Dissertação

Ensino de artrópodes utilizando realidade aumentada

This paper describes a validation study of an educational product configured in an Augmented Reality application, hereby denominated “AR3D”, which combines three-dimensional virtual images of 60 (sixty) specimens of animals belonging to the Arthropoda phylum, together with the real world. This appli...

ver descrição completa

Autor principal: SILVA, Fabiano Reis da
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2021
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/13308
id ir-2011-13308
recordtype dspace
spelling ir-2011-133082024-09-16T15:32:24Z Ensino de artrópodes utilizando realidade aumentada SILVA, Fabiano Reis da PINHEIRO, Jackson Costa http://lattes.cnpq.br/5628921304262824 Biologia - estudo e ensino Realidade aumentada Artrópode Tecnologia educacional CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS ENSINO DE BIOLOGIA This paper describes a validation study of an educational product configured in an Augmented Reality application, hereby denominated “AR3D”, which combines three-dimensional virtual images of 60 (sixty) specimens of animals belonging to the Arthropoda phylum, together with the real world. This application may be used as a pedagogical resource, assisting science and/or biology teachers and students alike. The methodology chosen for this work involved two stages: the first stage consisted in building and structuring the AR3D application inside an integrated development environment (IDE) known as Unity 3D, with the intent of giving the application compatibility with camera-equipped mobile devices which run the Android operating system. The second stage consisted in the validation proper; said validation was conducted by a panel of experts, composed by five teacher trainers from the Federal University of Pará (UFPA), who belong to a post-graduate studies program dedicated to the training of science and biology teachers, as well as training in specific biology branches. An online form was made available to those teachers, as a means of data collecting. After all empirical data was gathered, an analysis was made, based on the following criteria: technical, user reaction and manual. The positives evidenced inside those criteria were: performance efficiency, reliability, safety, manual, motivation, user experience and knowledge. The sole criterium to receive a negative evaluation was usability: this was due to a low score concerning the adaptability of the tool to handicapped people. As the application’s positives outweigh the negatives, it is concluded that said application can be a tool with pedagogical potential to contribute with science and biology teaching, specifically in what concerns to studies involving arthropods. CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior O presente trabalho envolve um estudo de validação de um produto educacional configurado em um aplicativo de Realidade Aumentada, denominado de AR3D, que combina imagens virtuais 3D de sessenta espécimes de animais do filo Artrópode com o mundo real. Este aplicativo poderá ser utilizado como recurso pedagógico auxiliando professores de ciências e biologia, bem como estudantes. A metodologia adotada para esse trabalho envolveu duas etapas, sendo que a primeira consistiu na construção e estruturação do aplicativo em um ambiente de desenvolvimento integrado chamado de Unity 3D para ser compatível com dispositivos móveis com câmera que contenham o sistema operacional Android. Na segunda etapa foi realizada validação do AR3D por um painel de especialistas formado por cinco professores formadores da UFPA, pertencentes a um programa de pós-graduação de formação de professores de ciências e biologia e de formação em áreas especificas da biologia, para o quais foi disponibilizado um formulário on-line como instrumento de coleta de dados. Após a apreensão dos dados empíricos foi realizada a análise que considerou os seguintes critérios: técnicos, reação do usuário e o manual, que evidenciaram os seguintes pontos positivos dentro desses critérios: Eficiência de desempenho, confiabilidade, segurança, manual, motivação, experiência do usuário e conhecimento. O ponto negativo ficou com o critério usabilidade devido uma baixa pontuação no quesito de adaptação a portadores de necessidades especiais. Como o aplicativo possui mais pontos positivos que negativos conclui-se que ele pode ser um recurso com potencial pedagógico para contribuir no ensino de Biologia, especificamente no que refere ao conteúdo Artrópodes. Palavras-chave: realidade; aumentada; artrópode; formação; EEEMF Armando Fajardo 2021-07-05T12:03:18Z 2021-07-05T12:03:18Z 2019-08-23 Dissertação SILVA, Fabiano Reis da. Ensino de artrópodes utilizando realidade aumentada. Orientador: Jackson Costa Pinheiro. 2019. 97 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Biologia) - Universidade Federal do Pará, Instituto de Ciências Biológicas, Belém, 2019. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/13308. Acesso em: . http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/13308 por Acesso Aberto http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Instituto de Ciências Biológicas UFPA Programa de Pós-Graduação em Ensino de Biologia bibbiologicas@ufpa.br
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Biologia - estudo e ensino
Realidade aumentada
Artrópode
Tecnologia educacional
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS
ENSINO DE BIOLOGIA
spellingShingle Biologia - estudo e ensino
Realidade aumentada
Artrópode
Tecnologia educacional
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS
ENSINO DE BIOLOGIA
SILVA, Fabiano Reis da
Ensino de artrópodes utilizando realidade aumentada
topic_facet Biologia - estudo e ensino
Realidade aumentada
Artrópode
Tecnologia educacional
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS
ENSINO DE BIOLOGIA
description This paper describes a validation study of an educational product configured in an Augmented Reality application, hereby denominated “AR3D”, which combines three-dimensional virtual images of 60 (sixty) specimens of animals belonging to the Arthropoda phylum, together with the real world. This application may be used as a pedagogical resource, assisting science and/or biology teachers and students alike. The methodology chosen for this work involved two stages: the first stage consisted in building and structuring the AR3D application inside an integrated development environment (IDE) known as Unity 3D, with the intent of giving the application compatibility with camera-equipped mobile devices which run the Android operating system. The second stage consisted in the validation proper; said validation was conducted by a panel of experts, composed by five teacher trainers from the Federal University of Pará (UFPA), who belong to a post-graduate studies program dedicated to the training of science and biology teachers, as well as training in specific biology branches. An online form was made available to those teachers, as a means of data collecting. After all empirical data was gathered, an analysis was made, based on the following criteria: technical, user reaction and manual. The positives evidenced inside those criteria were: performance efficiency, reliability, safety, manual, motivation, user experience and knowledge. The sole criterium to receive a negative evaluation was usability: this was due to a low score concerning the adaptability of the tool to handicapped people. As the application’s positives outweigh the negatives, it is concluded that said application can be a tool with pedagogical potential to contribute with science and biology teaching, specifically in what concerns to studies involving arthropods.
author_additional PINHEIRO, Jackson Costa
author_additionalStr PINHEIRO, Jackson Costa
format Dissertação
author SILVA, Fabiano Reis da
title Ensino de artrópodes utilizando realidade aumentada
title_short Ensino de artrópodes utilizando realidade aumentada
title_full Ensino de artrópodes utilizando realidade aumentada
title_fullStr Ensino de artrópodes utilizando realidade aumentada
title_full_unstemmed Ensino de artrópodes utilizando realidade aumentada
title_sort ensino de artrópodes utilizando realidade aumentada
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2021
url http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/13308
_version_ 1832602757217910784
score 11.755432