Dissertação

Ensino de ciências na educação infantil: uma proposta lúdica na abordagem ciência, tecnologia e sociedade

Science teaching in Early Childhood Education has consolidated an important space in research in the field of education and in teaching practices, promoting new ways of thinking about the education of young children. In this vein, this study aimed to analyze the contributions of the association b...

ver descrição completa

Autor principal: COSTA, Edith Gonçalves
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2020
Assuntos:
CTS
STS
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12726
id ir-2011-12726
recordtype dspace
spelling ir-2011-127262023-09-29T20:13:03Z Ensino de ciências na educação infantil: uma proposta lúdica na abordagem ciência, tecnologia e sociedade COSTA, Edith Gonçalves ALMEIDA, Ana Cristina Pimentel Carneiro de http://lattes.cnpq.br/1265908866509687 https://orcid.org/0000-0002-9432-2646 Educação Infantil Ensino de Ciências CTS Ludicidade Child Education Science Teaching STS Playfulness CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA ENSINO E APRENDIZAGEM DE CIÊNCIAS E MATEMÁTICAS PARA A EDUCAÇÃO CIDADÃ ENSINO, APRENDIZAGEM E FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS E MATEMÁTICAS Science teaching in Early Childhood Education has consolidated an important space in research in the field of education and in teaching practices, promoting new ways of thinking about the education of young children. In this vein, this study aimed to analyze the contributions of the association between playfulness and the STS approach to science teaching in a class of Early Childhood Education. The study methodology adopted a qualitative approach, such as pedagogical intervention, which took place in a Child Education Unit in the Municipality of Belém / PA. The intervention method adopted consisted of playful activities with a STS approach on the school environment, theme having as subjects, 25 children, in the age group of four to five years. The instruments used to obtain the data were photographs, field diaries, audio recordings and drawings produced by the children during the activities. For the interpretation of the data, Discursive Textual Analysis was used. From the analysis it was observed that STS principles emerged in the playful activities during the learning situations promoting the problematization of social issues by the children, in their participation in decisions regarding the subjects covered, in the construction of attitudes and values related to care for the environment, as well as in the promotion of interdisciplinary, contextualized and dialogical science teaching. The association between STS Approach, Playfulness and Science Teaching proved to be possible, showing that playfulness is a basic element to bring themes that involve STS interactions because, considering that play represents the guiding activity in early childhood, playful activities are essential to have an education that corroborates with their needs and that promotes meaningful learning and positive developments for the integral development of the child, including on approaches to diverse topics such as those involving STS relations. It is concluded that bringing STS Education to the field of Early Childhood Education poses itself as a great challenge, however necessary so that it can also contribute to the promotion of children's scientific education, with a view to stimulating their criticality and the construction of a favorable terrain for the exercise of their citizenship, taking into account the specificities that involve this phase of human development . O ensino de ciências na Educação Infantil vem consolidando um espaço importante nas pesquisas na área da educação e nas práticas docentes, promovendo novos modos de pensar a educação das crianças pequenas. Neste viés, este estudo teve como objetivo analisar as contribuições da associação entre ludicidade e abordagem CTS para o ensino de ciências em uma turma da Educação Infantil. A metodologia do estudo adotou uma abordagem qualitativa, do tipo intervenção pedagógica, que aconteceu em uma Unidade de Educação Infantil do Município de Belém/PA. O método de intervenção adotado constituiu-se por atividades lúdicas com abordagem CTS sobre o tema ambiente escolar, tendo como sujeitos, 25 crianças, na faixa etária de quatro a cinco anos. Os instrumentos utilizados para obtenção dos dados foram fotografias, diário de campo, gravações em áudio e desenhos produzidos pelas crianças durante as atividades. Para a interpretação dos dados fez-se uso da Análise Textual Discursiva. A partir das análises observou-se que princípios CTS emergiram nas atividades lúdicas durante as situações de aprendizagem fomentando na problematização de questões sociais pelas crianças, em sua participação em decisões referentes aos assuntos abordados, na construção de atitudes e valores relacionados aos cuidados com o meio, bem como na fomentação de um ensino de ciências interdisciplinar, contextualizado e dialógico. A associação entre Abordagem CTS, Ludicidade e Ensino de Ciências se mostrou possível, evidenciando que a ludicidade é um elemento basilar para trazer temáticas que envolvam as interações CTS, pois, considerando que as brincadeiras representam a atividade-guia na primeira infância, as atividades lúdicas são imprescindíveis para que se tenha uma educação que corrobore com suas necessidades e que promova aprendizagens significativas e desdobramentos positivos para o desenvolvimento integral da criança, inclusive sobre abordagens de temas diversificados como os que envolvem as relações CTS. Conclui-se que trazer a Educação CTS para o campo da Educação Infantil se propõe como um grande desafio, porém necessário para que também possa contribuir com a promoção da formação científica das crianças, com vistas a estimular sua criticidade e a construção de um terreno favorável para o exercício de sua cidadania, levando-se em consideração as especificidades que envolvem esta fase do desenvolvimento humano. 