Dissertação

Formação do professor de inglês para educação básica: matriz curricular e perspectivas atuais.

This study focuses on the Courses Pedagogical Projects of initial education of English teacher as a foreign language which belongs to Federal Universities created during the Restructuring Plan and Expansion of Federal Universities. It brings up a central issue of research: what kind of English teach...

ver descrição completa

Autor principal: PIMENTEL, Maria Luiza Fernandes da Silva
Grau: Dissertação
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Oeste do Pará 2023
Assuntos:
Acesso em linha: https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/769
id ir-123456789-769
recordtype dspace
spelling ir-123456789-7692023-01-31T21:10:27Z Formação do professor de inglês para educação básica: matriz curricular e perspectivas atuais. PIMENTEL, Maria Luiza Fernandes da Silva BRITTO, Luiz Percival Leme Formação Inicial. Professor de inglês Currículo CNPQ:: Lingüística, Letras e Artes Práticas Educativas, Linguagens e tecnologias This study focuses on the Courses Pedagogical Projects of initial education of English teacher as a foreign language which belongs to Federal Universities created during the Restructuring Plan and Expansion of Federal Universities. It brings up a central issue of research: what kind of English teachers are proposed for the basic education in the context of the undergraduate? Therefore, the overall objective of this work is to analyze the initial educating process dimen-sions of English teachers for basic education and specifically: i) Identify the proposals of double undergraduate courses in a number of newly created universities; II) Examine the pro-posals of these double degree courses; III) Build up a form of descriptive character which can serve as a model for undergraduate course of initial educating as an English teacher as foreign language. This investigation is defined as qualitative nature (MINAYO, 2010). In order to carry out the research, the data collecting method was the document analysis (LAKATOS and MARCONI, 2010) and (GIL 2010) followed by content analysis which it was made some adjustments based on (BARDIN, 2011). The results from the document analysis did not re-veal any innovation in the curriculum related to bibliography, Researching and Extension projects, Complementary Activities and worries about the output proficiency level of the stu-dents. In short, the Courses Pedagogical Projects seem to maintain the idea of a traditional curriculum without any innovation. Este estudo focaliza os Projetos Pedagógicos dos Cursos (PPC) de formação Inicial de inglês como Língua Estrangeira (LE) das Universidades Federais criadas ou desmembradas com base no Programa de Apoio ao Plano de Reestruturação e Expansão das Universidades Fede-rais (REUNI) trazendo uma questão central de pesquisa: que professor de inglês no âmbito da licenciatura se vem propondo formar para educação básica? Assim sendo, o objetivo deste trabalho é analisar as dimensões do processo formativo inicial do professor de inglês para educação básica e especificamente: i) Identificar as propostas de cursos de dupla licenciatura em um conjunto de universidades recém-criadas com base no REUNI; ii) Examinar as decor-rências das propostas de dupla licenciatura; iii) Construir um formulário de caráter descritivo que sirva de modelo para um curso de licenciatura de formação inicial de professor de língua inglesa como (LE). Esta investigação define-se como de natureza qualitativa (MINAYO, 2010) sendo o método utilizado para a coleta de dados a análise documental, conforme (LA-KATOS E MARCONI, 2010) e (GIL 2010) seguida da análise de conteúdo (feita algumas adaptações) com base em (BARDIN, 2011). Os resultados advindos da análise documental dos PPCs não trazem nenhuma inovação no percurso curricular no que se referem à carga horária de integralização, disciplinas, ementas de disciplinas, bibliografia, projetos de Pesqui-sa e Extensão, Atividades Complementares e a preocupação com o nível de proficiência de saída do licenciado. Em suma, os PPCs das universidades analisadas parecem conforma-se com a ideia de um currículo tradicional, sem possuir traços de uma organização curricular inovadora 2023-01-27T21:23:44Z 2023-01-27T21:23:44Z 2016-06-03 Dissertation PIMENTEL,Maria Luiza da Silva. Formação do professor de inglês para educação básica: matriz curricular e perspectivas atuais. Orientador: Luiz Percival Leme Britto. 2016. 100f. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Oeste do Pará, Santarém, 2016. Disponível em:https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/769 https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/769 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Oeste do Pará Brasil Programa de Pós-Graduação em Educação UFOPA Instituto de CIências da Educação 1 CD-ROM
institution Repositório Institucional - Universidade Federa ldo Oeste do Pará - UFOPA
collection DSpace
language pt_BR
topic Formação Inicial.
Professor de inglês
Currículo
CNPQ:: Lingüística, Letras e Artes
Práticas Educativas, Linguagens e tecnologias
spellingShingle Formação Inicial.
Professor de inglês
Currículo
CNPQ:: Lingüística, Letras e Artes
Práticas Educativas, Linguagens e tecnologias
PIMENTEL, Maria Luiza Fernandes da Silva
Formação do professor de inglês para educação básica: matriz curricular e perspectivas atuais.
topic_facet Formação Inicial.
Professor de inglês
Currículo
CNPQ:: Lingüística, Letras e Artes
Práticas Educativas, Linguagens e tecnologias
description This study focuses on the Courses Pedagogical Projects of initial education of English teacher as a foreign language which belongs to Federal Universities created during the Restructuring Plan and Expansion of Federal Universities. It brings up a central issue of research: what kind of English teachers are proposed for the basic education in the context of the undergraduate? Therefore, the overall objective of this work is to analyze the initial educating process dimen-sions of English teachers for basic education and specifically: i) Identify the proposals of double undergraduate courses in a number of newly created universities; II) Examine the pro-posals of these double degree courses; III) Build up a form of descriptive character which can serve as a model for undergraduate course of initial educating as an English teacher as foreign language. This investigation is defined as qualitative nature (MINAYO, 2010). In order to carry out the research, the data collecting method was the document analysis (LAKATOS and MARCONI, 2010) and (GIL 2010) followed by content analysis which it was made some adjustments based on (BARDIN, 2011). The results from the document analysis did not re-veal any innovation in the curriculum related to bibliography, Researching and Extension projects, Complementary Activities and worries about the output proficiency level of the stu-dents. In short, the Courses Pedagogical Projects seem to maintain the idea of a traditional curriculum without any innovation.
author_additional BRITTO, Luiz Percival Leme
author_additionalStr BRITTO, Luiz Percival Leme
format Dissertação
author PIMENTEL, Maria Luiza Fernandes da Silva
title Formação do professor de inglês para educação básica: matriz curricular e perspectivas atuais.
title_short Formação do professor de inglês para educação básica: matriz curricular e perspectivas atuais.
title_full Formação do professor de inglês para educação básica: matriz curricular e perspectivas atuais.
title_fullStr Formação do professor de inglês para educação básica: matriz curricular e perspectivas atuais.
title_full_unstemmed Formação do professor de inglês para educação básica: matriz curricular e perspectivas atuais.
title_sort formação do professor de inglês para educação básica: matriz curricular e perspectivas atuais.
publisher Universidade Federal do Oeste do Pará
publishDate 2023
url https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/769
_version_ 1829179825933254656
score 11.755432