/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
Desafios da organização pedagógica e curricular diferenciada em uma escola do campo do Município da Transamazônica - Pará
This article aims to analyze, albeit in an introductory manner, the understanding and attitude of education professionals regarding the importance of developing a differentiated curriculum in the school socio-educational context located in a rural community, in order to meet the identity deman...
Autor principal: | MILÉO, Irlanda do Socorro de Oliveira |
---|---|
Outros Autores: | LOPES, Raquel da Silva, MACHADO, Célio Lima |
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal do Espírito Santo
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14123 |
id |
ir-2011-14123 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-2011-141232023-08-29T14:23:29Z Desafios da organização pedagógica e curricular diferenciada em uma escola do campo do Município da Transamazônica - Pará Challenges of differentiated pedagogical and curricular organization in a rural school in the city of Transamazônica - Pará MILÉO, Irlanda do Socorro de Oliveira LOPES, Raquel da Silva MACHADO, Célio Lima Currículo diferenciado Práticas socioeducativas Projeto pedagógico Differentiated curriculum Socio-educational practices Pedagogical project This article aims to analyze, albeit in an introductory manner, the understanding and attitude of education professionals regarding the importance of developing a differentiated curriculum in the school socio-educational context located in a rural community, in order to meet the identity demands of different collective subjects who live and work in the field. It questions whether it is possible to develop a differentiated curriculum in rural schools in the municipality of Placa / PA; and what strategies are necessary for differentiated educational practices to guide the curricular proposals of these educational institutions. The qualitative study took place in a public school in the municipal education network, with the participation of a teacher who works in the final years of elementary school, the pedagogical coordinator responsible for monitoring the investigated school, and also the direction and coordination Polo School. The results point to the existence of a school curriculum restricted to the adaptations made by the teachers from the official curricular matrices elaborated by the local Municipal Department of Education, without allowing the effective incorporation of themes that favor socio-educational practices that value the traditional knowledge of families peasants and their ways of life, showing a pedagogical organization of rural schools that is out of touch with training demands that respects the socio-cultural identities existing in the countryside. Este artigo objetiva analisar, ainda que de maneira introdutória, a compreensão e a postura dos profissionais da educação quanto a importância do desenvolvimento de um currículo diferenciado no contexto socioeducativo escolar situada em uma comunidade rural, de modo a atender às demandas identitárias dos diferentes sujeitos coletivos que vivem e trabalham no campo. Problematiza se é possível elaborar um currículo diferenciado nas escolas do campo do Município de Placas/PA; e quais estratégias são necessárias para que práticas educativas diferenciadas orientem as propostas curriculares dessas instituições de ensino. O estudo de cunho qualitativo ocorreu em uma escola pública da rede de ensino municipal, com a participação de um docente que atua nas turmas dos anos finais do Ensino fundamental, da coordenadora pedagógica responsável pelo acompanhamento da escola investigada, e ainda, a direção e coordenação da Escola Polo. Os resultados apontam para a existência de um currículo escolar restrito às adaptações realizadas pelos docentes a partir das matrizes curriculares oficiais elaboradas pela Secretaria Municipal de Educação local, sem que seja oportunizada a incorporação efetiva de temáticas que favoreçam práticas socioeducativas que valorize os saberes tradicionais das famílias camponesas e seus modos de vida, evidenciando uma organização pedagógica das escolas do campo destoada das demandas formativas que respeite as identidades socioculturais existentes no campo. MILEO, I. S. O.; LOPES, R. S. Universidade Federal do Pará 2022-04-13T16:46:58Z 2022-04-13T16:46:58Z 2020-11 Artigo de Periódico MILÉO, Irlanda do Socorro de Oliveira; LOPES, Raquel da Silva; MACHADO, Célio Lima. Desafios da organização pedagógica e curricular diferenciada em uma escola do campo do Município da Transamazônica - Pará. Kiri-kerê: Pesquisa em Ensino, online, v. 2, n. 4, p. 410-435, nov. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.47456/krkr.v2i4.32054. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14123. Acesso em:. 2526-2688 http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14123 10.47456/krkr.v2i4.32054 por Kiri-kerê: Pesquisa em Ensino Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ application/pdf Universidade Federal do Espírito Santo Brasil UFES https://periodicos.ufes.br/kirikere/article/view/32054 |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará |
collection |
RI-UFPA |
language |
por |
topic |
Currículo diferenciado Práticas socioeducativas Projeto pedagógico Differentiated curriculum Socio-educational practices Pedagogical project |
spellingShingle |
Currículo diferenciado Práticas socioeducativas Projeto pedagógico Differentiated curriculum Socio-educational practices Pedagogical project MILÉO, Irlanda do Socorro de Oliveira Desafios da organização pedagógica e curricular diferenciada em uma escola do campo do Município da Transamazônica - Pará |
topic_facet |
Currículo diferenciado Práticas socioeducativas Projeto pedagógico Differentiated curriculum Socio-educational practices Pedagogical project |
description |
This article aims to analyze, albeit in an introductory manner, the
understanding and attitude of education professionals regarding the importance of
developing a differentiated curriculum in the school socio-educational context located in
a rural community, in order to meet the identity demands of different collective subjects
who live and work in the field. It questions whether it is possible to develop a
differentiated curriculum in rural schools in the municipality of Placa / PA; and what
strategies are necessary for differentiated educational practices to guide the curricular
proposals of these educational institutions. The qualitative study took place in a public
school in the municipal education network, with the participation of a teacher who works
in the final years of elementary school, the pedagogical coordinator responsible for
monitoring the investigated school, and also the direction and coordination Polo School.
The results point to the existence of a school curriculum restricted to the adaptations
made by the teachers from the official curricular matrices elaborated by the local
Municipal Department of Education, without allowing the effective incorporation of
themes that favor socio-educational practices that value the traditional knowledge of
families peasants and their ways of life, showing a pedagogical organization of rural schools that is out of touch with training demands that respects the socio-cultural
identities existing in the countryside. |
format |
Artigo |
author |
MILÉO, Irlanda do Socorro de Oliveira |
author2 |
LOPES, Raquel da Silva MACHADO, Célio Lima |
author2Str |
LOPES, Raquel da Silva MACHADO, Célio Lima |
title |
Desafios da organização pedagógica e curricular diferenciada em uma escola do campo do Município da Transamazônica - Pará |
title_short |
Desafios da organização pedagógica e curricular diferenciada em uma escola do campo do Município da Transamazônica - Pará |
title_full |
Desafios da organização pedagógica e curricular diferenciada em uma escola do campo do Município da Transamazônica - Pará |
title_fullStr |
Desafios da organização pedagógica e curricular diferenciada em uma escola do campo do Município da Transamazônica - Pará |
title_full_unstemmed |
Desafios da organização pedagógica e curricular diferenciada em uma escola do campo do Município da Transamazônica - Pará |
title_sort |
desafios da organização pedagógica e curricular diferenciada em uma escola do campo do município da transamazônica - pará |
publisher |
Universidade Federal do Espírito Santo |
publishDate |
2022 |
url |
http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14123 |
_version_ |
1787147428940480512 |
score |
11.653393 |