com as crianças a valorização e permanência da cultura local. O estudo teve como base teórica o conceito de cultura popular e prática pedagógica a partir de Freire (1996), Gadotti (2003), Candau (2014), Ostetto (2012) entre outras referências. A pesquisa foi do tipo a qualitativa, com análises documental do Projeto Político Pedagógico das escolas, além da pesquisa de campo, com observações participantes e entrevistas semi-estruturadas com as professoras das Escolas Municipais Tinguizal e Sucuri, além lideranças e moradores das comunidades quilombolas Kalunga. Foi utilizado como método da pesquisa a etnometodologia em busca de compreender pela entrevista/conversação como se dá prática pedagógica e a participação da comunidade em prol da valorização desses saberes e fazeres do povo Kalunga, a partir da realidade cotidiana. A epistemologia que inclui o pessoal e o subjetivo da pesquisadora que faz parte do objeto pesquisado. Assim foi possível compreender um cenário contraditório que apresenta de um lado uma submersão dos saberes tradicionais ao mesmo tempo em que se ressalta a significância desta cultura para a identidade quilombola Kalunga. Aponta-se a qualificação dos professores e a participação da comunidade como caminhos deverão seguir para que as crianças, jovens e até mesmo os adultos reconheçam e valorize suas identidades culturais. 2023-02-06T17:54:36Z 2023-02-06T17:54:36Z 2021-12-16 Monografia Silva, Claudiane Moreira da. A cultura popular no processo ensino aprendizagem nas escolas municipais das comunidades quilombolas Tinguizal e Sucuri em Monte Alegre de Goiás. 63 f. Monografia de Graduação - Curso de Pedagogia, Universidade Federal do Tocantins, Arraias, 2021. http://hdl.handle.net/11612/4640 pt_BR Acesso livre application/pdf Universidade Federal do Tocantins Arraias CURSO::ARRAIAS::PRESENCIAL::LICENCIATURA::PEDAGOGIA Arraias Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Cultura Popular
Comunidade Quilombola
Identidade Cultural
Escola do Campo
Ensino fundamental
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Cultura Popular
Comunidade Quilombola
Identidade Cultural
Escola do Campo
Ensino fundamental
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Silva, Claudiane Moreira da
A cultura popular no processo ensino aprendizagem nas escolas municipais das comunidades quilombolas Tinguizal e Sucuri em Monte Alegre de Goiás
topic_facet Cultura Popular
Comunidade Quilombola
Identidade Cultural
Escola do Campo
Ensino fundamental
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This work presents concerns, concerns and dissatisfactions arising from the devaluation of the popular culture of traditional communities in the Kalunga territory. The objective of this research is to analyze the interest and interaction of the Kalunga quilombola communities with the local municipal schools, and to propose relevant ideas for working with children in the appreciation and permanence of local culture. The study was theoretically based on the concept of popular culture and pedagogical practice from Freire (1996), Gadotti (2003), Candau (2014), Ostetto (2012) among other references. The research was qualitative, with analysis of the documents of the Political Pedagogical Project of the schools, in addition to field research, with participant observations and semi-structured interviews with teachers from Municipal Schools Tinguizal and Sucuri, as well as leaders and residents of quilombola communities Kalunga. Ethnomethodology was used as a research method in order to understand, through the interview/conversation, how pedagogical practice and community participation take place in favor of valuing these knowledge and actions of the Kalunga people, based on the daily reality. The epistemology that includes the personal and the subjective of the researcher who is part of the researched object. Thus, it was possible to understand a contradictory scenario that presents, on the one hand, a submersion of traditional knowledge while highlighting the significance of this culture for the Kalunga quilombola identity. It points out the qualification of teachers and the participation of the community as paths they should follow so that children, young people and even adults recognize and value their cultural identities.
author_additional Costa, Aline Fagner de Carvalho
author_additionalStr Costa, Aline Fagner de Carvalho
format Monografia
author Silva, Claudiane Moreira da
title A cultura popular no processo ensino aprendizagem nas escolas municipais das comunidades quilombolas Tinguizal e Sucuri em Monte Alegre de Goiás
title_short A cultura popular no processo ensino aprendizagem nas escolas municipais das comunidades quilombolas Tinguizal e Sucuri em Monte Alegre de Goiás
title_full A cultura popular no processo ensino aprendizagem nas escolas municipais das comunidades quilombolas Tinguizal e Sucuri em Monte Alegre de Goiás
title_fullStr A cultura popular no processo ensino aprendizagem nas escolas municipais das comunidades quilombolas Tinguizal e Sucuri em Monte Alegre de Goiás
title_full_unstemmed A cultura popular no processo ensino aprendizagem nas escolas municipais das comunidades quilombolas Tinguizal e Sucuri em Monte Alegre de Goiás
title_sort cultura popular no processo ensino aprendizagem nas escolas municipais das comunidades quilombolas tinguizal e sucuri em monte alegre de goiás
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2023
url http://hdl.handle.net/11612/4640
_version_ 1787134277417172992
score 11.674684