/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Dissertação
Leitura e escrita na educação infantil: análise dos vídeos divulgados na plataforma do Youtube
This research aimed to analyze the statements found in videos published on the YouTube platform that present the theme of reading and writing in early childhood education. Specifically, it is intended to identify in the speeches of the interlocutors to whom the verbal contents are intended; point...
Autor principal: | JESUS, Luclecia Patrocinio de |
---|---|
Grau: | Dissertação |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Oeste do Pará
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/1164 |
id |
ir-123456789-1164 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-123456789-11642024-08-13T21:59:47Z Leitura e escrita na educação infantil: análise dos vídeos divulgados na plataforma do Youtube JESUS, Luclecia Patrocinio de COSTA, Sinara Almeida da http://lattes.cnpq.br/4985156340614183 Educação Infantil Escrita Youtube Teoria histórico-cultural CNPQ::CIÊNCIAS HUMANAS Conhecimento e Formação na Educação Escolar This research aimed to analyze the statements found in videos published on the YouTube platform that present the theme of reading and writing in early childhood education. Specifically, it is intended to identify in the speeches of the interlocutors to whom the verbal contents are intended; point out the most and least viewed videos, pointing out their contents and possible social repercussions, either at school or in the community in general and reflect on the possible understandings in relation to writing based on the statements. The theoretical assumptions of the study are based on the ideas of Vygotsky (1931, 1995/2000, 2021); Leontiev (2018), Luria (2018) and authors who approach the theme from the Historical-Cultural Theory-THC, such as Mukhina (1995) and Mello (1999, 2005, 2007,2010, 2012, 2015, 2021), that bring discussions about the complex process of acquisition of writing by the child. From a methodological point of view, this is an exploratory research based on the analysis of the statements found in the videos published on the YouTube platform. The videos considered suitable for this study followed the following criteria: being Brazilian, explanatory and addressing reading and writing in early childhood education directly or indirectly. Through the analyses, it was verified that the videos do not have any restrictions, that is, anyone can watch and replicate, their contents are intended for teachers, parents and children, focusing on reading and writing in early childhood education . As for the videos with a growing number of views, they are not presented by teachers or any other education professional, unfortunately the interlocutors are health professionals, such as: physiotherapist, neuropsychopedagogue and psychopedagogue. On the other hand, the videos that deal with the theory of reading and writing have few views. In view of this, it is necessary to understand reading and writing, beyond its mechanical aspects, as a complex cultural element, being a fundamental instrument for human development. A presente pesquisa teve como objetivo analisar os enunciados encontrados em vídeos publicados na plataforma do Youtube que apresentem o tema leitura e escrita na educação infantil. Especificamente, pretende-se identificar nas falas dos interlocutores a quem se destinam os conteúdos verbais; apontar os vídeos mais e menos visualizados apontando seus conteúdos e possíveis repercussões sociais, seja na escola ou na comunidade em geral e refletir sobre os possíveis entendimentos em relação à escrita a partir dos enunciados. Os pressupostos teóricos do estudo estão fundamentados nas ideias de Vigotski (1931, 1995/2000, 2021); Leontiev (2018), Luria (2018) e de autores que abordam o tema a partir da Teoria Histórico-cultural- THC, tais como Mukhina (1995) e Mello (1999, 2005, 2007,2010, 2012, 2015, 2021), que trazem discussões sobre o complexo processo de aquisição da escrita pela criança. Do ponto de vista metodológico, trata-se de uma pesquisa de natureza exploratória a partir da análise das falas encontradas nos vídeos publicados na plataforma do Youtube. Os vídeos considerados aptos para esse estudo, transcorreram seguindo os seguintes critérios: serem brasileiros, explicativos e que abordassem a leitura e escrita na educação infantil de forma direta ou indireta. Por meio das análises, verificou-se que os vídeos não possuem nenhuma restrição, ou seja, qualquer pessoa pode assistir e replicar, seus conteúdos são destinados aos professores, aos pais e às crianças, tendo como foco a leitura e a escrita na educação infantil. Já os vídeos com crescente número de visualização não são apresentados por professores ou por qualquer outro profissional da educação, infelizmente os interlocutores são profissionais da saúde, como: fisioterapeuta, neuropsicopedagoga e psicopedagoga. Por outro lado, os vídeos que tratam a teoria da leitura e da escrita, computam poucas visualizações. À vista disso, fazse necessária uma compreensão da leitura e escrita, para além dos seus aspectos mecânicos, como elemento cultural complexo, sendo um instrumento fundamental para o desenvolvimento humano. 