Artigo

Models of self in families of people with spina bifida

Models of self reveal cultural views regarding the competences that children should acquire, and these views tend to be shared by people within the same environment. Thus, this study aims to evaluate the models of self in families of people with spina bifida. Seventeen caregivers answered an online...

ver descrição completa

Autor principal: FREIRE, Viviam Rafaela Barbosa Pinheiro
Outros Autores: VALENTE, Mário Diego Rocha, PONTES, Fernando Augusto Ramos, SILVA, Simone Souza da Costa, KAPPLER, Christoph de Oliveira
Grau: Artigo
Idioma: eng
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2019
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12027
http://dx.doi.org/10.1590/1982-43272768201703
id ir-2011-12027
recordtype dspace
spelling ir-2011-120272019-12-19T13:13:43Z Models of self in families of people with spina bifida Modelos de self em famílias de pessoas com espinha bífida Modelos de self en familias de prsonas con espina bífida FREIRE, Viviam Rafaela Barbosa Pinheiro VALENTE, Mário Diego Rocha PONTES, Fernando Augusto Ramos SILVA, Simone Souza da Costa KAPPLER, Christoph de Oliveira Medula espinhal Relações familiares Representações de si Representaciones del si mismo Spinal cord Family relationships Self-representations Models of self reveal cultural views regarding the competences that children should acquire, and these views tend to be shared by people within the same environment. Thus, this study aims to evaluate the models of self in families of people with spina bifida. Seventeen caregivers answered an online questionnaire containing socio-demographic questions and three scales of self: autonomous, related and autonomous-related. The data were analyzed using descriptive statistics and techniques of multivariate analysis. The main results indicate that the most valued model of self was the autonomous-related model, reflecting the desire that children develop autonomy as well as interpersonal relationships. Such a model, however, is distinct from that of family groups of people with typical development living in the same cultural environment, indicating the need for families of people with spina bifida to receive support to reach their developmental goals. CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior Os modelos de self revelam a visão cultural acerca das competências que as crianças devem adquirir e tendem a ser compartilhados pelas pessoas que integram o mesmo ambiente. Neste sentido, este estudo objetiva avaliar os modelos de self em famílias de pessoas com espinha bífida. Dezessete cuidadores responderam um questionário virtual contendo questões sociodemográficas e três Escalas de Self: Autônomo, Relacionado e Autônomo Relacionado. Os dados foram tratados por meio de estatística descritiva, com técnicas de análises multivariadas. Os principais resultados indicam que o modelo de self mais valorizado foi o autônomo relacional que se reflete no desejo que os filhos e filhas desenvolvam a autonomia e, também, relacionamentos interpessoais. Tal modelo, porém, distingue-se dos grupos familiares de pessoas com desenvolvimento típico que residem no mesmo ambiente cultural, o que evidencia a necessidade das famílias de pessoas com espinha bífida receberem apoio para alcançarem seus alvos desenvolvimentais. Los modelos de self revelan la visión cultural de las habilidades que los niños deben adquirir y suelen ser compartidos por personas que pertenecen a un mismo entorno. Así, este estudio tiene como objetivo evaluar los modelos de self en familias de personas con espina bífida. Diecisiete cuidadores contestaron un cuestionario virtual que contiene preguntas demográficas y tres Escalas de Self: Autónomo, Relacional y Autónomo-relacional. Los datos fueron analizados mediante estadística descriptiva, con las técnicas del análisis multivariado. Los principales resultados indican que el modelo de self más valorado es el autónomo relacional, que se refleja en el deseo de que los hijos e hijas puedan desarrollar la autonomía y también las relaciones interpersonales. Este hallazgo es distinto de los grupos familiares de personas con desarrollo típico del mismo entorno cultural. Por eso, las familias de personas con espina bífida deben recibir apoyo para lograr sus objetivos de desarrollo. FREIRE, V. R. B. P; VALENTE, M. D. R; PONTES, F. A. R; SILVA, S. S. C. Universidade Federal d Pará 2019-11-04T16:52:09Z 2019-11-04T16:52:09Z 2017-12 Artigo de Periódico FREIRE, Viviam Rafaela Barbosa Pinheiro et al. Models of self in families of people with spina bifida. Paidéia (Ribeirão Preto), v. 27, n. 68, p. 1-9, Sep./Dec. 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1982-43272768201703. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12027. Acesso em:. 1982-4327 http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12027 http://dx.doi.org/10.1590/1982-43272768201703 eng Paidéia (Ribeirão Preto) Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil UFPA http://ref.scielo.org/n2jjgw
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language eng
topic Medula espinhal
Relações familiares
Representações de si
Representaciones del si mismo
Spinal cord
Family relationships
Self-representations
spellingShingle Medula espinhal
Relações familiares
Representações de si
Representaciones del si mismo
Spinal cord
Family relationships
Self-representations
FREIRE, Viviam Rafaela Barbosa Pinheiro
Models of self in families of people with spina bifida
topic_facet Medula espinhal
Relações familiares
Representações de si
Representaciones del si mismo
Spinal cord
Family relationships
Self-representations
description Models of self reveal cultural views regarding the competences that children should acquire, and these views tend to be shared by people within the same environment. Thus, this study aims to evaluate the models of self in families of people with spina bifida. Seventeen caregivers answered an online questionnaire containing socio-demographic questions and three scales of self: autonomous, related and autonomous-related. The data were analyzed using descriptive statistics and techniques of multivariate analysis. The main results indicate that the most valued model of self was the autonomous-related model, reflecting the desire that children develop autonomy as well as interpersonal relationships. Such a model, however, is distinct from that of family groups of people with typical development living in the same cultural environment, indicating the need for families of people with spina bifida to receive support to reach their developmental goals.
format Artigo
author FREIRE, Viviam Rafaela Barbosa Pinheiro
author2 VALENTE, Mário Diego Rocha
PONTES, Fernando Augusto Ramos
SILVA, Simone Souza da Costa
KAPPLER, Christoph de Oliveira
author2Str VALENTE, Mário Diego Rocha
PONTES, Fernando Augusto Ramos
SILVA, Simone Souza da Costa
KAPPLER, Christoph de Oliveira
title Models of self in families of people with spina bifida
title_short Models of self in families of people with spina bifida
title_full Models of self in families of people with spina bifida
title_fullStr Models of self in families of people with spina bifida
title_full_unstemmed Models of self in families of people with spina bifida
title_sort models of self in families of people with spina bifida
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2019
url http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12027
http://dx.doi.org/10.1590/1982-43272768201703
_version_ 1832605206859218944
score 11.755432