Artigo

Desafios da organização pedagógica e curricular diferenciada em uma escola do campo do Município da Transamazônica - Pará

This article aims to analyze, albeit in an introductory manner, the understanding and attitude of education professionals regarding the importance of developing a differentiated curriculum in the school socio-educational context located in a rural community, in order to meet the identity deman...

ver descrição completa

Autor principal: MILÉO, Irlanda do Socorro de Oliveira
Outros Autores: LOPES, Raquel da Silva, MACHADO, Célio Lima
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Espírito Santo 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14123
id ir-2011-14123
recordtype dspace
spelling ir-2011-141232023-08-29T14:23:29Z Desafios da organização pedagógica e curricular diferenciada em uma escola do campo do Município da Transamazônica - Pará Challenges of differentiated pedagogical and curricular organization in a rural school in the city of Transamazônica - Pará MILÉO, Irlanda do Socorro de Oliveira LOPES, Raquel da Silva MACHADO, Célio Lima Currículo diferenciado Práticas socioeducativas Projeto pedagógico Differentiated curriculum Socio-educational practices Pedagogical project This article aims to analyze, albeit in an introductory manner, the understanding and attitude of education professionals regarding the importance of developing a differentiated curriculum in the school socio-educational context located in a rural community, in order to meet the identity demands of different collective subjects who live and work in the field. It questions whether it is possible to develop a differentiated curriculum in rural schools in the municipality of Placa / PA; and what strategies are necessary for differentiated educational practices to guide the curricular proposals of these educational institutions. The qualitative study took place in a public school in the municipal education network, with the participation of a teacher who works in the final years of elementary school, the pedagogical coordinator responsible for monitoring the investigated school, and also the direction and coordination Polo School. The results point to the existence of a school curriculum restricted to the adaptations made by the teachers from the official curricular matrices elaborated by the local Municipal Department of Education, without allowing the effective incorporation of themes that favor socio-educational practices that value the traditional knowledge of families peasants and their ways of life, showing a pedagogical organization of rural schools that is out of touch with training demands that respects the socio-cultural identities existing in the countryside. Este artigo objetiva analisar, ainda que de maneira introdutória, a compreensão e a postura dos profissionais da educação quanto a importância do desenvolvimento de um currículo diferenciado no contexto socioeducativo escolar situada em uma comunidade rural, de modo a atender às demandas identitárias dos diferentes sujeitos coletivos que vivem e trabalham no campo. Problematiza se é possível elaborar um currículo diferenciado nas escolas do campo do Município de Placas/PA; e quais estratégias são necessárias para que práticas educativas diferenciadas orientem as propostas curriculares dessas instituições de ensino. O estudo de cunho qualitativo ocorreu em uma escola pública da rede de ensino municipal, com a participação de um docente que atua nas turmas dos anos finais do Ensino fundamental, da coordenadora pedagógica responsável pelo acompanhamento da escola investigada, e ainda, a direção e coordenação da Escola Polo. Os resultados apontam para a existência de um currículo escolar restrito às adaptações realizadas pelos docentes a partir das matrizes curriculares oficiais elaboradas pela Secretaria Municipal de Educação local, sem que seja oportunizada a incorporação efetiva de temáticas que favoreçam práticas socioeducativas que valorize os saberes tradicionais das famílias camponesas e seus modos de vida, evidenciando uma organização pedagógica das escolas do campo destoada das demandas formativas que respeite as identidades socioculturais existentes no campo. MILEO, I. S. O.; LOPES, R. S. Universidade Federal do Pará 2022-04-13T16:46:58Z 2022-04-13T16:46:58Z 2020-11 Artigo de Periódico MILÉO, Irlanda do Socorro de Oliveira; LOPES, Raquel da Silva; MACHADO, Célio Lima. Desafios da organização pedagógica e curricular diferenciada em uma escola do campo do Município da Transamazônica - Pará. Kiri-kerê: Pesquisa em Ensino, online, v. 2, n. 4, p. 410-435, nov. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.47456/krkr.v2i4.32054. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14123. Acesso em:. 2526-2688 http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14123 10.47456/krkr.v2i4.32054 por Kiri-kerê: Pesquisa em Ensino Acesso Aberto https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ application/pdf Universidade Federal do Espírito Santo Brasil UFES https://periodicos.ufes.br/kirikere/article/view/32054
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Currículo diferenciado
Práticas socioeducativas
Projeto pedagógico
Differentiated curriculum
Socio-educational practices
Pedagogical project
spellingShingle Currículo diferenciado
Práticas socioeducativas
Projeto pedagógico
Differentiated curriculum
Socio-educational practices
Pedagogical project
MILÉO, Irlanda do Socorro de Oliveira
Desafios da organização pedagógica e curricular diferenciada em uma escola do campo do Município da Transamazônica - Pará
topic_facet Currículo diferenciado
Práticas socioeducativas
Projeto pedagógico
Differentiated curriculum
Socio-educational practices
Pedagogical project
description This article aims to analyze, albeit in an introductory manner, the understanding and attitude of education professionals regarding the importance of developing a differentiated curriculum in the school socio-educational context located in a rural community, in order to meet the identity demands of different collective subjects who live and work in the field. It questions whether it is possible to develop a differentiated curriculum in rural schools in the municipality of Placa / PA; and what strategies are necessary for differentiated educational practices to guide the curricular proposals of these educational institutions. The qualitative study took place in a public school in the municipal education network, with the participation of a teacher who works in the final years of elementary school, the pedagogical coordinator responsible for monitoring the investigated school, and also the direction and coordination Polo School. The results point to the existence of a school curriculum restricted to the adaptations made by the teachers from the official curricular matrices elaborated by the local Municipal Department of Education, without allowing the effective incorporation of themes that favor socio-educational practices that value the traditional knowledge of families peasants and their ways of life, showing a pedagogical organization of rural schools that is out of touch with training demands that respects the socio-cultural identities existing in the countryside.
format Artigo
author MILÉO, Irlanda do Socorro de Oliveira
author2 LOPES, Raquel da Silva
MACHADO, Célio Lima
author2Str LOPES, Raquel da Silva
MACHADO, Célio Lima
title Desafios da organização pedagógica e curricular diferenciada em uma escola do campo do Município da Transamazônica - Pará
title_short Desafios da organização pedagógica e curricular diferenciada em uma escola do campo do Município da Transamazônica - Pará
title_full Desafios da organização pedagógica e curricular diferenciada em uma escola do campo do Município da Transamazônica - Pará
title_fullStr Desafios da organização pedagógica e curricular diferenciada em uma escola do campo do Município da Transamazônica - Pará
title_full_unstemmed Desafios da organização pedagógica e curricular diferenciada em uma escola do campo do Município da Transamazônica - Pará
title_sort desafios da organização pedagógica e curricular diferenciada em uma escola do campo do município da transamazônica - pará
publisher Universidade Federal do Espírito Santo
publishDate 2022
url http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14123
_version_ 1787147428940480512
score 11.653393