/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
Iconografia como narrativa estético-visual do sagrado na Amazônia paraense
The research aims to present the concept of iconography as an aesthetic-visual narrative of the sacred, within the framework of a liturgical art of Eastern Catholic tradition based on imagery records present in the Amazon. It considers that the images are artistic forms of communication on some re...
Autor principal: | CRUZ, Marcos Murelle Azevedo |
---|---|
Outros Autores: | SILVEIRA, Flávio Leonel Abreu da |
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal do Pará
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12337 http://dx.doi.org/10.18542/nra.v5i1.6383 |
id |
ir-2011-12338 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-2011-123382020-08-14T12:52:10Z Iconografia como narrativa estético-visual do sagrado na Amazônia paraense CRUZ, Marcos Murelle Azevedo SILVEIRA, Flávio Leonel Abreu da Iconografia Imagem Tradução Cultural Cultural translation The research aims to present the concept of iconography as an aesthetic-visual narrative of the sacred, within the framework of a liturgical art of Eastern Catholic tradition based on imagery records present in the Amazon. It considers that the images are artistic forms of communication on some realities, that bring in themselves an overcoming of the literal language for a language interpreted of a certain scene (of somewhere) or context. The knowledge of the historical-cultural context in which the work was produced plays a decisive role, since the sacred with its rites and liturgies are constituted within a nonmetaphorical history, in the survival of its original sense because they survive through the generations to come. (BENJAMIN, 2008). In this way, the iconographic method is inscribed in intersemiology, and refers to literary analysis, in the study of languages and their meanings; In the interpretation of culture; In the decoding of their meanings; Establishes dialogue between word and image; Evidences relationships of norms that typify and systematize their symbols and meanings. In analyzing the image and the languages produced by it, iconography is intended as a method that seeks to construct theoretical perspectives of analysis of reality by a suspicious view of works, given their linkage to social reality. Present in the Amazon, these works survive throughout the ages and their permanence subsists in artistic expressions mainly in the mosaics. Through them it is possible to establish dialogue with the various territorialities of the Amazon, in their rituals and in their liturgies. A pesquisa objetiva apresentar o conceito de iconografia como narrativa estético-visual do sagrado, no âmbito de uma arte litúrgica de tradição católica oriental a partir de registros imagéticos presentes na Amazônia. Considera que as imagens são formas artísticas de comunicação sobre algumas realidades, que trazem em si uma superação da linguagem literal para uma linguagem interpretada de uma determinada cena (de algum lugar) ou contexto. O conhecimento do contexto histórico-cultural em que a obra foi produzida desempenha um papel determinante, pois o sagrado com seus ritos e liturgias se constituem dentro de uma história não metafórica, na pervivência de seu sentido originário porque sobrevivem através das gerações vindouras. (BENJAMIN, 2008). Desse modo, o método iconográfico se inscreve na intersemiologia, e se refere à análise literária, no estudo das linguagens e de seus significados; na interpretação da cultura; na decodificação de seus significados; estabelece diálogo entre a palavra e a imagem; evidenciam relações de normas que tipificam e sistematizam seus símbolos e significados. Ao analisar a imagem e as linguagens por ela produzidas, a iconografia se pretende como método que procura construir perspectivas teóricas de análise da realidade por um olhar suspeitável das obras, haja vista sua vinculação a realidade social. Presentes na Amazônia, essas obras sobrevivem ao longo das épocas e sua permanência subsiste em expressões artísticas principalmente nos mosaicos. Por elas é possivel estabelecer diálogo com as diversas territorialidades da Amazônia, em seus rituais e em suas liturgias. UFPA - Universidade Federal do Pará 2020-03-03T15:34:39Z 2020-03-03T15:34:39Z 2017-05 Artigo de Periódico CRUZ, Marcos Murelle Azevedo; SILVEIRA, Flavio Leonel Abreu da. Iconografia como narrativa estético-visual do sagrado na Amazônia paraense. Nova Revista Amazônica, Bragança, v. 5, n. 1, p. 157-170, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/nra.v5i1.6383. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12338. Acesso em:. 2318-1346 http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12337 http://dx.doi.org/10.18542/nra.v5i1.6383 por Nova Revista Amazônica Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil UFPA https://periodicos.ufpa.br/index.php/nra/article/view/6383 |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará |
collection |
RI-UFPA |
language |
por |
topic |
Iconografia Imagem Tradução Cultural Cultural translation |
spellingShingle |
Iconografia Imagem Tradução Cultural Cultural translation CRUZ, Marcos Murelle Azevedo Iconografia como narrativa estético-visual do sagrado na Amazônia paraense |
topic_facet |
Iconografia Imagem Tradução Cultural Cultural translation |
description |
The research aims to present the concept of iconography as an aesthetic-visual narrative of the sacred,
within the framework of a liturgical art of Eastern Catholic tradition based on imagery records present
in the Amazon. It considers that the images are artistic forms of communication on some realities, that
bring in themselves an overcoming of the literal language for a language interpreted of a certain scene
(of somewhere) or context. The knowledge of the historical-cultural context in which the work was
produced plays a decisive role, since the sacred with its rites and liturgies are constituted within a nonmetaphorical history, in the survival of its original sense because they survive through the generations
to come. (BENJAMIN, 2008). In this way, the iconographic method is inscribed in intersemiology,
and refers to literary analysis, in the study of languages and their meanings; In the interpretation of
culture; In the decoding of their meanings; Establishes dialogue between word and image; Evidences
relationships of norms that typify and systematize their symbols and meanings. In analyzing the image
and the languages produced by it, iconography is intended as a method that seeks to construct
theoretical perspectives of analysis of reality by a suspicious view of works, given their linkage to
social reality. Present in the Amazon, these works survive throughout the ages and their permanence
subsists in artistic expressions mainly in the mosaics. Through them it is possible to establish dialogue
with the various territorialities of the Amazon, in their rituals and in their liturgies. |
format |
Artigo |
author |
CRUZ, Marcos Murelle Azevedo |
author2 |
SILVEIRA, Flávio Leonel Abreu da |
author2Str |
SILVEIRA, Flávio Leonel Abreu da |
title |
Iconografia como narrativa estético-visual do sagrado na Amazônia paraense |
title_short |
Iconografia como narrativa estético-visual do sagrado na Amazônia paraense |
title_full |
Iconografia como narrativa estético-visual do sagrado na Amazônia paraense |
title_fullStr |
Iconografia como narrativa estético-visual do sagrado na Amazônia paraense |
title_full_unstemmed |
Iconografia como narrativa estético-visual do sagrado na Amazônia paraense |
title_sort |
iconografia como narrativa estético-visual do sagrado na amazônia paraense |
publisher |
Universidade Federal do Pará |
publishDate |
2020 |
url |
http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12337 http://dx.doi.org/10.18542/nra.v5i1.6383 |
_version_ |
1832602247781941248 |
score |
11.755432 |