/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Monografia
Explorando a integração da música no ensino de matemática no contexto da escola estadual campos do brasil.
This research aimed to understand how music is being used in mathematics classes by teachers at Escola Estadual Campos Brasil. Which was outlined by the following question: How can music be used in the classroom, in favor of learning mathematics content? We used a qualitative approach, with technica...
Autor principal: | TAVARES, Fernanda Campelo. |
---|---|
Grau: | Monografia |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Tocantins
2024
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/6397 |
id |
ir-11612-6397 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-63972024-04-01T06:13:43Z Explorando a integração da música no ensino de matemática no contexto da escola estadual campos do brasil. TAVARES, Fernanda Campelo. CARNEIRO, Rogerio dos Santos. Música, Ensino de Matemática, Educação Básica, Práticas Pedagógicas, Music, Teaching Mathematics, Basic education, Pedagogical practices. CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA This research aimed to understand how music is being used in mathematics classes by teachers at Escola Estadual Campos Brasil. Which was outlined by the following question: How can music be used in the classroom, in favor of learning mathematics content? We used a qualitative approach, with technical precepts of bibliographic review, bringing together historical and conceptual elements about the relationship between music and mathematics, analyzing methods, content and challenges faced by teachers when incorporating music. During the development of this research, we sought to explore the historical relationship between music and mathematics, highlighting the role of music in basic education and analyzing its practical implementation in the school context. To collect data, we used a questionnaire and qualitative interviews, which are used to capture the perspectives of teachers and students. The results showed although the music was well received by the students, during mathematics classes, there were also personal challenges and differences of opinion, it was observed that music not only helps in understanding mathematical concepts, but also creates an engaging atmosphere and encourages active student participation. A presente pesquisa objetivou compreender como a música está sendo trabalhada nas aulas de matemática, pelos professores da Escola Estadual Campos Brasil. A qual foi delineada pela seguinte questão: Como a música pode ser utilizada em sala de aula, em prol da aprendizagem de conteúdos da matemática? Utilizamos uma abordagem qualitativa, com preceitos técnicos da revisão bibliográfica reunindo elementos históricos e conceituais sobre a relação da música com a matemática, analisando métodos, conteúdos e desafios enfrentados pelos professores na incorporação da música. Durante o desenvolvimento desta pesquisa, buscou-se explorar a relação histórica entre música e matemática, destacando o papel da música na educação básica e analisa a implementação prática no contexto escolar. Para a coleta de dados, utilizamos questionário e entrevistas qualitativas, das quais são utilizados para captar as perspectivas dos professores e alunos. Os resultados mostraram embora a música tenha sido bem recebida pelos alunos, durante as aulas de matemática, também houve desafios pessoais e diferenças de opinião, observou-se que a música não só ajuda na compreensão dos conceitos matemáticos, mas também cria uma atmosfera envolvente e incentiva a participação ativa dos alunos. 2024-01-30T14:20:25Z 2024-01-30T14:20:25Z 2024-01-30 Monografia TAVARES, Fernanda Campelo. EXPLORANDO A INTEGRAÇÃO DA MÚSICA NO ENSINO DE MATEMÁTICA NO CONTEXTO DA ESCOLA ESTADUAL CAMPOS BRASIL. 2023. 42 f. TCC (Graduação) - Curso de Matemática, Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2023. http://hdl.handle.net/11612/6397 pt_BR Acesso Livre. application/pdf Universidade Federal do Tocantins Araguaína CURSO::ARAGUAÍNA::PRESENCIAL::LICENCIATURA::MATEMÁTICA Araguaína Graduação |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Música, Ensino de Matemática, Educação Básica, Práticas Pedagógicas, Music, Teaching Mathematics, Basic education, Pedagogical practices. CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
spellingShingle |
Música, Ensino de Matemática, Educação Básica, Práticas Pedagógicas, Music, Teaching Mathematics, Basic education, Pedagogical practices. CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA TAVARES, Fernanda Campelo. Explorando a integração da música no ensino de matemática no contexto da escola estadual campos do brasil. |
topic_facet |
Música, Ensino de Matemática, Educação Básica, Práticas Pedagógicas, Music, Teaching Mathematics, Basic education, Pedagogical practices. CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This research aimed to understand how music is being used in mathematics classes by teachers at Escola Estadual Campos Brasil. Which was outlined by the following question: How can music be used in the classroom, in favor of learning mathematics content? We used a qualitative approach, with technical precepts of bibliographic review, bringing together historical and conceptual elements about the relationship between music and mathematics, analyzing methods, content and challenges faced by teachers when incorporating music. During the development of this research, we sought to explore the historical relationship between music and mathematics,
highlighting the role of music in basic education and analyzing its practical implementation in the school context. To collect data, we used a questionnaire and qualitative interviews, which are used to capture the perspectives of teachers and students. The results showed although the music was well received by the students, during mathematics classes, there were also personal challenges and differences of opinion, it was observed that music not only helps in understanding mathematical concepts, but also creates an engaging atmosphere and encourages active student
participation. |
author_additional |
CARNEIRO, Rogerio dos Santos. |
author_additionalStr |
CARNEIRO, Rogerio dos Santos. |
format |
Monografia |
author |
TAVARES, Fernanda Campelo. |
title |
Explorando a integração da música no ensino de matemática no contexto da escola estadual campos do brasil. |
title_short |
Explorando a integração da música no ensino de matemática no contexto da escola estadual campos do brasil. |
title_full |
Explorando a integração da música no ensino de matemática no contexto da escola estadual campos do brasil. |
title_fullStr |
Explorando a integração da música no ensino de matemática no contexto da escola estadual campos do brasil. |
title_full_unstemmed |
Explorando a integração da música no ensino de matemática no contexto da escola estadual campos do brasil. |
title_sort |
explorando a integração da música no ensino de matemática no contexto da escola estadual campos do brasil. |
publisher |
Universidade Federal do Tocantins |
publishDate |
2024 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/6397 |
_version_ |
1797188867784179712 |
score |
11.755432 |