Artigo

Comprando na feira: experienciando a carne do mundo. Etnografia e comunicação intersensorial

Our aim, with this work, is to discuss the relationship between intersensory communication in shaping of the taste experienced at the fair in Guamá. Our work is based on a sensory ethnography (PINK, 2010; 2009 [2017]) carried out between August 2011 and August 2017. We use the phenomenology of G...

ver descrição completa

Autor principal: CASTRO, Marina Ramos Neves de
Grau: Artigo
Idioma: por
Publicado em: Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação 2022
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14663
id ir-2011-14663
recordtype dspace
spelling ir-2011-146632022-08-26T13:10:40Z Comprando na feira: experienciando a carne do mundo. Etnografia e comunicação intersensorial Buying at the fair: experiencing the world's meat. Ethnography and intersensory communication CASTRO, Marina Ramos Neves de Etnografia sensorial Comunicação intersensorial Interação Gosto Forma social Sensory ethnography Intersensory communication Interaction Taste Social form Comunicação e Cultura Our aim, with this work, is to discuss the relationship between intersensory communication in shaping of the taste experienced at the fair in Guamá. Our work is based on a sensory ethnography (PINK, 2010; 2009 [2017]) carried out between August 2011 and August 2017. We use the phenomenology of Gadamer (1976) and Merleau-Ponty (1945) as a theoretical-methodological procedure, seeking to establish a fusion between ethnographic reflection and reduction, or phenomenological description, in order to excavate the senses of sensory interactions at starting from the communication processes of the senses of the body and produced through it in the ways of interacting at the fair in Guamá and, from then on, in the conformation of the taste experienced there. In other words, we try to understand how taste at the fair is produced from the cognitive processes perceived by the body and, at the same time, produced by the senses within the interactions produced there, generating communication processes and, thus, participating in the engendering and societies or social forms (SIMMEL, 1983, 2006; 2013) generated there. Nosso objetivo, com este trabalho, é discutir a relação entre a comunicação intersensorial na conformação do gosto vivenciado na feira do Guamá. Nosso trabalho parte de uma etnografia sensorial (PINK, 2010; 2009 [2017]) realizada entre agosto de 2011 e agosto de 2017. Utilizamos como procedimento teórico metodológico a fenomenologia de Gadamer (1976) e de Merleau-Ponty (1945), procurando estabelecer uma fusão entre a reflexão etnográfica e a redução, ou a descrição fenomenológica, com o objetivo de escavar os sentidos das interações sensoriais a partir dos processos de comunicação dos sentidos do corpo e produzidos através dele nas formas de interagir na feira do Guamá e, a partir de então, na conformação do gosto ali vivenciado. Ou seja, procuramos compreender como o gosto na feira é produzido a partir dos processos cognitivos percebidos pelo corpo e, ao mesmo tempo, produzido pelos sentidos no seio das interações ali produzidas, gerando processos comunicacionais e, participando, assim, do engendramento e das sociações ou formas sociais (SIMMEL, 1983, 2006; 2013) ali geradas. UFPA - Universidade Federal do Pará 2022-08-26T12:02:25Z 2022-08-26T12:02:25Z 2020-06 Artigo de Evento CASTRO, Marina Ramos Neves de. Comprando na feira: experienciando a carne do mundo. Etnografia e comunicação intersensorial. In: ENCONTRO ANUAL DA COMPÓS, 29., 2020, São Paulo. Anais eletrônicos [...]. Campinas: Galoá, 2020. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14663. Acesso em:. 2236-4285 http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14663 por Compós Acesso Aberto http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação Brasil https://proceedings.science/compos/compos-2020/papers/comprando-na-feira--experienciando-a-carne-do-mundo--etnografia-e-comunicacao-intersensorial
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Etnografia sensorial
Comunicação intersensorial
Interação
Gosto
Forma social
Sensory ethnography
Intersensory communication
Interaction
Taste
Social form
Comunicação e Cultura
spellingShingle Etnografia sensorial
Comunicação intersensorial
Interação
Gosto
Forma social
Sensory ethnography
Intersensory communication
Interaction
Taste
Social form
Comunicação e Cultura
CASTRO, Marina Ramos Neves de
Comprando na feira: experienciando a carne do mundo. Etnografia e comunicação intersensorial
topic_facet Etnografia sensorial
Comunicação intersensorial
Interação
Gosto
Forma social
Sensory ethnography
Intersensory communication
Interaction
Taste
Social form
Comunicação e Cultura
description Our aim, with this work, is to discuss the relationship between intersensory communication in shaping of the taste experienced at the fair in Guamá. Our work is based on a sensory ethnography (PINK, 2010; 2009 [2017]) carried out between August 2011 and August 2017. We use the phenomenology of Gadamer (1976) and Merleau-Ponty (1945) as a theoretical-methodological procedure, seeking to establish a fusion between ethnographic reflection and reduction, or phenomenological description, in order to excavate the senses of sensory interactions at starting from the communication processes of the senses of the body and produced through it in the ways of interacting at the fair in Guamá and, from then on, in the conformation of the taste experienced there. In other words, we try to understand how taste at the fair is produced from the cognitive processes perceived by the body and, at the same time, produced by the senses within the interactions produced there, generating communication processes and, thus, participating in the engendering and societies or social forms (SIMMEL, 1983, 2006; 2013) generated there.
format Artigo
author CASTRO, Marina Ramos Neves de
title Comprando na feira: experienciando a carne do mundo. Etnografia e comunicação intersensorial
title_short Comprando na feira: experienciando a carne do mundo. Etnografia e comunicação intersensorial
title_full Comprando na feira: experienciando a carne do mundo. Etnografia e comunicação intersensorial
title_fullStr Comprando na feira: experienciando a carne do mundo. Etnografia e comunicação intersensorial
title_full_unstemmed Comprando na feira: experienciando a carne do mundo. Etnografia e comunicação intersensorial
title_sort comprando na feira: experienciando a carne do mundo. etnografia e comunicação intersensorial
publisher Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
publishDate 2022
url http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14663
_version_ 1787148123773075456
score 11.755432