Artigo

Reflexões sobre pessoas surdas: problematizando a diferença

Faced with the context of inclusion in universities, deaf people bring with them a different language from which it is widely shared in the academy by a group that is mainly listening. Thinking about this linguistic issue also implies ways of looking at the other. Thus, this work has as main objecti...

ver descrição completa

Autor principal: PEIXOTO, Elenilce Reis Farias
Outros Autores: ARAÚJO, Marília do Socorro Oliveira, SOUSA, Rosângela do Socorro Nogueira de
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/13163
id ir-2011-13163
recordtype dspace
spelling ir-2011-131632023-08-29T16:23:51Z Reflexões sobre pessoas surdas: problematizando a diferença Reflections on deaf people: problematizing difference PEIXOTO, Elenilce Reis Farias ARAÚJO, Marília do Socorro Oliveira SOUSA, Rosângela do Socorro Nogueira de Surdo Universidade Diferença linguística Alteridade Deaf University Linguistic difference Alterity Faced with the context of inclusion in universities, deaf people bring with them a different language from which it is widely shared in the academy by a group that is mainly listening. Thinking about this linguistic issue also implies ways of looking at the other. Thus, this work has as main objective to reflect on the sign language as a cultural artifact that marks the difference of deaf people as socioanthropological subjects. For this work, the methodological basis is anchored in an exploratory research, based on the literature review. The main theoretical subsidies are Silva (2000), Bhabha (1991), Woodward (2000), Skliar (2003; 2013), Lacerda (2000; 2014), among others. The results show that it is essential to conceive the deaf from their linguistic difference, their identities are constructed and marked through difference. Libras, the deaf and their visual experiences, determine the set of differences in relation to any other group of subjects. Diante do contexto de inclusão nas universidades, as pessoas surdas trazem consigo uma língua distinta da que é compartilhada amplamente na academia por um grupo majoritariamente ouvinte. Pensar sobre essa questão linguística também implica nos modos de como olhar o outro. Assim, este trabalho possui como principal objetivo refletir sobre a língua de sinais como artefato cultural que demarca a diferença das pessoas surdas como sujeitos socioantropológicos. Para este trabalho, a base metodológica está ancorada em uma pesquisa exploratória, a partir da revisão bibliográfica. Os principais subsídios teóricos são Silva (2000), Bhabha (1991), Woodward (2000), Skliar (2003; 2013), Lacerda (2000; 2014), dentre outros. Os resultados apontam que é imprescindível conceber o surdo a partir de sua diferença linguística, suas identidades são construídas e marcadas por meio da diferença. A Libras, os surdos e suas experiências visuais determinam o conjunto de diferenças em relação a qualquer outro grupo de sujeitos. UFPA - Universidade Federal do Pará 2021-04-20T21:14:03Z 2021-04-20T21:14:03Z 2019-12 Artigo de Periódico PEIXOTO, Elenilce Reis Farias; ARAÚJO, Marília do Socorro Oliveira; SOUSA, Rosângela do Socorro Nogueira de. Reflexões sobre pessoas surdas: problematizando a diferença. Margens, online, v. 13, n. 21, p. 43-53, dez. 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/rmi.v13i21.9547. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/13163. Acesso em:. 1982-5374 http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/13163 10.18542/rmi.v13i21.9547 por Margens Acesso Aberto http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil UFPA https://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistamargens/article/view/9547
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Surdo
Universidade
Diferença linguística
Alteridade
Deaf
University
Linguistic difference
Alterity
spellingShingle Surdo
Universidade
Diferença linguística
Alteridade
Deaf
University
Linguistic difference
Alterity
PEIXOTO, Elenilce Reis Farias
Reflexões sobre pessoas surdas: problematizando a diferença
topic_facet Surdo
Universidade
Diferença linguística
Alteridade
Deaf
University
Linguistic difference
Alterity
description Faced with the context of inclusion in universities, deaf people bring with them a different language from which it is widely shared in the academy by a group that is mainly listening. Thinking about this linguistic issue also implies ways of looking at the other. Thus, this work has as main objective to reflect on the sign language as a cultural artifact that marks the difference of deaf people as socioanthropological subjects. For this work, the methodological basis is anchored in an exploratory research, based on the literature review. The main theoretical subsidies are Silva (2000), Bhabha (1991), Woodward (2000), Skliar (2003; 2013), Lacerda (2000; 2014), among others. The results show that it is essential to conceive the deaf from their linguistic difference, their identities are constructed and marked through difference. Libras, the deaf and their visual experiences, determine the set of differences in relation to any other group of subjects.
format Artigo
author PEIXOTO, Elenilce Reis Farias
author2 ARAÚJO, Marília do Socorro Oliveira
SOUSA, Rosângela do Socorro Nogueira de
author2Str ARAÚJO, Marília do Socorro Oliveira
SOUSA, Rosângela do Socorro Nogueira de
title Reflexões sobre pessoas surdas: problematizando a diferença
title_short Reflexões sobre pessoas surdas: problematizando a diferença
title_full Reflexões sobre pessoas surdas: problematizando a diferença
title_fullStr Reflexões sobre pessoas surdas: problematizando a diferença
title_full_unstemmed Reflexões sobre pessoas surdas: problematizando a diferença
title_sort reflexões sobre pessoas surdas: problematizando a diferença
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2021
url http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/13163
_version_ 1832602917287231488
score 11.755432