Artigo

O projeto político-pedagógico no contexto da organização do trabalho pedagógico

This article aims to understand the importance of the Political-pedagogical Project in the organization of pedagogical practices. The methodological procedures adopted in this study were carried out through exploratory research and bibliographic research was used to treat the object, in a qualita...

ver descrição completa

Autor principal: Matias, Leila Galvão
Grau: Artigo
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2023
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/6161
id ir-11612-6161
recordtype dspace
spelling ir-11612-61612023-11-28T06:02:32Z O projeto político-pedagógico no contexto da organização do trabalho pedagógico Matias, Leila Galvão Silva, Domingos Pereira da Educação Trabalho Projeto Político-Pedagógico Organização do trabalho pedagógico CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO This article aims to understand the importance of the Political-pedagogical Project in the organization of pedagogical practices. The methodological procedures adopted in this study were carried out through exploratory research and bibliographic research was used to treat the object, in a qualitative approach. The main authors used in this study are: Veiga (2014; 2015); Saviani (2013); Farias (2009), among others. In summary, the result achieved places the Political-Pedagogical Project as a guiding axis for the pedagogical work of teachers and school staff, in accordance with legal guidelines. Therefore, we can see the importance of the participation of everyone who makes up the teaching unit, through collective action, to participate in the elaboration, organization and planning of the Political-Pedagogical Project. Through this study it was possible to understand the characteristics of the PPP from a strategicbusiness point of view and from an emancipatory point of view. From a strategic-business perspective, the PPP is focused on economic interests, encouraging productivity, exclusion and fragmentation of the teaching-learning process and the division of pedagogical labor. From an emancipatory perspective, pedagogical work is differentiated by the following characteristics: action-reflection, organization, planning and encouraging collective participation. Este artigo tem como objetivo compreender a importância do Projeto Político-pedagógico na organização das práticas pedagógicas. Os procedimentos metodológicos adotados neste estudo foram realizados através da pesquisa exploratória e para o tratamento do objeto utilizou-se a pesquisa bibliográfica, em uma abordagem qualitativa. Os principais autores utilizados neste estudo são: Veiga (2014; 2015); Saviani (2013); Farias (2009), entre outros. De modo sumário, o resultado alcançado situa o Projeto Político-Pedagógico, como um eixo norteador do trabalho pedagógico dos professores e da equipe escolar, consoante às orientações legais. Logo, percebese a importância da participação de todos que constituem a unidade de ensino, mediante uma ação coletiva, para a participação na elaboração, organização e planejamento do Projeto Político-Pedagógico. Através deste estudo foi possível compreender as características do PPP do ponto de vista estratégico-empresarial e do ponto de vista emancipador. Na perspectiva estratégica-empresarial, o PPP está voltado para os interesses econômicos, incentivando a produtividade, a exclusão e a fragmentação do processo de ensino-aprendizagem e a divisão do trabalho pedagógico. Na perspectiva emancipadora, o trabalho pedagógico se diferencia pelas seguintes características: ação-reflexão, organização, planejamento e incentivo a participação coletiva. 2023-11-27T19:22:07Z 2023-11-27T19:22:07Z 2023-11-27 Artigo MATIAS, Leila Galvão. O projeto político-pedagógico no contexto da organização do trabalho pedagógico. 2023. 20f. Artigo de graduação (Graduação em Pedagogia) - Universidade Federal do Tocantins, Campus de Miracema, Miracema do Tocantins, 2023. http://hdl.handle.net/11612/6161 pt_BR Acesso livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Miracema CURSO::MIRACEMA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::PEDAGOGIA Miracema Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Educação
Trabalho
Projeto Político-Pedagógico
Organização do trabalho pedagógico
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Educação
Trabalho
Projeto Político-Pedagógico
Organização do trabalho pedagógico
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Matias, Leila Galvão
O projeto político-pedagógico no contexto da organização do trabalho pedagógico
topic_facet Educação
Trabalho
Projeto Político-Pedagógico
Organização do trabalho pedagógico
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This article aims to understand the importance of the Political-pedagogical Project in the organization of pedagogical practices. The methodological procedures adopted in this study were carried out through exploratory research and bibliographic research was used to treat the object, in a qualitative approach. The main authors used in this study are: Veiga (2014; 2015); Saviani (2013); Farias (2009), among others. In summary, the result achieved places the Political-Pedagogical Project as a guiding axis for the pedagogical work of teachers and school staff, in accordance with legal guidelines. Therefore, we can see the importance of the participation of everyone who makes up the teaching unit, through collective action, to participate in the elaboration, organization and planning of the Political-Pedagogical Project. Through this study it was possible to understand the characteristics of the PPP from a strategicbusiness point of view and from an emancipatory point of view. From a strategic-business perspective, the PPP is focused on economic interests, encouraging productivity, exclusion and fragmentation of the teaching-learning process and the division of pedagogical labor. From an emancipatory perspective, pedagogical work is differentiated by the following characteristics: action-reflection, organization, planning and encouraging collective participation.
author_additional Silva, Domingos Pereira da
author_additionalStr Silva, Domingos Pereira da
format Artigo
author Matias, Leila Galvão
title O projeto político-pedagógico no contexto da organização do trabalho pedagógico
title_short O projeto político-pedagógico no contexto da organização do trabalho pedagógico
title_full O projeto político-pedagógico no contexto da organização do trabalho pedagógico
title_fullStr O projeto político-pedagógico no contexto da organização do trabalho pedagógico
title_full_unstemmed O projeto político-pedagógico no contexto da organização do trabalho pedagógico
title_sort o projeto político-pedagógico no contexto da organização do trabalho pedagógico
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2023
url http://hdl.handle.net/11612/6161
_version_ 1787134981643960320
score 11.755432