Dissertação

O Grivo faz obra de atrovo: experiência estética em “Cara-de-Bronze”, de João Guimarães Rosa

“Cara-de-Bronze” is one of the seven narratives of Corpo de baile (1956), by João Guimarães Rosa (1908-1967), it contains elements that make it unique among the others, because it hybridizes the lyrical, epic and drama, presents paratexts and footnotes that enhance its poetic language and its virtua...

ver descrição completa

Autor principal: VIDAL, Eduardo de Figueiredo
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2023
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/15373
id ir-2011-15373
recordtype dspace
spelling ir-2011-153732023-02-28T16:33:13Z O Grivo faz obra de atrovo: experiência estética em “Cara-de-Bronze”, de João Guimarães Rosa VIDAL, Eduardo de Figueiredo HOLANDA, Sílvio Augusto de Oliveira http://lattes.cnpq.br/0928175455054278 https://orcid.org/0000-0003-3971-9007 “Cara-de-Bronze” João Guimarães Rosa Hans Robert Jauss Experiência estética Aesthetic experience CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::TEORIA LITERARIA LITERATURA, INTERPRETAÇÃO, CIRCULAÇÃO E RECEPÇÃO ESTUDOS LITERÁRIOS “Cara-de-Bronze” is one of the seven narratives of Corpo de baile (1956), by João Guimarães Rosa (1908-1967), it contains elements that make it unique among the others, because it hybridizes the lyrical, epic and drama, presents paratexts and footnotes that enhance its poetic language and its virtual meanings. As a theoretical and methodological alternative, the investigations of Hans Robert Jauss (1921-1997) in the field of Aesthetic Experience (1979; 1986) and Literary Hermeneutics (1983) support us in the interpretive process of the work, because according to the theorist, every experience with art results from aesthetic pleasure, which is manifested through three functions: poiesis, aisthesis and katharsis, that is, the producing, receiving and communicative functions of art. In this way, the present research aims to interpret how the three functions of the aesthetic experience in "Cara-de-Bronze" occur, which are manifested in the relationship of the character Grivo, creator of the work, with the cowboys and with the farmer Cara-de-Bronze, her spectators. The hermeneutic method considers the diachronic aspect of the reception of the work, so the dialogues with critical texts about Rosa’s narrative make up the last moment of the interpretation, they will go through the classical reception — Benedito Nunes ([1967] 2009) and Dirce Riedel (1971) — the contemporary — Sofia Elaine Cerni Baú (1996), Clara Rowland (2003), Parreira Duarte (2006) and Yudith Rosenbaum (2011). With this, we seek to expand the interpretative horizon of the narrative “Cara-de-Bronze”, by João Guimarães Rosa. “Cara-de-Bronze” é uma das sete narrativas de Corpo de baile (1956), de João Guimarães Rosa (1908-1967), ela contém elementos que a torna singular em meio às demais, porque hibridiza os gêneros lírico, épico e dramático, apresenta paratextos e notas de pé de páginas que potencializam sua linguagem poética e seus virtuais sentidos. Como alternativa teórica e metodológica, as investigações de Hans Robert Jauss (1921-1997) no campo da Experiência estética (1979; 1986) e da Hermenêutica literária (1983) nos subsidiam no processo interpretativo da obra, pois segundo o teórico, toda experiência com a arte resulta do prazer estético, que se manifesta por meio de três funções: poiesis, aisthesis e katharsis, ou seja, as funções produtora, receptora e comunicativa da arte. Dessa forma, a presente pesquisa objetiva interpretar como ocorre às três funções da experiência estética em “Cara-de-Bronze”, que se manifestam na relação do personagem Grivo, criador da obra, com os vaqueiros e com o fazendeiro Cara-de-Bronze, expectadores dela. O método hermenêutico considera o aspecto diacrônico da recepção da obra, por isso os diálogos com textos críticos sobre a narrativa rosiana compõem o último momento da interpretação, eles percorrerão da recepção clássica — Benedito Nunes ([1967] 2009) e Dirce Riedel (1971) — a contemporânea — Sofia Elaine Cerni Baú (1996), Clara Rowland (2003), Parreira Duarte (2006) e Yudith Rosenbaum (2011). Com isto, busca-se ampliar o horizonte interpretativo da narrativa “Cara-de-Bronze”, de João Guimarães Rosa. 2023-02-28T16:32:13Z 2023-02-28T16:32:13Z 2021-01-29 Dissertação VIDAL, Eduardo de Figueiredo. O Grivo faz obra de atrovo: experiência estética em “Cara-de-Bronze”, de João Guimarães Rosa. Orientador: Sílvio Augusto de Oliveira Holanda. 