Dissertação

Educação ambiental e gestão de recursos hídricos: a Bacia Hidrográfica da Estrada Nova, Belém/PA

The Estrada Nova Hydrographic Basin has been receiving, since 2009, urban and environmental infrastructure works, from the implementation of the Estrada Nova Sanitation Program, PROMABEN. Inserted in this program, environmental education ap-663pears as a management tool that assists in the transform...

ver descrição completa

Autor principal: RIOS, Naiara de Almeida
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2019
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/10848
id ir-2011-10848
recordtype dspace
spelling ir-2011-108482020-02-14T19:38:39Z Educação ambiental e gestão de recursos hídricos: a Bacia Hidrográfica da Estrada Nova, Belém/PA RIOS, Naiara de Almeida SANTANA, Antônio Cordeiro de http://lattes.cnpq.br/2532279040491194 Bacia hidrográfica Educação Ambiental Gestão ambiental Recurso Hídrico CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA GESTÃO DE RECURSOS NATURAIS DESENVOLVIMENTO SOCIOAMBIENTAL The Estrada Nova Hydrographic Basin has been receiving, since 2009, urban and environmental infrastructure works, from the implementation of the Estrada Nova Sanitation Program, PROMABEN. Inserted in this program, environmental education ap-663pears as a management tool that assists in the transformation of the relationship between human beings and nature. And it is thinking about the importance of environmental education in the management process, especially in water resources, that this study intends to evaluate the influence of the environmental education actions developed by PROMABEN in the Estrada Nova Hydrographic Basin, Belém / PA. To that end, the perception of the residents and schools of the neighborhoods of the basin was analyzed, and an Environmental Education Indicator was created for the area. For the development of the research, there were on-site visits and interviews with residents of the area, with teachers and school technicians, and a representative of PROMABEN. The qualitative-quantitative method was used for the analysis of results, and the Factorial Analysis technique for the creation of the Environmental Education Indicator. The results demonstrate that PROMABEN has not developed environmental education in the Estrada Nova Hydrographic Basin and is therefore inconclusive as to the execution and finalization of its objectives and results, which compromises the role of environmental education in the management process. Thus characterizing, on the one hand, the accumulation of certain actions and on the other, incomplete results that need to be evaluated, and validated or not, by the municipal public power. Based on this study, it is hoped to contribute to the deepening of discussions on public policies, environmental management, and, above all, the need to develop environmental education in programs such as PROMABEN, especially in the city of Belém. an instrument of change of social values that prepares subjects for citizenship from a new world view, where water resources, as well as the other natural elements, are inherently thought of human beings. A Bacia Hidrográfica da Estrada Nova vem recebendo desde o ano de 2009, obras de infraestrutura urbana e ambiental, a partir da implementação do Programa de Saneamento da Estrada Nova, o PROMABEN. Inserido nesse programa, a educação ambiental aparece como instrumento de gestão que auxilia na transformação da relação ser humano e natureza. E é pensando na importância da educação ambiental no processo de gestão, sobretudo nos recursos hídricos, que este estudo se propôs avaliar a influência das ações de educação ambiental desenvolvidas pelo PROMABEN na Bacia Hidrográfica da Estrada Nova, Belém/PA. Para tal, se analisou a percepção dos moradores e escolas dos bairros componentes da bacia, e se criou um Indicador de Educação Ambiental para a área. Para o desenvolvimento da pesquisa, foram realizadas visitas in loco e entrevistas com moradores da área, com professores e técnicos das escolas, e com uma representante do PROMABEN. Utilizou-se o método quali-quantitativo para análise de resultados, e a técnica da Análise Fatorial para a criação do Indicador de Educação Ambiental. Os resultados demonstram que o PROMABEN pouco desenvolveu a educação ambiental na Bacia Hidrográfica da Estrada Nova, sendo, portanto, inconclusivo quanto a execução e finalização de seus objetivos e resultados, o que compromete o papel da educação ambiental no processo de gestão. Caracterizando assim, de um lado o acúmulo de determinadas ações e por outro, resultados incompletos que precisam ser avaliados, e validados ou não, pelo poder público municipal. A partir deste estudo, se espera contribuir no aprofundamento das discussões sobre políticas públicas, gestão ambiental, e, sobretudo da necessidade do desenvolvimento da educação ambiental em programas como o PROMABEN, principalmente na realidade da cidade de Belém. Pois, a educação ambiental é um instrumento de mudança de valores sociais, que prepara os sujeitos para cidadania a partir de uma nova visão de mundo, onde os recursos hídricos, assim como os outros elementos naturais, são pensados de forma inerente aos seres humanos. 