2020-10-07T14:54:12Z 2020-10-07T14:54:12Z 2020-02-04 Dissertação Costa, Edith Gonçalves. Ensino de ciências na educação infantil: uma proposta lúdica na abordagem ciência, tecnologia e sociedade. Orientador: Profa. Dra. Ana Cristina Pimentel Carneiro de Almeida. 2020. 201 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Docência em Educação em Ciências e Matemáticas) - Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática, Instituto de Educação Matemática e Científica, Universidade Federal do Pará, Belém, 2020. Disponível em: . Acesso em:. http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12726 por Acesso Aberto http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Instituto de Educação Matemática e Científica UFPA Programa de Pós-Graduação em Docência em Educação em Ciências e Matemáticas 1 CD-ROM
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Educação Infantil
Ensino de Ciências
CTS
Ludicidade
Child Education
Science Teaching
STS
Playfulness
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
ENSINO E APRENDIZAGEM DE CIÊNCIAS E MATEMÁTICAS PARA A EDUCAÇÃO CIDADÃ
ENSINO, APRENDIZAGEM E FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS E MATEMÁTICAS
spellingShingle Educação Infantil
Ensino de Ciências
CTS
Ludicidade
Child Education
Science Teaching
STS
Playfulness
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
ENSINO E APRENDIZAGEM DE CIÊNCIAS E MATEMÁTICAS PARA A EDUCAÇÃO CIDADÃ
ENSINO, APRENDIZAGEM E FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS E MATEMÁTICAS
COSTA, Edith Gonçalves
Ensino de ciências na educação infantil: uma proposta lúdica na abordagem ciência, tecnologia e sociedade
topic_facet Educação Infantil
Ensino de Ciências
CTS
Ludicidade
Child Education
Science Teaching
STS
Playfulness
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
ENSINO E APRENDIZAGEM DE CIÊNCIAS E MATEMÁTICAS PARA A EDUCAÇÃO CIDADÃ
ENSINO, APRENDIZAGEM E FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS E MATEMÁTICAS
description Science teaching in Early Childhood Education has consolidated an important space in research in the field of education and in teaching practices, promoting new ways of thinking about the education of young children. In this vein, this study aimed to analyze the contributions of the association between playfulness and the STS approach to science teaching in a class of Early Childhood Education. The study methodology adopted a qualitative approach, such as pedagogical intervention, which took place in a Child Education Unit in the Municipality of Belém / PA. The intervention method adopted consisted of playful activities with a STS approach on the school environment, theme having as subjects, 25 children, in the age group of four to five years. The instruments used to obtain the data were photographs, field diaries, audio recordings and drawings produced by the children during the activities. For the interpretation of the data, Discursive Textual Analysis was used. From the analysis it was observed that STS principles emerged in the playful activities during the learning situations promoting the problematization of social issues by the children, in their participation in decisions regarding the subjects covered, in the construction of attitudes and values related to care for the environment, as well as in the promotion of interdisciplinary, contextualized and dialogical science teaching. The association between STS Approach, Playfulness and Science Teaching proved to be possible, showing that playfulness is a basic element to bring themes that involve STS interactions because, considering that play represents the guiding activity in early childhood, playful activities are essential to have an education that corroborates with their needs and that promotes meaningful learning and positive developments for the integral development of the child, including on approaches to diverse topics such as those involving STS relations. It is concluded that bringing STS Education to the field of Early Childhood Education poses itself as a great challenge, however necessary so that it can also contribute to the promotion of children's scientific education, with a view to stimulating their criticality and the construction of a favorable terrain for the exercise of their citizenship, taking into account the specificities that involve this phase of human development .
author_additional ALMEIDA, Ana Cristina Pimentel Carneiro de
author_additionalStr ALMEIDA, Ana Cristina Pimentel Carneiro de
format Dissertação
author COSTA, Edith Gonçalves
title Ensino de ciências na educação infantil: uma proposta lúdica na abordagem ciência, tecnologia e sociedade
title_short Ensino de ciências na educação infantil: uma proposta lúdica na abordagem ciência, tecnologia e sociedade
title_full Ensino de ciências na educação infantil: uma proposta lúdica na abordagem ciência, tecnologia e sociedade
title_fullStr Ensino de ciências na educação infantil: uma proposta lúdica na abordagem ciência, tecnologia e sociedade
title_full_unstemmed Ensino de ciências na educação infantil: uma proposta lúdica na abordagem ciência, tecnologia e sociedade
title_sort ensino de ciências na educação infantil: uma proposta lúdica na abordagem ciência, tecnologia e sociedade
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2020
url http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12726
_version_ 1832603582065541120
score 11.755432