2021. 89 f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Instituto de Letras e Comunicação, Universidade Federal do Pará, Belém, 2021. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/15373. Acesso em: . http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/15373 por Acesso Aberto Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Instituto de Letras e Comunicação UFPA Programa de Pós-Graduação em Letras 1 CD-ROM
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic “Cara-de-Bronze”
João Guimarães Rosa
Hans Robert Jauss
Experiência estética
Aesthetic experience
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::TEORIA LITERARIA
LITERATURA, INTERPRETAÇÃO, CIRCULAÇÃO E RECEPÇÃO
ESTUDOS LITERÁRIOS
spellingShingle “Cara-de-Bronze”
João Guimarães Rosa
Hans Robert Jauss
Experiência estética
Aesthetic experience
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::TEORIA LITERARIA
LITERATURA, INTERPRETAÇÃO, CIRCULAÇÃO E RECEPÇÃO
ESTUDOS LITERÁRIOS
VIDAL, Eduardo de Figueiredo
O Grivo faz obra de atrovo: experiência estética em “Cara-de-Bronze”, de João Guimarães Rosa
topic_facet “Cara-de-Bronze”
João Guimarães Rosa
Hans Robert Jauss
Experiência estética
Aesthetic experience
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::TEORIA LITERARIA
LITERATURA, INTERPRETAÇÃO, CIRCULAÇÃO E RECEPÇÃO
ESTUDOS LITERÁRIOS
description “Cara-de-Bronze” is one of the seven narratives of Corpo de baile (1956), by João Guimarães Rosa (1908-1967), it contains elements that make it unique among the others, because it hybridizes the lyrical, epic and drama, presents paratexts and footnotes that enhance its poetic language and its virtual meanings. As a theoretical and methodological alternative, the investigations of Hans Robert Jauss (1921-1997) in the field of Aesthetic Experience (1979; 1986) and Literary Hermeneutics (1983) support us in the interpretive process of the work, because according to the theorist, every experience with art results from aesthetic pleasure, which is manifested through three functions: poiesis, aisthesis and katharsis, that is, the producing, receiving and communicative functions of art. In this way, the present research aims to interpret how the three functions of the aesthetic experience in "Cara-de-Bronze" occur, which are manifested in the relationship of the character Grivo, creator of the work, with the cowboys and with the farmer Cara-de-Bronze, her spectators. The hermeneutic method considers the diachronic aspect of the reception of the work, so the dialogues with critical texts about Rosa’s narrative make up the last moment of the interpretation, they will go through the classical reception — Benedito Nunes ([1967] 2009) and Dirce Riedel (1971) — the contemporary — Sofia Elaine Cerni Baú (1996), Clara Rowland (2003), Parreira Duarte (2006) and Yudith Rosenbaum (2011). With this, we seek to expand the interpretative horizon of the narrative “Cara-de-Bronze”, by João Guimarães Rosa.
author_additional HOLANDA, Sílvio Augusto de Oliveira
author_additionalStr HOLANDA, Sílvio Augusto de Oliveira
format Dissertação
author VIDAL, Eduardo de Figueiredo
title O Grivo faz obra de atrovo: experiência estética em “Cara-de-Bronze”, de João Guimarães Rosa
title_short O Grivo faz obra de atrovo: experiência estética em “Cara-de-Bronze”, de João Guimarães Rosa
title_full O Grivo faz obra de atrovo: experiência estética em “Cara-de-Bronze”, de João Guimarães Rosa
title_fullStr O Grivo faz obra de atrovo: experiência estética em “Cara-de-Bronze”, de João Guimarães Rosa
title_full_unstemmed O Grivo faz obra de atrovo: experiência estética em “Cara-de-Bronze”, de João Guimarães Rosa
title_sort o grivo faz obra de atrovo: experiência estética em “cara-de-bronze”, de joão guimarães rosa
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2023
url http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/15373
_version_ 1787148695317250048
score 11.755432