/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Tese
Práticas de aprendizagem em arte da performance – pesquisadocência -criação por uma intensionalidade inominável
The thesis is constructed on encounters - and, triggered by them, on the compositions of vibrant bodies - between performance art, understood at first as a field and then as a set of forces; writing, taken as a set of forces opposed to compositions that privilege normative appropriateness as prin...
Autor principal: | Nardim, Thaise Luciane |
---|---|
Grau: | Tese |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Estadual de Campinas
2018
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://hdl.handle.net/11612/690 |
id |
ir-11612-690 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-11612-6902019-05-25T06:15:38Z Práticas de aprendizagem em arte da performance – pesquisadocência -criação por uma intensionalidade inominável Nardim, Thaise Luciane Almeida, Verônica Fabrini Machado de Quilici, Cassiano Sydow Performance Arte Estudo e ensino Arte contemporânea CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES The thesis is constructed on encounters - and, triggered by them, on the compositions of vibrant bodies - between performance art, understood at first as a field and then as a set of forces; writing, taken as a set of forces opposed to compositions that privilege normative appropriateness as principles; education, understood in its specificity of being a practice, that is, a whole wherein the poetical and the political, thinking, doing and feeling can not be distinguished; and the practice of arts-based-research, whenre (sic) these intersections would become events. One practice is the machining field of the things of wich the thesis is an emerging form: the researcher-teacher-artist's processes of formation and un-formation as a teacher in charge of "teach" performance art in the context of an undergraduate course offered by a brazilian public university; Having as primary materials, narratives, quotations, descriptions, real and fictional characters, conversations on facebook and using procedures such as juxtapositions, floating attention dedicated to affections, content analysis, non-creative writing and deviations guided by attentive desire, the text could provide to the reader reading experiences with the practices it is. A tese constrói-se a partir de encontros - e, disparadas por eles, de composições vibrantes -, entre a arte da performance, entendida a princípio como campo e então como conjunto de forças; o ato de escrever, tomado como conjunto de forças em oposição a composições que privilegiam a adequação normativa como princípio; a educação, entendida na sua especificidade de prática, isto é, de conjunto em que poética e política, pensar, fazer e sentir não se podem distinguir; e a prática da pesquisa-em-artes, quandonde (sic) mesmo em que esses cruzamentos fazem-se acontecimentos. Uma prática em especial é o campo de maquinação de experimentos de que a tese é uma forma em emergência: os processos de formação e de-formação da pesqusiadora-docente-artista responsável pelo "ensino" de arte-da-performance no contexto de um curso de graduação ofertado por uma universidade pública brasileira. Tendo como materiais narrativas, citações, descrições, personagens reais e fictícias, conversas no facebook e recorrendo a procedimentos como justaposições, atenção flutuante dedicada a afecções, análise de conteúdo, escrita não-criativa e desvios guiados pelo desejo atento, o texto intensiona (sic) facultar ao leitor experiências de leitura com as práticas que ele veio sendo e é. 2018-01-29T12:27:42Z 2018-01-29T12:27:42Z 2017-07-27 Tese NARDIM, Thaise Luciane. Práticas de aprendizagem em arte da performance – pesquisadocência -criação por uma intensionalidade inominável.2017.288f. Tese (Doutorado em Artes da cena) – Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Artes, Campinas, 2017. http://hdl.handle.net/11612/690 pt_BR Livre application/pdf Universidade Estadual de Campinas Brasil Instituto de Artes Campinas |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT |
collection |
RepositorioUFT |
language |
pt_BR |
topic |
Performance Arte Estudo e ensino Arte contemporânea CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
spellingShingle |
Performance Arte Estudo e ensino Arte contemporânea CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Nardim, Thaise Luciane Práticas de aprendizagem em arte da performance – pesquisadocência -criação por uma intensionalidade inominável |
topic_facet |
Performance Arte Estudo e ensino Arte contemporânea CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES |
description |
The thesis is constructed on encounters - and, triggered by them, on the compositions of vibrant
bodies - between performance art, understood at first as a field and then as a set of forces;
writing, taken as a set of forces opposed to compositions that privilege normative
appropriateness as principles; education, understood in its specificity of being a practice, that
is, a whole wherein the poetical and the political, thinking, doing and feeling can not be
distinguished; and the practice of arts-based-research, whenre (sic) these intersections would
become events. One practice is the machining field of the things of wich the thesis is
an emerging form: the researcher-teacher-artist's processes of formation and un-formation as a
teacher in charge of "teach" performance art in the context of an undergraduate course offered
by a brazilian public university; Having as primary materials, narratives, quotations,
descriptions, real and fictional characters, conversations on facebook and using procedures such
as juxtapositions, floating attention dedicated to affections, content analysis, non-creative
writing and deviations guided by attentive desire, the text could provide to the reader reading
experiences with the practices it is. |
author_additional |
Almeida, Verônica Fabrini Machado de |
author_additionalStr |
Almeida, Verônica Fabrini Machado de |
format |
Tese |
author |
Nardim, Thaise Luciane |
title |
Práticas de aprendizagem em arte da performance – pesquisadocência -criação por uma intensionalidade inominável |
title_short |
Práticas de aprendizagem em arte da performance – pesquisadocência -criação por uma intensionalidade inominável |
title_full |
Práticas de aprendizagem em arte da performance – pesquisadocência -criação por uma intensionalidade inominável |
title_fullStr |
Práticas de aprendizagem em arte da performance – pesquisadocência -criação por uma intensionalidade inominável |
title_full_unstemmed |
Práticas de aprendizagem em arte da performance – pesquisadocência -criação por uma intensionalidade inominável |
title_sort |
práticas de aprendizagem em arte da performance – pesquisadocência -criação por uma intensionalidade inominável |
publisher |
Universidade Estadual de Campinas |
publishDate |
2018 |
url |
http://hdl.handle.net/11612/690 |
_version_ |
1787134124338708480 |
score |
11.755432 |