/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
Educação para o empoderamento: uma agenda para a igualdade de gênero na política em Abaetetuba-Pará
This work is about the female political trajectory in the city of Abaetetuba-PA; the objective is to analyze the performance of women in the political field and to show education as a way of empowerment both to expand women's insertion in the political career and to gender equality in politics....
Autor principal: | DÁCIO, Ígora Irma Santos |
---|---|
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal do Pará
2021
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12955 |
id |
ir-2011-12955 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-2011-129552023-11-23T14:25:58Z Educação para o empoderamento: uma agenda para a igualdade de gênero na política em Abaetetuba-Pará DÁCIO, Ígora Irma Santos Política Empoderamento feminino Educação Politics Female empowerment Education This work is about the female political trajectory in the city of Abaetetuba-PA; the objective is to analyze the performance of women in the political field and to show education as a way of empowerment both to expand women's insertion in the political career and to gender equality in politics. The theoretical reference contains multiple authors that promotes the discussion about Gender Studies, where I counted with Beauvoir (1970), Alves & Pitanguy (1985), Bourdieu (2002), Badinter (1991), Perrot (1998) and Facio (2006); for the theoretical discussion about the feminine presence in the political field, I brought Álvares (2014), Freire (1987), Silva (1999) and Silva, Ramos & Rodrigues (2013) for the debate on education and curriculum. I have used the qualitative research assumptions, I conducted interviews with 4 women who hold-held political office in the city. The results indicate that female participation in politics in Abaetetuba is timid due to the lack of supervision by political parties that do not comply with the Quotas Law, by the still strong gender culture that keeps Women in private space, and by the limitation in school education that does not educate Women for the exercise of full citizenship. I conclude that empowerment is a possible training and action strategy through the school curriculum as it implements knowledge about women's struggles and resistance so that they can recognize the importance of taking their place in political decision-making spaces and fight for gender equality in society. Este trabalho trata da trajetória feminina na política na cidade de Abaetetuba-PA. Tem como objetivo analisar a atuação da mulher no campo político, e apontar a educação como forma de empoderamento, tanto para ampliar a inserção feminina na carreira política quanto para a igualdade de gênero na política. O referencial teórico utilizado transita por autores/as que promovem a discussão sobre os Estudos de Gênero, em que contei com Louro (1997), Beauvoir (1970), Alves & Pitanguy (1985), Bourdieu (2002), Badinter (1991), Perrot (1998) e Facio (2006). P|ara a discussão teórica acerca da presença feminina no campo político, acionei Álvares (2014), Freire (1987), Silva (1999); e Silva, Ramos & Rodrigues (2013) para o debate sobre educação e currículo. Acionando os pressupostos da pesquisa qualitativa, realizei entrevistas com 4 mulheres que ocuparam-ocupam cargo político na cidade. Os resultados apontam que a participação feminina na política em Abaetetuba é tímida pela falta de fiscalização dos partidos que não cumprem a Lei de Cotas, pela ainda forte cultura de gênero que mantém a Mulher no espaço privado, e pela limitação na formação escolar que não forma as mulheres para o exercício da cidadania plena. Concluo que o empoderamento é uma estratégia de formação e de ação possível por meio do currículo escolar, na medida em que este implemente conhecimentos sobre as lutas e resistências das mulheres, para que estas possam reconhecer a importância de assumir seu lugar nos espaços de decisões políticas e lutar pela igualdade de gênero na sociedade. UFPA - Universidade Federal do Pará 2021-03-09T13:10:10Z 2021-03-09T13:10:10Z 2017-06 Artigo de Periódico DACIO, Igora Irma Santos. Educação para o empoderamento: uma agenda para a igualdade de gênero na política em Abaetetuba-Pará. Margens, online, v. 11, n. 16, p. 267-283, jun. 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/rmi.v11i16.5398. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12955. Acesso em:. 1982-5374 http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12955 10.18542/rmi.v11i16.5398 por Margens Acesso Aberto http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil UFPA https://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistamargens/article/view/5398 |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará |
collection |
RI-UFPA |
language |
por |
topic |
Política Empoderamento feminino Educação Politics Female empowerment Education |
spellingShingle |
Política Empoderamento feminino Educação Politics Female empowerment Education DÁCIO, Ígora Irma Santos Educação para o empoderamento: uma agenda para a igualdade de gênero na política em Abaetetuba-Pará |
topic_facet |
Política Empoderamento feminino Educação Politics Female empowerment Education |
description |
This work is about the female political
trajectory in the city of Abaetetuba-PA; the objective
is to analyze the performance of women in the political
field and to show education as a way of empowerment
both to expand women's insertion in the political career
and to gender equality in politics. The theoretical
reference contains multiple authors that promotes the
discussion about Gender Studies, where I counted with
Beauvoir (1970), Alves & Pitanguy (1985), Bourdieu
(2002), Badinter (1991), Perrot (1998) and Facio
(2006); for the theoretical discussion about the
feminine presence in the political field, I brought
Álvares (2014), Freire (1987), Silva (1999) and Silva,
Ramos & Rodrigues (2013) for the debate on education
and curriculum. I have used the qualitative research
assumptions, I conducted interviews with 4 women
who hold-held political office in the city. The results
indicate that female participation in politics in
Abaetetuba is timid due to the lack of supervision by
political parties that do not comply with the Quotas
Law, by the still strong gender culture that keeps
Women in private space, and by the limitation in
school education that does not educate Women for the
exercise of full citizenship. I conclude that
empowerment is a possible training and action strategy
through the school curriculum as it implements
knowledge about women's struggles and resistance so
that they can recognize the importance of taking their
place in political decision-making spaces and fight for
gender equality in society. |
format |
Artigo |
author |
DÁCIO, Ígora Irma Santos |
title |
Educação para o empoderamento: uma agenda para a igualdade de gênero na política em Abaetetuba-Pará |
title_short |
Educação para o empoderamento: uma agenda para a igualdade de gênero na política em Abaetetuba-Pará |
title_full |
Educação para o empoderamento: uma agenda para a igualdade de gênero na política em Abaetetuba-Pará |
title_fullStr |
Educação para o empoderamento: uma agenda para a igualdade de gênero na política em Abaetetuba-Pará |
title_full_unstemmed |
Educação para o empoderamento: uma agenda para a igualdade de gênero na política em Abaetetuba-Pará |
title_sort |
educação para o empoderamento: uma agenda para a igualdade de gênero na política em abaetetuba-pará |
publisher |
Universidade Federal do Pará |
publishDate |
2021 |
url |
http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12955 |
_version_ |
1832603797703098368 |
score |
11.755432 |