/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
Erros e obstáculos: os conteúdos matemáticos do ensino fundamental no processo de avaliação
The present article aims to focus certain ways to articulate the mathematical concepts ‘evaluation’, ‘obstacle’ and ‘error’ based upon the definitions and relations we find between these issues, while considering that some mathematical errors come to constitute ‘didactic obstacles’ for mathematics l...
Autor principal: | MIRANDA, Weverton |
---|---|
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal do Pará
2020
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12779 |
id |
ir-2011-12779 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-2011-127792023-08-31T14:05:15Z Erros e obstáculos: os conteúdos matemáticos do ensino fundamental no processo de avaliação MIRANDA, Weverton Ensino de matemática Aprendizagem de matemática Obstáculos didáticos Mathematics teaching Mathematics learning Didactics obstacles The present article aims to focus certain ways to articulate the mathematical concepts ‘evaluation’, ‘obstacle’ and ‘error’ based upon the definitions and relations we find between these issues, while considering that some mathematical errors come to constitute ‘didactic obstacles’ for mathematics learning. Besides this we intend to analyze the teachers’ fulfillments from 5th to 8th grades in math usual subject becoming possible to make a list of contents that constitutes great difficulties for the students’ assimilation in math teaching-learning processes. The results we find show us that when the content wasn’t well assimilated by the student it can emerge as ‘didactic obstacles’ for mathematics learning and tends to propagate through the posterior schooling grades. O presente artigo tem como primeiro objetivo refletir, de forma a articular, os conceitos de ‘avaliação’, ‘obstáculo’ e ‘erro’, implicando as definições e as relações que entendemos existir entre esses como grandes temas, tendo em vista evidenciar que erros se constituem em ‘obstáculos didáticos’ para a aprendizagem de matemática no ensino fundamental. Além disso, objetivamos analisar o desempenho de alunos de 5ª a 8ª séries na disciplina Matemática para elaborar uma lista de conteúdos matemáticos que suscitam maiores dificuldades de assimilação no processo de ensinoaprendizagem desses estudantes. Os resultados nos mostram que quando um conteúdo não foi bem assimilado pelo aluno pode vir a se constituir como ‘obstáculo didático’ para a aprendizagem matemática, de forma tal que influencia negativamente a aprendizagem posterior uma vez que tende a se propagar pelas séries subsequentes. 2020-10-21T00:20:28Z 2020-10-21T00:20:28Z 2013-04 Artigo de Periódico MIRANDA, Weverton. Erros e obstáculos: os conteúdos matemáticos do ensino fundamental no processo de avaliação. Margens, online, v. 7, n. 8, p. 155-171, abr. 2013. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/rmi.v7i8.2753. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12779. Acesso em:. 1982-5374 http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12779 10.18542/rmi.v7i8.2753 por Margens Acesso Aberto http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil UFPA |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará |
collection |
RI-UFPA |
language |
por |
topic |
Ensino de matemática Aprendizagem de matemática Obstáculos didáticos Mathematics teaching Mathematics learning Didactics obstacles |
spellingShingle |
Ensino de matemática Aprendizagem de matemática Obstáculos didáticos Mathematics teaching Mathematics learning Didactics obstacles MIRANDA, Weverton Erros e obstáculos: os conteúdos matemáticos do ensino fundamental no processo de avaliação |
topic_facet |
Ensino de matemática Aprendizagem de matemática Obstáculos didáticos Mathematics teaching Mathematics learning Didactics obstacles |
description |
The present article aims to focus certain ways to articulate the mathematical concepts ‘evaluation’, ‘obstacle’ and ‘error’ based upon the definitions and relations we find between these issues, while considering that some mathematical errors come to constitute ‘didactic obstacles’ for mathematics learning. Besides this we intend to analyze the teachers’ fulfillments from 5th to 8th grades in math usual subject becoming possible to make a list of contents that constitutes great difficulties for the students’ assimilation in math teaching-learning processes. The results we find show us that when the content wasn’t well assimilated by the student it can emerge as ‘didactic obstacles’ for mathematics learning and tends to propagate through the posterior schooling grades. |
format |
Artigo |
author |
MIRANDA, Weverton |
title |
Erros e obstáculos: os conteúdos matemáticos do ensino fundamental no processo de avaliação |
title_short |
Erros e obstáculos: os conteúdos matemáticos do ensino fundamental no processo de avaliação |
title_full |
Erros e obstáculos: os conteúdos matemáticos do ensino fundamental no processo de avaliação |
title_fullStr |
Erros e obstáculos: os conteúdos matemáticos do ensino fundamental no processo de avaliação |
title_full_unstemmed |
Erros e obstáculos: os conteúdos matemáticos do ensino fundamental no processo de avaliação |
title_sort |
erros e obstáculos: os conteúdos matemáticos do ensino fundamental no processo de avaliação |
publisher |
Universidade Federal do Pará |
publishDate |
2020 |
url |
http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/12779 |
_version_ |
1787149442423455744 |
score |
11.653393 |