Dissertação

Proposta de ensino de função quadrática usando software Winplot

This dissertation proposes an innovative approach to teaching quadratic functions to 9th grade stu- dents, using the Winplot software as a supplementary tool in the learning process of Mathematics. Through analyzing the coefficients of the quadratic function and utilizing algebraic, graphical, an...

ver descrição completa

Autor principal: Silva, Henrique Lobato da
Grau: Dissertação
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Tocantins 2024
Assuntos:
Acesso em linha: http://hdl.handle.net/11612/6991
id ir-11612-6991
recordtype dspace
spelling ir-11612-69912024-09-20T06:03:40Z Proposta de ensino de função quadrática usando software Winplot Silva, Henrique Lobato da Teixeira, Paulo Cléber Mendonça Winplot. Ensino de Matemática. Função Quadrática. Winplot. Mathematics Teaching. Quadratic Function CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA This dissertation proposes an innovative approach to teaching quadratic functions to 9th grade stu- dents, using the Winplot software as a supplementary tool in the learning process of Mathematics. Through analyzing the coefficients of the quadratic function and utilizing algebraic, graphical, and calculation windows, it is possible to visualize the graph and comprehend important concepts related to the function. The objective of this work is to provide teachers with a teaching proposal for the second-degree polynomial function, using the software as a mediation instrument. This methodology aims to make the learning of abstract content more dynamic, allowing students to visualize functions through the manipulation of commands and develop a comprehensive understanding of the subject. The proposal includes the presentation of exercises that can be later applied in the classroom. Thus, this research aims to improve the teaching methodology of Mathematics for basic education teachers and verify if students are capable of learning the content in practice, arousing their interest and participation during classes. Esta dissertação propõe uma abordagem inovadora no ensino da função quadrática para alunos do 9º ano do ensino Fundamental, utilizando o software Winplot como ferramenta auxiliar no processo de aprendizagem da Matemática. Através da análise dos coeficientes da função quadrática e da utilização das janelas algébricas, gráficas e de cálculo, é possível visualizar o gráfico e compreender conceitos importantes relacionados à função. O objetivo deste trabalho é fornecer aos professores uma proposta de ensino da função polinomial de segundo grau, utili- zando o Software como instrumento de mediação. Essa metodologia tem como finalidade tornar o aprendizado de um conteúdo abstrato mais dinâmico, permitindo que os alunos visualizem as funções por meio da manipulação de comandos e desenvolvam um amplo entendimento sobre o assunto. A proposta inclui a apresentação de exercícios que poderão ser aplicados posteriormente em sala de aula. Assim, esta proposta tem como objetivo aprimorar a metodologia de ensino de Matemática para os professores do ensino básico e verificar se os alunos são capazes de aprender o conteúdo na prática, despertando seu interesse e participação durante as aulas. 2024-09-19T09:26:07Z 2024-09-19T09:26:07Z 2024-08-07 Dissertação SILVA, Henrique Lobato da. Proposta de ensino de função quadrática usando software Winplot.2024.43f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Matemática, Palmas, 2024. http://hdl.handle.net/11612/6991 pt_BR Open Access application/pdf application/pdf Universidade Federal do Tocantins BR Programa de Mestrado Profissional em Matemática - ProfMat Palmas
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Tocantins - UFT
collection RepositorioUFT
language pt_BR
topic Winplot. Ensino de Matemática. Função Quadrática. Winplot. Mathematics Teaching. Quadratic Function
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
spellingShingle Winplot. Ensino de Matemática. Função Quadrática. Winplot. Mathematics Teaching. Quadratic Function
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Silva, Henrique Lobato da
Proposta de ensino de função quadrática usando software Winplot
topic_facet Winplot. Ensino de Matemática. Função Quadrática. Winplot. Mathematics Teaching. Quadratic Function
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description This dissertation proposes an innovative approach to teaching quadratic functions to 9th grade stu- dents, using the Winplot software as a supplementary tool in the learning process of Mathematics. Through analyzing the coefficients of the quadratic function and utilizing algebraic, graphical, and calculation windows, it is possible to visualize the graph and comprehend important concepts related to the function. The objective of this work is to provide teachers with a teaching proposal for the second-degree polynomial function, using the software as a mediation instrument. This methodology aims to make the learning of abstract content more dynamic, allowing students to visualize functions through the manipulation of commands and develop a comprehensive understanding of the subject. The proposal includes the presentation of exercises that can be later applied in the classroom. Thus, this research aims to improve the teaching methodology of Mathematics for basic education teachers and verify if students are capable of learning the content in practice, arousing their interest and participation during classes.
author_additional Teixeira, Paulo Cléber Mendonça
author_additionalStr Teixeira, Paulo Cléber Mendonça
format Dissertação
author Silva, Henrique Lobato da
title Proposta de ensino de função quadrática usando software Winplot
title_short Proposta de ensino de função quadrática usando software Winplot
title_full Proposta de ensino de função quadrática usando software Winplot
title_fullStr Proposta de ensino de função quadrática usando software Winplot
title_full_unstemmed Proposta de ensino de função quadrática usando software Winplot
title_sort proposta de ensino de função quadrática usando software winplot
publisher Universidade Federal do Tocantins
publishDate 2024
url http://hdl.handle.net/11612/6991
_version_ 1811322336666714112
score 11.755432