Tese

Práticas de aprendizagem em arte da performance – pesquisadocência -criação por uma intensionalidade inominável

The thesis is constructed on encounters - and, triggered by them, on the compositions of vibrant bodies - between performance art, understood at first as a field and then as a set of forces; writing, taken as a set of forces opposed to compositions that privilege normative appropriateness as prin...

ver descrição completa

Autor principal: Nardim, Thaise Luciane
Grau: Tese
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Estadual de Campinas 2018
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/690
id ir-11612-690
recordtype dspace
spelling ir-11612-6902019-05-25T06:15:38Z Práticas de aprendizagem em arte da performance – pesquisadocência -criação por uma intensionalidade inominável Nardim, Thaise Luciane Almeida, Verônica Fabrini Machado de Quilici, Cassiano Sydow Performance Arte Estudo e ensino Arte contemporânea CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES The thesis is constructed on encounters - and, triggered by them, on the compositions of vibrant bodies - between performance art, understood at first as a field and then as a set of forces; writing, taken as a set of forces opposed to compositions that privilege normative appropriateness as principles; education, understood in its specificity of being a practice, that is, a whole wherein the poetical and the political, thinking, doing and feeling can not be distinguished; and the practice of arts-based-research, whenre (sic) these intersections would become events. One practice is the machining field of the things of wich the thesis is an emerging form: the researcher-teacher-artist's processes of formation and un-formation as a teacher in charge of "teach" performance art in the context of an undergraduate course offered by a brazilian public university; Having as primary materials, narratives, quotations, descriptions, real and fictional characters, conversations on facebook and using procedures such as juxtapositions, floating attention dedicated to affections, content analysis, non-creative writing and deviations guided by attentive desire, the text could provide to the reader reading experiences with the practices it is. A tese constrói-se a partir de encontros - e, disparadas por eles, de composições vibrantes -, entre a arte da performance, entendida a princípio como campo e então como conjunto de forças; o ato de escrever, tomado como conjunto de forças em oposição a composições que privilegiam a adequação normativa como princípio; a educação, entendida na sua especificidade de prática, isto é, de conjunto em que poética e política, pensar, fazer e sentir não se podem distinguir; e a prática da pesquisa-em-artes, quandonde (sic) mesmo em que esses cruzamentos fazem-se acontecimentos. Uma prática em especial é o campo de maquinação de experimentos de que a tese é uma forma em emergência: os processos de formação e de-formação da pesqusiadora-docente-artista responsável pelo "ensino" de arte-da-performance no contexto de um curso de graduação ofertado por uma universidade pública brasileira. Tendo como materiais narrativas, citações, descrições, personagens reais e fictícias, conversas no facebook e recorrendo a procedimentos como justaposições, atenção flutuante dedicada a afecções, análise de conteúdo, escrita não-criativa e desvios guiados pelo desejo atento, o texto intensiona (sic) facultar ao leitor experiências de leitura com as práticas que ele veio sendo e é. 2018-01-29T12:27:42Z 2018-01-29T12:27:42Z 2017-07-27 Tese NARDIM, Thaise Luciane. Práticas de aprendizagem em arte da performance – pesquisadocência -criação por uma intensionalidade inominável.2017.288f. Tese (Doutorado em Artes da cena) – Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Artes, Campinas, 2017. http://hdl.handle.net/11612/690 pt_BR Livre application/pdf Universidade Estadual de Campinas Brasil Instituto de Artes Campinas
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Performance
Arte
Estudo e ensino
Arte contemporânea
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
spellingShingle Performance
Arte
Estudo e ensino
Arte contemporânea
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Nardim, Thaise Luciane
Práticas de aprendizagem em arte da performance – pesquisadocência -criação por uma intensionalidade inominável
topic_facet Performance
Arte
Estudo e ensino
Arte contemporânea
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
description The thesis is constructed on encounters - and, triggered by them, on the compositions of vibrant bodies - between performance art, understood at first as a field and then as a set of forces; writing, taken as a set of forces opposed to compositions that privilege normative appropriateness as principles; education, understood in its specificity of being a practice, that is, a whole wherein the poetical and the political, thinking, doing and feeling can not be distinguished; and the practice of arts-based-research, whenre (sic) these intersections would become events. One practice is the machining field of the things of wich the thesis is an emerging form: the researcher-teacher-artist's processes of formation and un-formation as a teacher in charge of "teach" performance art in the context of an undergraduate course offered by a brazilian public university; Having as primary materials, narratives, quotations, descriptions, real and fictional characters, conversations on facebook and using procedures such as juxtapositions, floating attention dedicated to affections, content analysis, non-creative writing and deviations guided by attentive desire, the text could provide to the reader reading experiences with the practices it is.
author_additional Almeida, Verônica Fabrini Machado de
author_additionalStr Almeida, Verônica Fabrini Machado de
format Tese
author Nardim, Thaise Luciane
title Práticas de aprendizagem em arte da performance – pesquisadocência -criação por uma intensionalidade inominável
title_short Práticas de aprendizagem em arte da performance – pesquisadocência -criação por uma intensionalidade inominável
title_full Práticas de aprendizagem em arte da performance – pesquisadocência -criação por uma intensionalidade inominável
title_fullStr Práticas de aprendizagem em arte da performance – pesquisadocência -criação por uma intensionalidade inominável
title_full_unstemmed Práticas de aprendizagem em arte da performance – pesquisadocência -criação por uma intensionalidade inominável
title_sort práticas de aprendizagem em arte da performance – pesquisadocência -criação por uma intensionalidade inominável
publisher Universidade Estadual de Campinas
publishDate 2018
url http://hdl.handle.net/11612/690
_version_ 1787134124338708480
score 11.755432