/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
História cultural da comunidade surda de Manaus: resgate baseado em fontes orais
Deaf culture and the history of many deaf communities is related to educational policies that, in some way, favored deaf-deaf contact in schools (LADD, 2003). In this sense, knowing the history of deaf education can bring us closer to the cultural history of the deaf and sign languages. The aim o...
Autor principal: | Costa, Tatyana Sampaio Monteiro Pessoa da |
---|---|
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/5405 |
id |
ir-11612-5405 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-54052023-06-08T06:01:47Z História cultural da comunidade surda de Manaus: resgate baseado em fontes orais Costa, Tatyana Sampaio Monteiro Pessoa da Carneiro, Bruno Gonçalves História dos surdos de Manaus; Educação de surdos; Cultura surda; Escolas de surdos; History of the deaf in Manaus; Deaf education; Deaf culture; Deaf school CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS Deaf culture and the history of many deaf communities is related to educational policies that, in some way, favored deaf-deaf contact in schools (LADD, 2003). In this sense, knowing the history of deaf education can bring us closer to the cultural history of the deaf and sign languages. The aim of this research is to survey facts about the history of deaf education in Manaus that favored the consolidation of a deaf community. More specifically, the objectives are to collect information about the emergence and functioning of educational institutions aimed at the deaf in Manaus, to identify facts in the history of deaf education that favored the emergence of a deaf community and to trace a trajectory on these facts that favored contact between deaf people, culture and deaf identities. The time frame for surveying the history of deaf education in Manaus and, consequently, of the deaf community in Manaus, involves the beginning of the second half of the 20th century, that is, approximately, the period from 1950 to 1980. The collection of information took place from the analysis of narratives of deaf people, mostly elderly, which were collected from interviews, and, in a complementary way, from the analysis of institutional documents, newspapers and photographs from the personal collection of the interviewees. After analyzing and systematizing the data, we describe the Instituto Montessoriano Álvaro Maia, Apae, Escola Estadual Augusto Carneiro dos Santos and Instituto Filippo Smaldone Manaus, from the perspective of the participants. We also describe the trajectory of the missionary Fr. Eugênio Oates in his relationship with the deaf community in Manaus. A cultura surda e a história de muitas comunidades surdas estão relacionadas às políticas educacionais que, de alguma forma, favoreceram o contato surdo-surdo em escolas (LADD, 2003). Nesse sentido, conhecer a história da educação de surdos pode nos aproximar da história cultural dos surdos e das línguas de sinais. O objetivo desta pesquisa é fazer um levantamento de fatos sobre a história da educação de surdos de Manaus que favoreceram a consolidação de uma comunidade surda manauense. Mais especificamente, os objetivos são coletar informações sobre o surgimento e o funcionamento de instituições de ensino voltadas para surdos, em Manaus, identificar fatos da história da educação de surdos que favoreceram a emergência de uma comunidade surda e traçar uma trajetória sobre esses fatos que favoreceram o contato entre surdos, a cultura e identidades surdas. O recorte temporal para o levantamento da história da educação de surdos em Manaus e, consequentemente, da comunidade surda manauense, envolve o início da segunda metade do século XX, ou seja, aproximadamente, o período de 1950 a 1980. O levantamento de informações aconteceu a partir da análise de narrativas de surdos, em sua maioria idosos, que foram coletadas a partir de entrevistas, e, de maneira complementar, da análise de documentos institucionais, jornais e fotografias de acervo pessoal dos entrevistados. Após análise e sistematização dos dados, descrevemos fatos da história do Instituto Montessoriano Álvaro Maia, da Apae, da Escola Estadual Augusto Carneiro dos Santos e do Instituto Filippo Smaldone Manaus, na perspectiva dos participantes, que favoreceram a consolidação de uma comunidade surda manauense. Descrevemos também a trajetória do missionário Pe. Eugênio Oates em sua relação com a comunidade surda de Manaus. 2023-06-07T10:31:34Z 2023-06-07T10:31:34Z 2022-12-01 COSTA, Tatyana Sampaio Monteiro Pessoa da. História cultural da comunidade surda de Manaus: resgate baseado em fontes orais.2023.121f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Letras, Porto Nacional, 2023. http://hdl.handle.net/11612/5405 pt_BR application/pdf |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
História dos surdos de Manaus; Educação de surdos; Cultura surda; Escolas de surdos; History of the deaf in Manaus; Deaf education; Deaf culture; Deaf school CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
spellingShingle |
História dos surdos de Manaus; Educação de surdos; Cultura surda; Escolas de surdos; History of the deaf in Manaus; Deaf education; Deaf culture; Deaf school CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS Costa, Tatyana Sampaio Monteiro Pessoa da História cultural da comunidade surda de Manaus: resgate baseado em fontes orais |
topic_facet |
História dos surdos de Manaus; Educação de surdos; Cultura surda; Escolas de surdos; History of the deaf in Manaus; Deaf education; Deaf culture; Deaf school CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
description |
Deaf culture and the history of many deaf communities is related to educational policies that,
in some way, favored deaf-deaf contact in schools (LADD, 2003). In this sense, knowing the
history of deaf education can bring us closer to the cultural history of the deaf and sign
languages. The aim of this research is to survey facts about the history of deaf education in
Manaus that favored the consolidation of a deaf community. More specifically, the objectives
are to collect information about the emergence and functioning of educational institutions aimed
at the deaf in Manaus, to identify facts in the history of deaf education that favored the
emergence of a deaf community and to trace a trajectory on these facts that favored contact
between deaf people, culture and deaf identities. The time frame for surveying the history of
deaf education in Manaus and, consequently, of the deaf community in Manaus, involves the
beginning of the second half of the 20th century, that is, approximately, the period from 1950
to 1980. The collection of information took place from the analysis of narratives of deaf people,
mostly elderly, which were collected from interviews, and, in a complementary way, from the
analysis of institutional documents, newspapers and photographs from the personal collection
of the interviewees. After analyzing and systematizing the data, we describe the Instituto
Montessoriano Álvaro Maia, Apae, Escola Estadual Augusto Carneiro dos Santos and Instituto
Filippo Smaldone Manaus, from the perspective of the participants. We also describe the
trajectory of the missionary Fr. Eugênio Oates in his relationship with the deaf community in
Manaus. |
author_additional |
Carneiro, Bruno Gonçalves |
author_additionalStr |
Carneiro, Bruno Gonçalves |
author |
Costa, Tatyana Sampaio Monteiro Pessoa da |
title |
História cultural da comunidade surda de Manaus: resgate baseado em fontes orais |
title_short |
História cultural da comunidade surda de Manaus: resgate baseado em fontes orais |
title_full |
História cultural da comunidade surda de Manaus: resgate baseado em fontes orais |
title_fullStr |
História cultural da comunidade surda de Manaus: resgate baseado em fontes orais |
title_full_unstemmed |
História cultural da comunidade surda de Manaus: resgate baseado em fontes orais |
title_sort |
história cultural da comunidade surda de manaus: resgate baseado em fontes orais |
publishDate |
2023 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/5405 |
_version_ |
1787134630132973568 |
score |
11.755432 |