2019-04-02T12:06:16Z 2019-04-02T12:06:16Z 2018-08-29 Dissertação RIOS, Naiara de Almeida. Educação ambiental e gestão de recursos hídricos: a Bacia Hidrográfica da Estrada Nova, Belém/PA. Orientador: Antônio Cordeiro de Santana. 2018. 144 f. Dissertação (Mestrado em Planejamento do Desenvolvimento) - Núcleo de Altos Estudos Amazônicos, Universidade Federal do Pará, Belém, 2018 . Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/10848. Acesso em:. http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/10848 por Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Núcleo de Altos Estudos Amazônicos UFPA Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Sustentável do Trópico Úmido 1 CD-ROM
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Bacia hidrográfica
Educação Ambiental
Gestão ambiental
Recurso Hídrico
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
GESTÃO DE RECURSOS NATURAIS
DESENVOLVIMENTO SOCIOAMBIENTAL
spellingShingle Bacia hidrográfica
Educação Ambiental
Gestão ambiental
Recurso Hídrico
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
GESTÃO DE RECURSOS NATURAIS
DESENVOLVIMENTO SOCIOAMBIENTAL
RIOS, Naiara de Almeida
Educação ambiental e gestão de recursos hídricos: a Bacia Hidrográfica da Estrada Nova, Belém/PA
topic_facet Bacia hidrográfica
Educação Ambiental
Gestão ambiental
Recurso Hídrico
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
GESTÃO DE RECURSOS NATURAIS
DESENVOLVIMENTO SOCIOAMBIENTAL
description The Estrada Nova Hydrographic Basin has been receiving, since 2009, urban and environmental infrastructure works, from the implementation of the Estrada Nova Sanitation Program, PROMABEN. Inserted in this program, environmental education ap-663pears as a management tool that assists in the transformation of the relationship between human beings and nature. And it is thinking about the importance of environmental education in the management process, especially in water resources, that this study intends to evaluate the influence of the environmental education actions developed by PROMABEN in the Estrada Nova Hydrographic Basin, Belém / PA. To that end, the perception of the residents and schools of the neighborhoods of the basin was analyzed, and an Environmental Education Indicator was created for the area. For the development of the research, there were on-site visits and interviews with residents of the area, with teachers and school technicians, and a representative of PROMABEN. The qualitative-quantitative method was used for the analysis of results, and the Factorial Analysis technique for the creation of the Environmental Education Indicator. The results demonstrate that PROMABEN has not developed environmental education in the Estrada Nova Hydrographic Basin and is therefore inconclusive as to the execution and finalization of its objectives and results, which compromises the role of environmental education in the management process. Thus characterizing, on the one hand, the accumulation of certain actions and on the other, incomplete results that need to be evaluated, and validated or not, by the municipal public power. Based on this study, it is hoped to contribute to the deepening of discussions on public policies, environmental management, and, above all, the need to develop environmental education in programs such as PROMABEN, especially in the city of Belém. an instrument of change of social values that prepares subjects for citizenship from a new world view, where water resources, as well as the other natural elements, are inherently thought of human beings.
author_additional SANTANA, Antônio Cordeiro de
author_additionalStr SANTANA, Antônio Cordeiro de
format Dissertação
author RIOS, Naiara de Almeida
title Educação ambiental e gestão de recursos hídricos: a Bacia Hidrográfica da Estrada Nova, Belém/PA
title_short Educação ambiental e gestão de recursos hídricos: a Bacia Hidrográfica da Estrada Nova, Belém/PA
title_full Educação ambiental e gestão de recursos hídricos: a Bacia Hidrográfica da Estrada Nova, Belém/PA
title_fullStr Educação ambiental e gestão de recursos hídricos: a Bacia Hidrográfica da Estrada Nova, Belém/PA
title_full_unstemmed Educação ambiental e gestão de recursos hídricos: a Bacia Hidrográfica da Estrada Nova, Belém/PA
title_sort educação ambiental e gestão de recursos hídricos: a bacia hidrográfica da estrada nova, belém/pa
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2019
url http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/10848
_version_ 1832603446153314304
score 11.755432