/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
Comprando na feira: experienciando a carne do mundo. Etnografia e comunicação intersensorial
Our aim, with this work, is to discuss the relationship between intersensory communication in shaping of the taste experienced at the fair in Guamá. Our work is based on a sensory ethnography (PINK, 2010; 2009 [2017]) carried out between August 2011 and August 2017. We use the phenomenology of G...
Autor principal: | CASTRO, Marina Ramos Neves de |
---|---|
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação
2022
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14663 |
id |
ir-2011-14663 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-2011-146632022-08-26T13:10:40Z Comprando na feira: experienciando a carne do mundo. Etnografia e comunicação intersensorial Buying at the fair: experiencing the world's meat. Ethnography and intersensory communication CASTRO, Marina Ramos Neves de Etnografia sensorial Comunicação intersensorial Interação Gosto Forma social Sensory ethnography Intersensory communication Interaction Taste Social form Comunicação e Cultura Our aim, with this work, is to discuss the relationship between intersensory communication in shaping of the taste experienced at the fair in Guamá. Our work is based on a sensory ethnography (PINK, 2010; 2009 [2017]) carried out between August 2011 and August 2017. We use the phenomenology of Gadamer (1976) and Merleau-Ponty (1945) as a theoretical-methodological procedure, seeking to establish a fusion between ethnographic reflection and reduction, or phenomenological description, in order to excavate the senses of sensory interactions at starting from the communication processes of the senses of the body and produced through it in the ways of interacting at the fair in Guamá and, from then on, in the conformation of the taste experienced there. In other words, we try to understand how taste at the fair is produced from the cognitive processes perceived by the body and, at the same time, produced by the senses within the interactions produced there, generating communication processes and, thus, participating in the engendering and societies or social forms (SIMMEL, 1983, 2006; 2013) generated there. Nosso objetivo, com este trabalho, é discutir a relação entre a comunicação intersensorial na conformação do gosto vivenciado na feira do Guamá. Nosso trabalho parte de uma etnografia sensorial (PINK, 2010; 2009 [2017]) realizada entre agosto de 2011 e agosto de 2017. Utilizamos como procedimento teórico metodológico a fenomenologia de Gadamer (1976) e de Merleau-Ponty (1945), procurando estabelecer uma fusão entre a reflexão etnográfica e a redução, ou a descrição fenomenológica, com o objetivo de escavar os sentidos das interações sensoriais a partir dos processos de comunicação dos sentidos do corpo e produzidos através dele nas formas de interagir na feira do Guamá e, a partir de então, na conformação do gosto ali vivenciado. Ou seja, procuramos compreender como o gosto na feira é produzido a partir dos processos cognitivos percebidos pelo corpo e, ao mesmo tempo, produzido pelos sentidos no seio das interações ali produzidas, gerando processos comunicacionais e, participando, assim, do engendramento e das sociações ou formas sociais (SIMMEL, 1983, 2006; 2013) ali geradas. UFPA - Universidade Federal do Pará 2022-08-26T12:02:25Z 2022-08-26T12:02:25Z 2020-06 Artigo de Evento CASTRO, Marina Ramos Neves de. Comprando na feira: experienciando a carne do mundo. Etnografia e comunicação intersensorial. In: ENCONTRO ANUAL DA COMPÓS, 29., 2020, São Paulo. Anais eletrônicos [...]. Campinas: Galoá, 2020. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14663. Acesso em:. 2236-4285 http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14663 por Compós Acesso Aberto http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação Brasil https://proceedings.science/compos/compos-2020/papers/comprando-na-feira--experienciando-a-carne-do-mundo--etnografia-e-comunicacao-intersensorial |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará |
collection |
RI-UFPA |
language |
por |
topic |
Etnografia sensorial Comunicação intersensorial Interação Gosto Forma social Sensory ethnography Intersensory communication Interaction Taste Social form Comunicação e Cultura |
spellingShingle |
Etnografia sensorial Comunicação intersensorial Interação Gosto Forma social Sensory ethnography Intersensory communication Interaction Taste Social form Comunicação e Cultura CASTRO, Marina Ramos Neves de Comprando na feira: experienciando a carne do mundo. Etnografia e comunicação intersensorial |
topic_facet |
Etnografia sensorial Comunicação intersensorial Interação Gosto Forma social Sensory ethnography Intersensory communication Interaction Taste Social form Comunicação e Cultura |
description |
Our aim, with this work, is to discuss the relationship between intersensory communication in shaping
of the taste experienced at the fair in Guamá. Our work is based on a sensory ethnography (PINK, 2010; 2009
[2017]) carried out between August 2011 and August 2017. We use the phenomenology of Gadamer (1976) and
Merleau-Ponty (1945) as a theoretical-methodological procedure, seeking to establish a fusion between
ethnographic reflection and reduction, or phenomenological description, in order to excavate the senses of
sensory interactions at starting from the communication processes of the senses of the body and produced through
it in the ways of interacting at the fair in Guamá and, from then on, in the conformation of the taste experienced
there. In other words, we try to understand how taste at the fair is produced from the cognitive processes perceived
by the body and, at the same time, produced by the senses within the interactions produced there, generating
communication processes and, thus, participating in the engendering and societies or social forms (SIMMEL,
1983, 2006; 2013) generated there. |
format |
Artigo |
author |
CASTRO, Marina Ramos Neves de |
title |
Comprando na feira: experienciando a carne do mundo. Etnografia e comunicação intersensorial |
title_short |
Comprando na feira: experienciando a carne do mundo. Etnografia e comunicação intersensorial |
title_full |
Comprando na feira: experienciando a carne do mundo. Etnografia e comunicação intersensorial |
title_fullStr |
Comprando na feira: experienciando a carne do mundo. Etnografia e comunicação intersensorial |
title_full_unstemmed |
Comprando na feira: experienciando a carne do mundo. Etnografia e comunicação intersensorial |
title_sort |
comprando na feira: experienciando a carne do mundo. etnografia e comunicação intersensorial |
publisher |
Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação |
publishDate |
2022 |
url |
http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14663 |
_version_ |
1787148123773075456 |
score |
11.755432 |