/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Tese
Avaliação das aprendizagens: uma possível articulação entre avaliação somativa e formativa em matemática
This research emerged from the need to study pedagogical evaluation and also on how teachers use external evaluation to improve mathematics teaching in the early years. The investigation was developed with a qualitative approach of an interpretative nature, in the form of a collective instrumenta...
Autor principal: | BRAYNER, Conceição de Nazaré de Morais |
---|---|
Grau: | Tese |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal do Pará
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/15597 |
id |
ir-2011-15597 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-2011-155972023-05-15T21:38:25Z Avaliação das aprendizagens: uma possível articulação entre avaliação somativa e formativa em matemática BRAYNER, Conceição de Nazaré de Morais BORRALHO, António Manuel Águas http://lattes.cnpq.br/3404547486428285 https://orcid.org/0000-0001-6278-2958 Avaliação somativa Avaliação formativa Articulação entre avaliação somativa e formativa Ensino de matemática nos anos iniciais Summative assessment Formative assessment Articulation between summative and formative assessment Teaching mathematics in the early years CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO DOCÊNCIA E DIVERSIDADE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA This research emerged from the need to study pedagogical evaluation and also on how teachers use external evaluation to improve mathematics teaching in the early years. The investigation was developed with a qualitative approach of an interpretative nature, in the form of a collective instrumental case study. The general objective of the research is to analyze how teachers use external evaluation to improve their teaching practices in mathematics in the early years and the thesis presented is that the practice of evaluation in an articulated perspective can consolidate the relevance of pedagogical evaluation for the improvement of student learning and education management. Dimensions such as summative assessment, formative assessment, mathematics teaching and external assessment are analyzed, as well as an articulated perspective of assessment in the classroom. The empirical data were the object of a content analysis guided by a reference matrix, elaborated with the theme of evaluation, present in the dialogues with the researched teachers and in the theoretical framework adopted on internal and external evaluation. We considered in the research that external evaluation has subsidies that can be considered in the pedagogical evaluation process and that it should be at the service of improving students' learning. The data showed that teachers seek to know the results of external evaluation and are concerned with students' performance in mathematics and also, in a non-formal way, pedagogically analyze external data and make connections with the organization of teaching, learning and internal evaluation of the school. They commonly understand evaluation as a diagnostic function and recognize the need for theoretical deepening in Mathematics. They share with the school team the planning of teaching and assessment practices to improve student performance in external exams and point to the perspective of developing assessment practices that are at the service of improving student learnin. Esta pesquisa emergiu da necessidade de estudar a avaliação pedagógica e também sobre como os professores utilizam a avaliação externa para melhorar o ensino da matemática nos anos iniciais. A investigação foi desenvolvida com uma abordagem qualitativa de cunho interpretativo, na modalidade de estudo de caso instrumental coletivo. A pesquisa tem como objetivo geral, analisar como os professores utilizam a avaliação externa para melhorar suas práticas letivas em matemática nos anos iniciais e a tese apresentada é de que a prática de avaliação numa perspectiva articulada pode consolidar a relevância da avaliação pedagógica para a melhoria das aprendizagens dos alunos e da gestão da educação. São analisadas dimensões como avaliação somativa, avaliação formativa, ensino de matemática e avaliação externa, assim como uma perspectiva articulada de avaliação em sala de aula. Os dados empíricos foram objeto de uma análise de conteúdo orientada por uma matriz de referência, elaborada com temática da avaliação, presente nos diálogos com os professores pesquisados e no referencial teórico adotado sobre avaliação interna e externa. Consideramos na pesquisa que avaliação externa possui subsídios que podem ser considerados no processo de avaliação pedagógica e que deve estar a serviço da melhoria das aprendizagens dos alunos. Os dados mostraram que os professores procuram conhecer os resultados da avaliação externa e se preocupam com o desempenho dos estudantes em matemática e ainda, de maneira não formal, analisam pedagogicamente os dados externos e fazem relações com a organização do ensino, aprendizagem e avaliação interna da escola. Comumente entendem avaliação com a função diagnóstica e reconhecem a necessidade de aprofundamento teórico na disciplina Matemática. Compartilham com a equipe da escola, o planejamento de práticas de ensino e de avaliação para melhorar o desempenho dos estudantes nos exames externos e apontam para a perspectiva do desenvolvimento de práticas avaliativas que estejam a serviço da melhoria das aprendizagens dos alunos. Secretaria Municipal de Educação, Unidade de Educação Infantil Providência - Belém (PA) 2023-05-15T21:37:42Z 2023-05-15T21:37:42Z 2022-11-16 Tese BRAYNER, Conceição de Nazaré de Moraes. Avaliação das aprendizagens: uma possível articulação entre avaliação somativa e formativa em matemática. Orientador: Prof. Dr. António Manuel Águas Borralho. 