Dissertação

Saberes tradicionais a partir do jogo de búzios no Candomblé

This research is part of the study on Afro-religiosity with practitioners and participants of Candomblé in Abaetetuba/Pará. Its purpose is to analyze how the exchange of traditional knowledge takes place from the game of cowries in Candomblé. Methodologically, it is an autoethnography, a metho...

ver descrição completa

Autor principal: LOPES, Daniel Sena
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2023
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/15445
id ir-2011-15445
recordtype dspace
spelling ir-2011-154452023-03-28T18:58:04Z Saberes tradicionais a partir do jogo de búzios no Candomblé LOPES, Daniel Sena PARENTE, Francilene de Aguiar http://lattes.cnpq.br/9404017739145648 https://orcid.org/0000-0003-2740-9343 Saberes Tradicionais Jogo de Búzios Candomblé Traditional knowledge Casting of Conch Shells CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO CULTURAS E LINGUAGENS EDUCAÇÃO E CULTURA This research is part of the study on Afro-religiosity with practitioners and participants of Candomblé in Abaetetuba/Pará. Its purpose is to analyze how the exchange of traditional knowledge takes place from the game of cowries in Candomblé. Methodologically, it is an autoethnography, a method that can be used in research and writing, as it proposes to systematically describe and analyze the personal experience, in order to understand the cultural experience (ELLIS, 2004). bibliographies on education, culture, resistance, orality, memory, identity and traditional knowledge in Afro-Brazilian religions, with theoretical support in: Little (2001); Cunha (2007); Brandão (2002); Freire (1987); Libâneo (2004); Lody (2007); Braga (1988); Beniste (2008) and others. Data were collected through online interviews through the Google Meet platform with research participants. The fieldwork sought support in the experiences of the Afro-religious community Igbá Asé Ibin Layé, popularly known as the Oshalufã Center for Mediumship Manifestations - CEMMO, in which the observant participant researcher is pai de santo, a term that suggests the preponderance of participation over observation. 10 (ten) subjects were interviewed, 4 (four) declared to be practitioners of the Afro Brazilian religion and 6 (six) participants. Of the 10 (ten) interlocutors, 4 (four) were selected, 2 (two) practitioners and 2 (two) participants for the deepening of the research, with a view to greater approximation with the object of investigation. The tabulation of queries processed in the period from 2010 to 2019 was carried out, gender, reason for the query and religious positioning were analyzed, to identify in this exchange of knowledge how the pedagogical process is developed from the ritual of the game of whelks. As a result of this research, it was found that: the object of study was not the terreiro, but what happens in the terreiro; terreiros are not frozen in the past; the pedagogical process within the terreiro is dynamic and transformative; the pedagogies in the Candomblé terreiros are configured in acts of resistance. Esta pesquisa está inserida no âmbito do estudo sobre afro-religiosidade com praticantes e participantes do Candomblé em Abaetetuba/Pará. Tem como propósito analisar de que modo acontece a troca de saberes tradicionais a partir do jogo de búzios no Candomblé. Metodologicamente, trata-se de uma autoetnografia, um método que pode ser usado na investigação e na escrita, já que tem como proposta descrever e analisar sistematicamente a experiência pessoal, a fim de compreender a experiência cultural (ELLIS, 2004), sendo realizados levantamentos bibliográficos das temáticas educação, cultura, resistência, oralidade, memória, identidade e saberes tradicionais nas religiões afro-brasileiras, com suporte teórico em: Little (2001); Cunha (2007); Brandão (2002); Freire (1987); Libâneo (2004); Lody (2007); Braga (1988); Beniste (2008) e outros. Os dados foram coletados por meio de entrevistas online por intermédio da plataforma Google Meet com os integrantes da pesquisa. O trabalho de campo buscou amparo nas vivências da comunidade afro-religiosa Igbá Asé Ibin Layé, popularmente conhecida como Centro de Manifestações Mediúnicas Oshalufã – CEMMO, no qual o pesquisador participante observante é pai de santo, termo que sugere a preponderância da participação sobre a observação. Foram entrevistados 10 (dez) sujeitos, sendo que 4 (quatro) declararam ser praticantes da religião Afro-brasileira e 6 (seis) participantes. Dos 10 (dez) interlocutores, foram selecionadas 4 (quatro), sendo 2 (dois) praticantes e 2 (dois) participantes para o aprofundamento da pesquisa, tendo em vista a maior aproximação com o objeto da investigação. Efetivou-se a tabulação de consultas processadas no período de 2010 a 2019, analisou-se gênero, motivo da consulta e posicionamento religioso, para identificarmos nessa troca de saberes como se desenvolvem o processo pedagógico a partir do ritual do jogo de búzios. Como resultado desta pesquisa constatou-se que: o objeto de estudo não foi o terreiro, mas o que ocorre no terreiro; os terreiros não estão congelados no passado; o processo pedagógico dentro do terreiro é dinâmico e transformador; as pedagogias nos terreiros de Candomblé configuram-se em atos de resistir. 