/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
TCC
Ensino de Inglês para uma Educação Antirracista: desafios e possibilidades
Considering the importance of the Law 10.639/2003, which establishes requirements for the teaching of Afro-Brazilian history and culture in schools, this research aimed to understand how ethnic-racial relations and Afro-Brazilian history are discussed in English classes. In this regard, an online...
Autor principal: | SOUZA, Kamila Mayara Sampaio |
---|---|
Grau: | TCC |
Idioma: | pt_BR |
Publicado em: |
Universidade Federal do Oeste do Pará
2024
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/1273 |
id |
ir-123456789-1273 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-123456789-12732024-01-23T21:03:51Z Ensino de Inglês para uma Educação Antirracista: desafios e possibilidades SOUZA, Kamila Mayara Sampaio HALL, Silvia Cristina Barros de Souza http://lattes.cnpq.br/1900825503546910 https://orcid.org/0000-0002-4299-2867 Ensino de inglês Educação antirracista Lei 10.639/2003 Relações étnico-raciais CNPQ:: LINGÜÍSTICA, LETRAS E ARTE Considering the importance of the Law 10.639/2003, which establishes requirements for the teaching of Afro-Brazilian history and culture in schools, this research aimed to understand how ethnic-racial relations and Afro-Brazilian history are discussed in English classes. In this regard, an online questionnaire was applied to English teachers, with the objective of verifying presence or absence of ethnic-racial relations and Afro- Brazilian history in English classes and identify how these discussions are happening in schools. And also, a bibliographic research was carried out to contributed and updating theoretical fundamentals of this research and understand, through works previously published, what is said about the inclusion of ethnic-racial relations in English classes. Questionnaires were applied to 8 english teachers, and there was greater participation of teachers from private schools, between the age of 22-51, 75% (6) of the teachers said they don’t include ethnic-racial and Afro-Brazilian history relations in English classes, however, 7 of the teachers consider it important to include thnic-racial and Afro- Brazilian history relations in English classes. Regarding teacher education, 7 of the teachers consider that they had contact with ethnic-racial and Afro-Brazilian history during their graduation period, but only two teachers said they felt confident in using content related to ethnic-racial relations, Afro-Brazilian history and culture, when they are teaching English in their classes. Regarding English teaching materials, 62,5% (5) of the teacher answered that ethnic-racial relations and Afro-Brazilian history and culture are not included in the english teaching materials. Data show that despite laws and prescriptions about the inclusion of ethnic-racial relations and Afro-Brazilian history and culture in English classes, there is lacking or insignificant inclusion of this discussion in english classes. Considerando a importância da Lei 10.639/2003, que trata da obrigatoriedade da presença da “História e Cultura Afro-Brasileira e Africana” no currículo das escolas públicas e particulares, esta pesquisa teve como objetivo compreender as discussões sobre as relações étnico-raciais, história e cultura afro-brasileira e africana nas salas de aula de língua inglesa. Para isso, foi aplicado um questionário virtual a professores de língua inglesa da educação básica, com objetivo de verificar a presença ou a não presença dessa temática nesse espaço e identificar como essas discussões estão presentes nas salas de aula de língua inglesa. Além disso, foi feito uma pesquisa bibliográfica para a construção e atualização da fundamentação teórica e para entender, através de trabalhos já publicados, o que é exposto sobre a inserção das relações étnico-raciais nas salas de aula de inglês. Foram aplicados um total de 8 questionários, houve a maior participação de professores vinculados a rede particular de ensino, com idade entre 22 a 51 anos. Entre os participantes, 75% (6) dos professores afirmaram não fazer a inserção do tema relações étnico-raciais, história e cultura afro-brasileira e africana em sua prática de sala de aula, apesar disso, 7 dos 8 participantes consideram relevante inserir as relações étnico-raciais, história e cultura afro-brasileira e africana no ensino de inglês. Em relação a formação desses professores, 7 dos 8 participantes responderam que durante o período de formação como professor de inglês, eles tiverem contato com tema pesquisa, através de disciplinas ofertadas durante a graduação, mas apenas dois participantes relataram se sentirem confiantes em utilizar conteúdos relacionados as relações étnico-raciais, história e cultura afro-brasileira e africana, correlacionando isso ao ensino de inglês em sala de aula. Sobre os materiais didáticos de inglês utilizados, 62,5% (5) dos participantes relataram que as relações étnico-raciais, história e cultura afro-brasileira e africana não estão inseridas nos materiais didáticos. Dessa forma, os dados evidenciam que apesar das diversas prescrições sobre a importância da diversidade linguística, pluralidade das culturas e das identidades no ensino de inglês e a regulamentação acerca da presença das relações étnico-raciais, história e cultura afro-brasileira e africana nas salas de aula, a inserção desse tema ainda é mínima dentro do ambiente escolar. 