Monografia

Explorando a integração da música no ensino de matemática no contexto da escola estadual campos do brasil.

This research aimed to understand how music is being used in mathematics classes by teachers at Escola Estadual Campos Brasil. Which was outlined by the following question: How can music be used in the classroom, in favor of learning mathematics content? We used a qualitative approach, with technica...

ver descrição completa

Autor principal: TAVARES, Fernanda Campelo.
Grau: Monografia
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2024
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/6397
id ir-11612-6397
recordtype dspace
spelling ir-11612-63972024-04-01T06:13:43Z Explorando a integração da música no ensino de matemática no contexto da escola estadual campos do brasil. TAVARES, Fernanda Campelo. CARNEIRO, Rogerio dos Santos. Música, Ensino de Matemática, Educação Básica, Práticas Pedagógicas, Music, Teaching Mathematics, Basic education, Pedagogical practices. CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA This research aimed to understand how music is being used in mathematics classes by teachers at Escola Estadual Campos Brasil. Which was outlined by the following question: How can music be used in the classroom, in favor of learning mathematics content? We used a qualitative approach, with technical precepts of bibliographic review, bringing together historical and conceptual elements about the relationship between music and mathematics, analyzing methods, content and challenges faced by teachers when incorporating music. During the development of this research, we sought to explore the historical relationship between music and mathematics, highlighting the role of music in basic education and analyzing its practical implementation in the school context. To collect data, we used a questionnaire and qualitative interviews, which are used to capture the perspectives of teachers and students. The results showed although the music was well received by the students, during mathematics classes, there were also personal challenges and differences of opinion, it was observed that music not only helps in understanding mathematical concepts, but also creates an engaging atmosphere and encourages active student participation. A presente pesquisa objetivou compreender como a música está sendo trabalhada nas aulas de matemática, pelos professores da Escola Estadual Campos Brasil. A qual foi delineada pela seguinte questão: Como a música pode ser utilizada em sala de aula, em prol da aprendizagem de conteúdos da matemática? Utilizamos uma abordagem qualitativa, com preceitos técnicos da revisão bibliográfica reunindo elementos históricos e conceituais sobre a relação da música com a matemática, analisando métodos, conteúdos e desafios enfrentados pelos professores na incorporação da música. Durante o desenvolvimento desta pesquisa, buscou-se explorar a relação histórica entre música e matemática, destacando o papel da música na educação básica e analisa a implementação prática no contexto escolar. Para a coleta de dados, utilizamos questionário e entrevistas qualitativas, das quais são utilizados para captar as perspectivas dos professores e alunos. Os resultados mostraram embora a música tenha sido bem recebida pelos alunos, durante as aulas de matemática, também houve desafios pessoais e diferenças de opinião, observou-se que a música não só ajuda na compreensão dos conceitos matemáticos, mas também cria uma atmosfera envolvente e incentiva a participação ativa dos alunos. 2024-01-30T14:20:25Z 2024-01-30T14:20:25Z 2024-01-30 Monografia TAVARES, Fernanda Campelo. EXPLORANDO A INTEGRAÇÃO DA MÚSICA NO ENSINO DE MATEMÁTICA NO CONTEXTO DA ESCOLA ESTADUAL CAMPOS BRASIL. 2023. 42 f. TCC (Graduação) - Curso de Matemática, Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2023. http://hdl.handle.net/11612/6397 pt_BR Acesso Livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Araguaína CURSO::ARAGUAÍNA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::MATEMÁTICA Araguaína Graduação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Música,
Ensino de Matemática,
Educação Básica,
Práticas Pedagógicas,
Music,
Teaching Mathematics,
Basic education,
Pedagogical practices.
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
spellingShingle Música,
Ensino de Matemática,
Educação Básica,
Práticas Pedagógicas,
Music,
Teaching Mathematics,
Basic education,
Pedagogical practices.
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
TAVARES, Fernanda Campelo.
Explorando a integração da música no ensino de matemática no contexto da escola estadual campos do brasil.
topic_facet Música,
Ensino de Matemática,
Educação Básica,
Práticas Pedagógicas,
Music,
Teaching Mathematics,
Basic education,
Pedagogical practices.
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description This research aimed to understand how music is being used in mathematics classes by teachers at Escola Estadual Campos Brasil. Which was outlined by the following question: How can music be used in the classroom, in favor of learning mathematics content? We used a qualitative approach, with technical precepts of bibliographic review, bringing together historical and conceptual elements about the relationship between music and mathematics, analyzing methods, content and challenges faced by teachers when incorporating music. During the development of this research, we sought to explore the historical relationship between music and mathematics, highlighting the role of music in basic education and analyzing its practical implementation in the school context. To collect data, we used a questionnaire and qualitative interviews, which are used to capture the perspectives of teachers and students. The results showed although the music was well received by the students, during mathematics classes, there were also personal challenges and differences of opinion, it was observed that music not only helps in understanding mathematical concepts, but also creates an engaging atmosphere and encourages active student participation.
author_additional CARNEIRO, Rogerio dos Santos.
author_additionalStr CARNEIRO, Rogerio dos Santos.
format Monografia
author TAVARES, Fernanda Campelo.
title Explorando a integração da música no ensino de matemática no contexto da escola estadual campos do brasil.
title_short Explorando a integração da música no ensino de matemática no contexto da escola estadual campos do brasil.
title_full Explorando a integração da música no ensino de matemática no contexto da escola estadual campos do brasil.
title_fullStr Explorando a integração da música no ensino de matemática no contexto da escola estadual campos do brasil.
title_full_unstemmed Explorando a integração da música no ensino de matemática no contexto da escola estadual campos do brasil.
title_sort explorando a integração da música no ensino de matemática no contexto da escola estadual campos do brasil.
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2024
url http://hdl.handle.net/11612/6397
_version_ 1797188867784179712
score 11.755432