2023-03-28T17:40:53Z 2023-03-28T17:40:53Z 2022-06-24 Dissertação LOPES, Daniel Sena. Saberes tradicionais a partir do jogo de búzios no Candomblé. Orientadora: Francilene de Aguiar Parente. 2022. 140 f. Dissertação (Mestrado em Educação e Cultura) - Programa de Pós-Graduação em Educação e Cultura, Campus Universitário do Tocantins/Cametá, Universidade Federal do Pará, Cametá, 2022. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/15445. Acesso em:. http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/15445 por Acesso Aberto http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Campus Universitário do Tocantins/Cametá UFPA Programa de Pós-Graduação em Educação e Cultura Disponível na internet via correio eletrônico: bibcameta@ufpa.br
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Saberes Tradicionais
Jogo de Búzios
Candomblé
Traditional knowledge
Casting of Conch Shells
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
CULTURAS E LINGUAGENS
EDUCAÇÃO E CULTURA
spellingShingle Saberes Tradicionais
Jogo de Búzios
Candomblé
Traditional knowledge
Casting of Conch Shells
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
CULTURAS E LINGUAGENS
EDUCAÇÃO E CULTURA
LOPES, Daniel Sena
Saberes tradicionais a partir do jogo de búzios no Candomblé
topic_facet Saberes Tradicionais
Jogo de Búzios
Candomblé
Traditional knowledge
Casting of Conch Shells
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
CULTURAS E LINGUAGENS
EDUCAÇÃO E CULTURA
description This research is part of the study on Afro-religiosity with practitioners and participants of Candomblé in Abaetetuba/Pará. Its purpose is to analyze how the exchange of traditional knowledge takes place from the game of cowries in Candomblé. Methodologically, it is an autoethnography, a method that can be used in research and writing, as it proposes to systematically describe and analyze the personal experience, in order to understand the cultural experience (ELLIS, 2004). bibliographies on education, culture, resistance, orality, memory, identity and traditional knowledge in Afro-Brazilian religions, with theoretical support in: Little (2001); Cunha (2007); Brandão (2002); Freire (1987); Libâneo (2004); Lody (2007); Braga (1988); Beniste (2008) and others. Data were collected through online interviews through the Google Meet platform with research participants. The fieldwork sought support in the experiences of the Afro-religious community Igbá Asé Ibin Layé, popularly known as the Oshalufã Center for Mediumship Manifestations - CEMMO, in which the observant participant researcher is pai de santo, a term that suggests the preponderance of participation over observation. 10 (ten) subjects were interviewed, 4 (four) declared to be practitioners of the Afro Brazilian religion and 6 (six) participants. Of the 10 (ten) interlocutors, 4 (four) were selected, 2 (two) practitioners and 2 (two) participants for the deepening of the research, with a view to greater approximation with the object of investigation. The tabulation of queries processed in the period from 2010 to 2019 was carried out, gender, reason for the query and religious positioning were analyzed, to identify in this exchange of knowledge how the pedagogical process is developed from the ritual of the game of whelks. As a result of this research, it was found that: the object of study was not the terreiro, but what happens in the terreiro; terreiros are not frozen in the past; the pedagogical process within the terreiro is dynamic and transformative; the pedagogies in the Candomblé terreiros are configured in acts of resistance.
author_additional PARENTE, Francilene de Aguiar
author_additionalStr PARENTE, Francilene de Aguiar
format Dissertação
author LOPES, Daniel Sena
title Saberes tradicionais a partir do jogo de búzios no Candomblé
title_short Saberes tradicionais a partir do jogo de búzios no Candomblé
title_full Saberes tradicionais a partir do jogo de búzios no Candomblé
title_fullStr Saberes tradicionais a partir do jogo de búzios no Candomblé
title_full_unstemmed Saberes tradicionais a partir do jogo de búzios no Candomblé
title_sort saberes tradicionais a partir do jogo de búzios no candomblé
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2023
url http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/15445
_version_ 1787148860629450752
score 11.755432