Dissertação

A Teoria da relatividade restrita de Einstein no primeiro ano do ensino médio: utilizando o lúdico no processo de ensino-aprendizagem

This paper, “Einstein’s Restricted Relativity Theory In The First Year Of High School: Using The Playfulness In The Learning Teaching Process”, presents an educational proposal to explain Einstein’s constrained theory of relativity through a playful activity (board game, video and comic book) for...

ver descrição completa

Autor principal: MARINOS, Nicolas Apostolos
Grau: Dissertação
Idioma: pt_BR
Publicado em: Universidade Federal do Oeste do Pará 2023
Assuntos:
Acesso em linha: https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/810
id ir-123456789-810
recordtype dspace
spelling ir-123456789-8102023-03-28T19:17:05Z A Teoria da relatividade restrita de Einstein no primeiro ano do ensino médio: utilizando o lúdico no processo de ensino-aprendizagem MARINOS, Nicolas Apostolos MEIRA FILHO, Damião Pedro http://lattes.cnpq.br/2267580178817640 https://orcid.org/0000-0003-0421-1094 Teoria da Relatividade Restrita Jogo de tabuleiro Processo de ensino Ensino-aprendizagem Aprendizagem significativa Física CNPQ:: FÍSICA This paper, “Einstein’s Restricted Relativity Theory In The First Year Of High School: Using The Playfulness In The Learning Teaching Process”, presents an educational proposal to explain Einstein’s constrained theory of relativity through a playful activity (board game, video and comic book) for the first year of high school. This proposal fulfills what the National Master’s Program in Physics Teaching (MNPEF) aims to be the main emphasis on content aspects in the area of physics, for its application in the classroom, which brings as its general objective a proposal of how to work on Albert Einstein’s theory of constrained relativity using a board game, included in the mechanics program in the topic of Modern Physics, in the first year of high school, in which it Will be placed in association with the student’s prior knowledge. To carry out the study, a vast bibliographic research was done in order to better know the subject and, clearly, to pass on to the students using various resources such as slide and film. Then a practical class was played through the board game: two classes were chosen for the execution of the class, in the first one the traditional methodology was applied and in the second one was through the board game, to test if through the game aroused a bigger students’ interest in the subject, and the result was noticeable, as students were able to use what was learned outside of school, as well as what was seen in the classroom with videos and reading of comic books and the proposed activities. CNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior Este trabalho, intitulado “A Teoria da Relatividade Restrita de Einstein no primeiro ano do ensino médio: utilizando o lúdico no processo de ensino-aprendizagem”, apresenta uma proposta educacional para explicar a Teoria Restrita da Relatividade de Albert Einstein através de atividades lúdicas (jogo de tabuleiro, vídeo e história em quadrinho — HQ) para turmas do 1º ano do ensino médio. Esta proposta vem cumprir aquilo que o Programa Nacional de Mestrado no Ensino de Física (MNPEF) objetiva, que é a ênfase principal em aspectos de conteúdos na área de Física para sua aplicação em sala de aula. Traz como objetivo geral uma proposta de como trabalhar a Teoria da Relatividade Restrita de Einstein, utilizando para isso um jogo de tabuleiro, incluído no programa de Mecânica no tópico de Física, no primeiro ano do ensino médio, sendo tratado em associação com o conhecimento prévio do aluno. Para concretizar o estudo, foi feita uma vasta pesquisa bibliográfica e foi notório o resultado, pois os alunos puderam utilizar o que foi aprendido fora da escola, bem como o que foi visto em sala de aula com vídeos e com a leitura de uma história em quadrinhos e nas atividades propostas. 2023-02-09T20:21:29Z 2023-02-09T20:21:29Z 2020-02-01 Dissertation MARINOS, Nicolas Apostolos. A Teoria da relatividade restrita de Einstein no primeiro ano do ensino médio: utilizando o lúdico no processo de ensino-aprendizagem. Orientador: Damião Pedro Meira Filho. 2020. 67 fls.Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Ensino de física, Universidade Federal do Oeste do Pará, Santarém, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/810 https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/810 pt_BR Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Oeste do Pará Brasil Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física UFOPA Instituto de CIências da Educação 1 CD-ROM
institution Repositório Institucional - Universidade Federa ldo Oeste do Pará - UFOPA
collection DSpace
language pt_BR
topic Teoria da Relatividade Restrita
Jogo de tabuleiro
Processo de ensino
Ensino-aprendizagem
Aprendizagem significativa
Física
CNPQ:: FÍSICA
spellingShingle Teoria da Relatividade Restrita
Jogo de tabuleiro
Processo de ensino
Ensino-aprendizagem
Aprendizagem significativa
Física
CNPQ:: FÍSICA
MARINOS, Nicolas Apostolos
A Teoria da relatividade restrita de Einstein no primeiro ano do ensino médio: utilizando o lúdico no processo de ensino-aprendizagem
topic_facet Teoria da Relatividade Restrita
Jogo de tabuleiro
Processo de ensino
Ensino-aprendizagem
Aprendizagem significativa
Física
CNPQ:: FÍSICA
description This paper, “Einstein’s Restricted Relativity Theory In The First Year Of High School: Using The Playfulness In The Learning Teaching Process”, presents an educational proposal to explain Einstein’s constrained theory of relativity through a playful activity (board game, video and comic book) for the first year of high school. This proposal fulfills what the National Master’s Program in Physics Teaching (MNPEF) aims to be the main emphasis on content aspects in the area of physics, for its application in the classroom, which brings as its general objective a proposal of how to work on Albert Einstein’s theory of constrained relativity using a board game, included in the mechanics program in the topic of Modern Physics, in the first year of high school, in which it Will be placed in association with the student’s prior knowledge. To carry out the study, a vast bibliographic research was done in order to better know the subject and, clearly, to pass on to the students using various resources such as slide and film. Then a practical class was played through the board game: two classes were chosen for the execution of the class, in the first one the traditional methodology was applied and in the second one was through the board game, to test if through the game aroused a bigger students’ interest in the subject, and the result was noticeable, as students were able to use what was learned outside of school, as well as what was seen in the classroom with videos and reading of comic books and the proposed activities.
author_additional MEIRA FILHO, Damião Pedro
author_additionalStr MEIRA FILHO, Damião Pedro
format Dissertação
author MARINOS, Nicolas Apostolos
title A Teoria da relatividade restrita de Einstein no primeiro ano do ensino médio: utilizando o lúdico no processo de ensino-aprendizagem
title_short A Teoria da relatividade restrita de Einstein no primeiro ano do ensino médio: utilizando o lúdico no processo de ensino-aprendizagem
title_full A Teoria da relatividade restrita de Einstein no primeiro ano do ensino médio: utilizando o lúdico no processo de ensino-aprendizagem
title_fullStr A Teoria da relatividade restrita de Einstein no primeiro ano do ensino médio: utilizando o lúdico no processo de ensino-aprendizagem
title_full_unstemmed A Teoria da relatividade restrita de Einstein no primeiro ano do ensino médio: utilizando o lúdico no processo de ensino-aprendizagem
title_sort teoria da relatividade restrita de einstein no primeiro ano do ensino médio: utilizando o lúdico no processo de ensino-aprendizagem
publisher Universidade Federal do Oeste do Pará
publishDate 2023
url https://repositorio.ufopa.edu.br/jspui/handle/123456789/810
_version_ 1829179780043374592
score 11.755432