/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
Educação do campo no espaço público da universidade
This article aims to analyze the importance of the role of the public university in the articulation of programs and projects aimed at the education of the field. This research was based on our involvement in the National Program for Education in Agrarian Reform and the Program for Support to...
Autor principal: | OLIVEIRA, Mara Rita Duarte de |
---|---|
Outros Autores: | GÓES, Tânia Maria de, GONÇALVES, Jadson Fernando Garcia |
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal do Pará
2021
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12956 |
id |
ir-2011-12956 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-2011-129562023-08-30T14:40:07Z Educação do campo no espaço público da universidade OLIVEIRA, Mara Rita Duarte de GÓES, Tânia Maria de GONÇALVES, Jadson Fernando Garcia Universidade. Capitalismo Educação do campo University Capitalism Field education This article aims to analyze the importance of the role of the public university in the articulation of programs and projects aimed at the education of the field. This research was based on our involvement in the National Program for Education in Agrarian Reform and the Program for Support to Higher Education in Graduation in Field Education, the concern was based on the perspective of understanding how the public university, despite Market demands and those of the Regulatory State, assumes the important role in the resumption of the education debate as a public good and in partnership with social movements and other institutions take on the challenge of offering higher education courses for the rural population. Strengthened by the entrance to the University, the rural populations take their place in the academy, building another education in the countryside and transforming the reality of the countryside from the projects of emancipatory and solidarity education. O presente artigo tem como objetivo analisar a importância do papel da Universidade pública na articulação de programas e projetos voltados para a educação do campo. Essa investigação se fundou a partir do nosso envolvimento no Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária e no Programa de Apoio à Formação Superior em Licenciatura em Educação do Campo. A inquietação se fundou na perspectiva de compreender como a Universidade pública, apesar das exigências mercadológicas e das investidas do Estado Regulador, assume o importante papel na retomada do debate da educação como bem público e, em parceria com os movimentos sociais e outras instituições, assumem o desafio de ofertar cursos superiores para as populações do campo. Fortalecidos pela entrada na Universidade, as populações do campo vão tomando seu lugar na academia, construindo outra educação do campo e transformando a realidade do campo a partir dos projetos de educação emancipatória e solidária. UFPA - Universidade Federal do Pará 2021-03-09T13:10:13Z 2021-03-09T13:10:13Z 2017-06 Artigo de Periódico OLIVEIRA, Mara Rita Duarte de; GÓES, Tânia Maria de; GONÇALVES, Jadson Fernando Garcia. Educação do campo no espaço público da universidade. Margens, online, v. 11, n. 16, p. 254-266, jun. 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/rmi.v11i16.5396. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12956. Acesso em:. 1982-5374 http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12956 10.18542/rmi.v11i16.5396 por Margens Acesso Aberto http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil UFPA https://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistamargens/article/view/5396 |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará |
collection |
RI-UFPA |
language |
por |
topic |
Universidade. Capitalismo Educação do campo University Capitalism Field education |
spellingShingle |
Universidade. Capitalismo Educação do campo University Capitalism Field education OLIVEIRA, Mara Rita Duarte de Educação do campo no espaço público da universidade |
topic_facet |
Universidade. Capitalismo Educação do campo University Capitalism Field education |
description |
This article aims to analyze the
importance of the role of the public university in
the articulation of programs and projects aimed
at the education of the field. This research was
based on our involvement in the National
Program for Education in Agrarian Reform and
the Program for Support to Higher Education in
Graduation in Field Education, the concern was
based on the perspective of understanding how
the public university, despite Market demands
and those of the Regulatory State, assumes the
important role in the resumption of the education
debate as a public good and in partnership with
social movements and other institutions take on
the challenge of offering higher education
courses for the rural population. Strengthened by
the entrance to the University, the rural
populations take their place in the academy,
building another education in the countryside and
transforming the reality of the countryside from
the projects of emancipatory and solidarity
education. |
format |
Artigo |
author |
OLIVEIRA, Mara Rita Duarte de |
author2 |
GÓES, Tânia Maria de GONÇALVES, Jadson Fernando Garcia |
author2Str |
GÓES, Tânia Maria de GONÇALVES, Jadson Fernando Garcia |
title |
Educação do campo no espaço público da universidade |
title_short |
Educação do campo no espaço público da universidade |
title_full |
Educação do campo no espaço público da universidade |
title_fullStr |
Educação do campo no espaço público da universidade |
title_full_unstemmed |
Educação do campo no espaço público da universidade |
title_sort |
educação do campo no espaço público da universidade |
publisher |
Universidade Federal do Pará |
publishDate |
2021 |
url |
http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12956 |
_version_ |
1832604088678744064 |
score |
11.755432 |