Artigo

Educação do campo no espaço público da universidade

This article aims to analyze the importance of the role of the public university in the articulation of programs and projects aimed at the education of the field. This research was based on our involvement in the National Program for Education in Agrarian Reform and the Program for Support to...

ver descrição completa

Autor principal: OLIVEIRA, Mara Rita Duarte de
Outros Autores: GÓES, Tânia Maria de, GONÇALVES, Jadson Fernando Garcia
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12956
id ir-2011-12956
recordtype dspace
spelling ir-2011-129562023-08-30T14:40:07Z Educação do campo no espaço público da universidade OLIVEIRA, Mara Rita Duarte de GÓES, Tânia Maria de GONÇALVES, Jadson Fernando Garcia Universidade. Capitalismo Educação do campo University Capitalism Field education This article aims to analyze the importance of the role of the public university in the articulation of programs and projects aimed at the education of the field. This research was based on our involvement in the National Program for Education in Agrarian Reform and the Program for Support to Higher Education in Graduation in Field Education, the concern was based on the perspective of understanding how the public university, despite Market demands and those of the Regulatory State, assumes the important role in the resumption of the education debate as a public good and in partnership with social movements and other institutions take on the challenge of offering higher education courses for the rural population. Strengthened by the entrance to the University, the rural populations take their place in the academy, building another education in the countryside and transforming the reality of the countryside from the projects of emancipatory and solidarity education. O presente artigo tem como objetivo analisar a importância do papel da Universidade pública na articulação de programas e projetos voltados para a educação do campo. Essa investigação se fundou a partir do nosso envolvimento no Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária e no Programa de Apoio à Formação Superior em Licenciatura em Educação do Campo. A inquietação se fundou na perspectiva de compreender como a Universidade pública, apesar das exigências mercadológicas e das investidas do Estado Regulador, assume o importante papel na retomada do debate da educação como bem público e, em parceria com os movimentos sociais e outras instituições, assumem o desafio de ofertar cursos superiores para as populações do campo. Fortalecidos pela entrada na Universidade, as populações do campo vão tomando seu lugar na academia, construindo outra educação do campo e transformando a realidade do campo a partir dos projetos de educação emancipatória e solidária. UFPA - Universidade Federal do Pará 2021-03-09T13:10:13Z 2021-03-09T13:10:13Z 2017-06 Artigo de Periódico OLIVEIRA, Mara Rita Duarte de; GÓES, Tânia Maria de; GONÇALVES, Jadson Fernando Garcia. Educação do campo no espaço público da universidade. Margens, online, v. 11, n. 16, p. 254-266, jun. 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/rmi.v11i16.5396. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12956. Acesso em:. 1982-5374 http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12956 10.18542/rmi.v11i16.5396 por Margens Acesso Aberto http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil UFPA https://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistamargens/article/view/5396
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Universidade.
Capitalismo
Educação do campo
University
Capitalism
Field education
spellingShingle Universidade.
Capitalismo
Educação do campo
University
Capitalism
Field education
OLIVEIRA, Mara Rita Duarte de
Educação do campo no espaço público da universidade
topic_facet Universidade.
Capitalismo
Educação do campo
University
Capitalism
Field education
description This article aims to analyze the importance of the role of the public university in the articulation of programs and projects aimed at the education of the field. This research was based on our involvement in the National Program for Education in Agrarian Reform and the Program for Support to Higher Education in Graduation in Field Education, the concern was based on the perspective of understanding how the public university, despite Market demands and those of the Regulatory State, assumes the important role in the resumption of the education debate as a public good and in partnership with social movements and other institutions take on the challenge of offering higher education courses for the rural population. Strengthened by the entrance to the University, the rural populations take their place in the academy, building another education in the countryside and transforming the reality of the countryside from the projects of emancipatory and solidarity education.
format Artigo
author OLIVEIRA, Mara Rita Duarte de
author2 GÓES, Tânia Maria de
GONÇALVES, Jadson Fernando Garcia
author2Str GÓES, Tânia Maria de
GONÇALVES, Jadson Fernando Garcia
title Educação do campo no espaço público da universidade
title_short Educação do campo no espaço público da universidade
title_full Educação do campo no espaço público da universidade
title_fullStr Educação do campo no espaço público da universidade
title_full_unstemmed Educação do campo no espaço público da universidade
title_sort educação do campo no espaço público da universidade
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2021
url http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12956
_version_ 1832604088678744064
score 11.755432