Dissertação

Museu Parque Seringal: proposta no ensino de História e natureza

The present work makes a study about the heritage set of the Museu Parque Seringal, in Ananindeua/PA, as a space that collaborates for the teaching and learning process, in order to contextualize the relationship between past and present of the history of the municipality for the const ruction of hi...

ver descrição completa

Autor principal: CONCEIÇÃO, Ana Maria da Silva
Grau: Dissertação
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2023
Assuntos:
Acesso em linha: http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/15572
id ir-2011-15572
recordtype dspace
spelling ir-2011-155722023-05-09T22:46:43Z Museu Parque Seringal: proposta no ensino de História e natureza CONCEIÇÃO, Ana Maria da Silva KETTLE, Wesley Oliveira http://lattes.cnpq.br/9421187953739248 https://orcid.org/0000-0002-5824-5700 Ensino de História Espaços não-escolares Educação museal Processos de mediação Ananindeua-PA History teaching Non-scholarly contexts Museum education Mediation processes CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA SABERES HISTÓRICOS EM DIFERENTES ESPAÇOS DA MEMÓRIA ENSINO DE HISTÓRIA The present work makes a study about the heritage set of the Museu Parque Seringal, in Ananindeua/PA, as a space that collaborates for the teaching and learning process, in order to contextualize the relationship between past and present of the history of the municipality for the const ruction of historical knowledge that considers nature as a source of learning for the discipline of History. Here we present the results of a field work that involved elementary school students from the “Cândido Horácio Evelin” Middle School. The objective is to launch new perspectives on the park in order to rethink how that place contributes to the teaching of History, using the narratives and knowledge produced by the 9th grade students and also the previous knowledge of the community around the park. It was intended to demonstrate that museums are living spaces and places of memory that dialogue with our present and that keep their specificities and that, therefore, must be preserved within an interdisciplinary perspective that implies the relationships between memory, history and nature contained in the space that shelters rubber trees ( Hevea brasiliensis ). The educational product associated with this research is a folder that will help future guided visits to the Museum. The folder has guidelines, a pho to gallery, hyperlinks and QR Code that make the experience more interactive and immersive and can be used by teachers, students and the general public. O presente trabalho faz um estudo sobre o conjunto patrimonial do Museu Parque Seringal, em Ananindeua/PA, como um espaço que colabora para o processo de ensino e aprendizagem, de modo a contextualizar a relação entre passado e presente da história do município para a construção de saberes históricos que considerem a natureza como fonte de aprendizado da disciplina História. Apresenta se aqui resultados de um trabalho de campo que envolveu alunos do ensino fundamental da E. E. E. F. “Cândido Horácio Evelin” da rede pública de ensino. O objetivo é lançar novos olhares sobre o parque a fim de repens ar como aquele local contribui para o ensino de História, utilizando as narrativas e os saberes produzidos pelos discentes do 9° Ano e também os conhecimentos prévios da comunidade no entorno do parque. Pretendeu se demonstrar que os museus são espaços viv os e lugares de memória que dialogam com o nosso presente e que guardam as suas especificidades e que, portanto, devem ser preservados dentro de uma perspectiva interdisciplinar que implica as relações entre memória, história e natureza contidas no espaço que resguarda árvores de seringa ( Hevea brasiliensis ). O produto educacional associado a essa pesquisa é um folder que auxiliará futuras visitas guiadas ao Museu. O folder possui orientações, uma galeria de fotos, hiperlinks e QR Code que tornam a experiên cia mais interativa e imersiva e poderá ser de uso de professores, alunos e do público em geral. 2023-05-04T20:25:02Z 2023-05-04T20:25:02Z 2021-12-29 Dissertação CONCEIÇÃO, Ana Maria da Silva. Museu Parque Seringal: proposta no ensino de História e natureza. Orientador: Wesley Oliveira Kettle. 2023. 87 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) - Campus Universitário de Ananindeua, Universidade Federal do Pará, Ananindeua, 2021. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/15572. Acesso em:. http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/15572 por Acesso Aberto Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Campus Universitário de Ananindeua UFPA Programa de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Ensino de História Disponível na internet via correio eletrônico: bbca@ufpa.br
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Ensino de História
Espaços não-escolares
Educação museal
Processos de mediação
Ananindeua-PA
History teaching
Non-scholarly contexts
Museum education
Mediation processes
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
SABERES HISTÓRICOS EM DIFERENTES ESPAÇOS DA MEMÓRIA
ENSINO DE HISTÓRIA
spellingShingle Ensino de História
Espaços não-escolares
Educação museal
Processos de mediação
Ananindeua-PA
History teaching
Non-scholarly contexts
Museum education
Mediation processes
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
SABERES HISTÓRICOS EM DIFERENTES ESPAÇOS DA MEMÓRIA
ENSINO DE HISTÓRIA
CONCEIÇÃO, Ana Maria da Silva
Museu Parque Seringal: proposta no ensino de História e natureza
topic_facet Ensino de História
Espaços não-escolares
Educação museal
Processos de mediação
Ananindeua-PA
History teaching
Non-scholarly contexts
Museum education
Mediation processes
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
SABERES HISTÓRICOS EM DIFERENTES ESPAÇOS DA MEMÓRIA
ENSINO DE HISTÓRIA
description The present work makes a study about the heritage set of the Museu Parque Seringal, in Ananindeua/PA, as a space that collaborates for the teaching and learning process, in order to contextualize the relationship between past and present of the history of the municipality for the const ruction of historical knowledge that considers nature as a source of learning for the discipline of History. Here we present the results of a field work that involved elementary school students from the “Cândido Horácio Evelin” Middle School. The objective is to launch new perspectives on the park in order to rethink how that place contributes to the teaching of History, using the narratives and knowledge produced by the 9th grade students and also the previous knowledge of the community around the park. It was intended to demonstrate that museums are living spaces and places of memory that dialogue with our present and that keep their specificities and that, therefore, must be preserved within an interdisciplinary perspective that implies the relationships between memory, history and nature contained in the space that shelters rubber trees ( Hevea brasiliensis ). The educational product associated with this research is a folder that will help future guided visits to the Museum. The folder has guidelines, a pho to gallery, hyperlinks and QR Code that make the experience more interactive and immersive and can be used by teachers, students and the general public.
author_additional KETTLE, Wesley Oliveira
author_additionalStr KETTLE, Wesley Oliveira
format Dissertação
author CONCEIÇÃO, Ana Maria da Silva
title Museu Parque Seringal: proposta no ensino de História e natureza
title_short Museu Parque Seringal: proposta no ensino de História e natureza
title_full Museu Parque Seringal: proposta no ensino de História e natureza
title_fullStr Museu Parque Seringal: proposta no ensino de História e natureza
title_full_unstemmed Museu Parque Seringal: proposta no ensino de História e natureza
title_sort museu parque seringal: proposta no ensino de história e natureza
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2023
url http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/15572
_version_ 1787148914407768064
score 11.755432