/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Dissertação
Ensino de História e imprensa ilustrada:
This work articulates the use of Revista Illustrada magazine in the teaching of the history at elementary school. Such articulation unfolds in the design of a didactic sequence aimed at students of EJA, an adult education modality. The work materializes a research that mobilized varied authors in...
Autor principal: | Barbosa, Augusto César Ferreira |
---|---|
Grau: | Dissertação |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Tocantins
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/5540 |
id |
ir-11612-5540 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-55402023-08-08T06:02:09Z Ensino de História e imprensa ilustrada: uso de charges como fonte histórica para a modalidade EJA em Ananás,TO. Barbosa, Augusto César Ferreira Vas, Braz Batista Ensino de História ProfHistória Revista Ilustrada EJA History teaching Illustrated magazines Adult education. CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA This work articulates the use of Revista Illustrada magazine in the teaching of the history at elementary school. Such articulation unfolds in the design of a didactic sequence aimed at students of EJA, an adult education modality. The work materializes a research that mobilized varied authors interested the intersection of history teaching with didactics, besides relying upon specialized bibliography on historical analysis of printed sources. As the press is an important socio-cultural element that allows contact with contexts of past times, the research highlights the need to work with cartoon as historical evidence, given the richness of details, reflections and analyses useful to be used in classroom. Based on the research, a didactic sequence was designed, performed, and presented as model of a practice to complement activities elaborated by teachers in classroom. Este trabalho articula o uso do periódico Revista Illustrada (1876–1898) no ensino da disciplina de História. Tal articulação se desdobra na elaboração de uma sequência didática direcionada a estudantes da modalidade Educação de Jovens e Adultos. O trabalho materializa uma pesquisa que mobilizou autores variados que discutem a intersecção do ensino de História com didática e recorreu a uma bibliografia especializada na leitura crítica das fontes impressas. Como a imprensa é um importante elemento sociocultural que possibilita contato com contextos de época, a pesquisa salienta a necessidade de trabalhar com a charge como documentação dada a riqueza de detalhes, reflexões e análises que permite fazer em sala de aula. Com base na pesquisa, foi desenvolvida, executada e apresentada para ser replicada na prática uma sequência didática complementar a atividades elaboradas pelos docentes na prática de sua disciplina em sala de aula. 2023-08-08T00:01:15Z 2023-08-08T00:01:15Z 2023-08-07 Dissertação BARBOSA, Augusto César Ferreira. Ensino de História e imprensa ilustrada: uso de charges como fonte histórica para a modalidade EJA em Ananás,to. 2021. 177 f. Dissertação (Mestrado) - Mestrado Profissional em História, Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2023. http://hdl.handle.net/11612/5540 pt_BR Open Access application/pdf application/pdf Universidade Federal do Tocantins BR Programa de Pós-Graduação em Ensino de História - ProfHistória Araguaína |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Ensino de História ProfHistória Revista Ilustrada EJA History teaching Illustrated magazines Adult education. CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
spellingShingle |
Ensino de História ProfHistória Revista Ilustrada EJA History teaching Illustrated magazines Adult education. CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA Barbosa, Augusto César Ferreira Ensino de História e imprensa ilustrada: |
topic_facet |
Ensino de História ProfHistória Revista Ilustrada EJA History teaching Illustrated magazines Adult education. CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
description |
This work articulates the use of Revista Illustrada magazine in the teaching of the history
at elementary school. Such articulation unfolds in the design of a didactic sequence aimed
at students of EJA, an adult education modality. The work materializes a research that
mobilized varied authors interested the intersection of history teaching with didactics,
besides relying upon specialized bibliography on historical analysis of printed sources.
As the press is an important socio-cultural element that allows contact with contexts of
past times, the research highlights the need to work with cartoon as historical evidence,
given the richness of details, reflections and analyses useful to be used in classroom.
Based on the research, a didactic sequence was designed, performed, and presented as
model of a practice to complement activities elaborated by teachers in classroom. |
author_additional |
Vas, Braz Batista |
author_additionalStr |
Vas, Braz Batista |
format |
Dissertação |
author |
Barbosa, Augusto César Ferreira |
title |
Ensino de História e imprensa ilustrada: |
title_short |
Ensino de História e imprensa ilustrada: |
title_full |
Ensino de História e imprensa ilustrada: |
title_fullStr |
Ensino de História e imprensa ilustrada: |
title_full_unstemmed |
Ensino de História e imprensa ilustrada: |
title_sort |
ensino de história e imprensa ilustrada: |
publisher |
Universidade Federal do Tocantins |
publishDate |
2023 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/5540 |
_version_ |
1787134753330167808 |
score |
11.755432 |