2022. 148 f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemáticas) - Universidade Federal do Pará, Instituto de Educação Matemática e Científica, Belém, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/15597. Acesso em:. https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/15597 por Acesso Aberto Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Instituto de Educação Matemática e Científica UFPA Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas 1 CD-ROM |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará |
collection |
RI-UFPA |
language |
por |
topic |
Avaliação somativa Avaliação formativa Articulação entre avaliação somativa e formativa Ensino de matemática nos anos iniciais Summative assessment Formative assessment Articulation between summative and formative assessment Teaching mathematics in the early years CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO DOCÊNCIA E DIVERSIDADE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA |
spellingShingle |
Avaliação somativa Avaliação formativa Articulação entre avaliação somativa e formativa Ensino de matemática nos anos iniciais Summative assessment Formative assessment Articulation between summative and formative assessment Teaching mathematics in the early years CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO DOCÊNCIA E DIVERSIDADE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA BRAYNER, Conceição de Nazaré de Morais Avaliação das aprendizagens: uma possível articulação entre avaliação somativa e formativa em matemática |
topic_facet |
Avaliação somativa Avaliação formativa Articulação entre avaliação somativa e formativa Ensino de matemática nos anos iniciais Summative assessment Formative assessment Articulation between summative and formative assessment Teaching mathematics in the early years CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO DOCÊNCIA E DIVERSIDADE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA |
description |
This research emerged from the need to study pedagogical evaluation and also on
how teachers use external evaluation to improve mathematics teaching in the early
years. The investigation was developed with a qualitative approach of an interpretative
nature, in the form of a collective instrumental case study. The general objective of the
research is to analyze how teachers use external evaluation to improve their teaching
practices in mathematics in the early years and the thesis presented is that the practice
of evaluation in an articulated perspective can consolidate the relevance of
pedagogical evaluation for the improvement of student learning and education
management. Dimensions such as summative assessment, formative assessment,
mathematics teaching and external assessment are analyzed, as well as an articulated
perspective of assessment in the classroom. The empirical data were the object of a
content analysis guided by a reference matrix, elaborated with the theme of evaluation,
present in the dialogues with the researched teachers and in the theoretical framework
adopted on internal and external evaluation. We considered in the research that
external evaluation has subsidies that can be considered in the pedagogical evaluation
process and that it should be at the service of improving students' learning. The data
showed that teachers seek to know the results of external evaluation and are
concerned with students' performance in mathematics and also, in a non-formal way,
pedagogically analyze external data and make connections with the organization of
teaching, learning and internal evaluation of the school. They commonly understand
evaluation as a diagnostic function and recognize the need for theoretical deepening
in Mathematics. They share with the school team the planning of teaching and
assessment practices to improve student performance in external exams and point to
the perspective of developing assessment practices that are at the service of improving
student learnin. |
author_additional |
BORRALHO, António Manuel Águas |
author_additionalStr |
BORRALHO, António Manuel Águas |
format |
Tese |
author |
BRAYNER, Conceição de Nazaré de Morais |
title |
Avaliação das aprendizagens: uma possível articulação entre avaliação somativa e formativa em matemática |
title_short |
Avaliação das aprendizagens: uma possível articulação entre avaliação somativa e formativa em matemática |
title_full |
Avaliação das aprendizagens: uma possível articulação entre avaliação somativa e formativa em matemática |
title_fullStr |
Avaliação das aprendizagens: uma possível articulação entre avaliação somativa e formativa em matemática |
title_full_unstemmed |
Avaliação das aprendizagens: uma possível articulação entre avaliação somativa e formativa em matemática |
title_sort |
avaliação das aprendizagens: uma possível articulação entre avaliação somativa e formativa em matemática |
publisher |
Universidade Federal do Pará |
publishDate |
2023 |
url |
https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/15597 |
_version_ |
1787148380542074880 |
score |
11.755432 |