2023-11-06T21:41:45Z 2023-11-06T21:41:45Z 2023-01-25 Dissertation JESUS, Luclecia Patrocinio de. Leitura e escrita na educação infantil: análise dos vídeos divulgados na plataforma do Youtube. Orientadora: Sinara Almeida da Costa. 2023. 101f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Instituto de Ciências da Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Pró-reitoria de Pesquisa, Pós-graduação e Inovação Tecnológica, Universidade Federal do Oeste do Pará, Santarém, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/1164 https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/1164 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Oeste do Pará Brasil Programa de Pós-Graduação em Educação UFOPA |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federa ldo Oeste do Pará - UFOPA |
collection |
DSpace |
language |
pt_BR |
topic |
Educação Infantil Escrita Youtube Teoria histórico-cultural CNPQ::CIÊNCIAS HUMANAS Conhecimento e Formação na Educação Escolar |
spellingShingle |
Educação Infantil Escrita Youtube Teoria histórico-cultural CNPQ::CIÊNCIAS HUMANAS Conhecimento e Formação na Educação Escolar JESUS, Luclecia Patrocinio de Leitura e escrita na educação infantil: análise dos vídeos divulgados na plataforma do Youtube |
topic_facet |
Educação Infantil Escrita Youtube Teoria histórico-cultural CNPQ::CIÊNCIAS HUMANAS Conhecimento e Formação na Educação Escolar |
description |
This research aimed to analyze the statements found in videos published on the
YouTube platform that present the theme of reading and writing in early childhood
education. Specifically, it is intended to identify in the speeches of the
interlocutors to whom the verbal contents are intended; point out the most and
least viewed videos, pointing out their contents and possible social
repercussions, either at school or in the community in general and reflect on the
possible understandings in relation to writing based on the statements. The
theoretical assumptions of the study are based on the ideas of Vygotsky (1931,
1995/2000, 2021); Leontiev (2018), Luria (2018) and authors who approach the
theme from the Historical-Cultural Theory-THC, such as Mukhina (1995) and
Mello (1999, 2005, 2007,2010, 2012, 2015, 2021), that bring discussions about
the complex process of acquisition of writing by the child. From a methodological
point of view, this is an exploratory research based on the analysis of the
statements found in the videos published on the YouTube platform. The videos
considered suitable for this study followed the following criteria: being Brazilian,
explanatory and addressing reading and writing in early childhood education
directly or indirectly. Through the analyses, it was verified that the videos do not
have any restrictions, that is, anyone can watch and replicate, their contents are
intended for teachers, parents and children, focusing on reading and writing in
early childhood education . As for the videos with a growing number of views,
they are not presented by teachers or any other education professional,
unfortunately the interlocutors are health professionals, such as: physiotherapist,
neuropsychopedagogue and psychopedagogue. On the other hand, the videos
that deal with the theory of reading and writing have few views. In view of this, it
is necessary to understand reading and writing, beyond its mechanical aspects,
as a complex cultural element, being a fundamental instrument for human
development. |
author_additional |
COSTA, Sinara Almeida da |
author_additionalStr |
COSTA, Sinara Almeida da |
format |
Dissertação |
author |
JESUS, Luclecia Patrocinio de |
title |
Leitura e escrita na educação infantil: análise dos vídeos divulgados na plataforma do Youtube |
title_short |
Leitura e escrita na educação infantil: análise dos vídeos divulgados na plataforma do Youtube |
title_full |
Leitura e escrita na educação infantil: análise dos vídeos divulgados na plataforma do Youtube |
title_fullStr |
Leitura e escrita na educação infantil: análise dos vídeos divulgados na plataforma do Youtube |
title_full_unstemmed |
Leitura e escrita na educação infantil: análise dos vídeos divulgados na plataforma do Youtube |
title_sort |
leitura e escrita na educação infantil: análise dos vídeos divulgados na plataforma do youtube |
publisher |
Universidade Federal do Oeste do Pará |
publishDate |
2023 |
url |
https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/1164 |
_version_ |
1829179741037395968 |
score |
11.755432 |