2024-01-23T21:03:03Z 2024-01-23T21:03:03Z 2022-06-30 TCC SOUZA, Kamila Mayara Sampaio. Ensino de Inglês para uma Educação Antirracista: desafios e possibilidades. Orientadora: Silvia Cristina Barros de Souza Hall. 2022. 36 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Letras – Inglês ) - Universidade Federal do Oeste do Pará, Santarém, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/1273 https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/1273 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Oeste do Pará Brasil Others UFOPA Instituto de CIências da Educação 1 PDF |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federa ldo Oeste do Pará - UFOPA |
collection |
DSpace |
language |
pt_BR |
topic |
Ensino de inglês Educação antirracista Lei 10.639/2003 Relações étnico-raciais CNPQ:: LINGÜÍSTICA, LETRAS E ARTE |
spellingShingle |
Ensino de inglês Educação antirracista Lei 10.639/2003 Relações étnico-raciais CNPQ:: LINGÜÍSTICA, LETRAS E ARTE SOUZA, Kamila Mayara Sampaio Ensino de Inglês para uma Educação Antirracista: desafios e possibilidades |
topic_facet |
Ensino de inglês Educação antirracista Lei 10.639/2003 Relações étnico-raciais CNPQ:: LINGÜÍSTICA, LETRAS E ARTE |
description |
Considering the importance of the Law 10.639/2003, which establishes requirements for
the teaching of Afro-Brazilian history and culture in schools, this research aimed to
understand how ethnic-racial relations and Afro-Brazilian history are discussed in
English classes. In this regard, an online questionnaire was applied to English teachers,
with the objective of verifying presence or absence of ethnic-racial relations and Afro-
Brazilian history in English classes and identify how these discussions are happening in
schools. And also, a bibliographic research was carried out to contributed and updating
theoretical fundamentals of this research and understand, through works previously
published, what is said about the inclusion of ethnic-racial relations in English classes.
Questionnaires were applied to 8 english teachers, and there was greater participation of
teachers from private schools, between the age of 22-51, 75% (6) of the teachers said they
don’t include ethnic-racial and Afro-Brazilian history relations in English classes,
however, 7 of the teachers consider it important to include thnic-racial and Afro-
Brazilian history relations in English classes. Regarding teacher education, 7 of the
teachers consider that they had contact with ethnic-racial and Afro-Brazilian history
during their graduation period, but only two teachers said they felt confident in using
content related to ethnic-racial relations, Afro-Brazilian history and culture, when they
are teaching English in their classes. Regarding English teaching materials, 62,5% (5) of
the teacher answered that ethnic-racial relations and Afro-Brazilian history and culture
are not included in the english teaching materials. Data show that despite laws and
prescriptions about the inclusion of ethnic-racial relations and Afro-Brazilian history and
culture in English classes, there is lacking or insignificant inclusion of this discussion in
english classes. |
author_additional |
HALL, Silvia Cristina Barros de Souza |
author_additionalStr |
HALL, Silvia Cristina Barros de Souza |
format |
TCC |
author |
SOUZA, Kamila Mayara Sampaio |
title |
Ensino de Inglês para uma Educação Antirracista: desafios e possibilidades |
title_short |
Ensino de Inglês para uma Educação Antirracista: desafios e possibilidades |
title_full |
Ensino de Inglês para uma Educação Antirracista: desafios e possibilidades |
title_fullStr |
Ensino de Inglês para uma Educação Antirracista: desafios e possibilidades |
title_full_unstemmed |
Ensino de Inglês para uma Educação Antirracista: desafios e possibilidades |
title_sort |
ensino de inglês para uma educação antirracista: desafios e possibilidades |
publisher |
Universidade Federal do Oeste do Pará |
publishDate |
2024 |
url |
https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/1273 |
_version_ |
1829179744474628096 |
score |
11.755432 |