Tese

Avaliação das aprendizagens: uma possível articulação entre avaliação somativa e formativa em matemática

This research emerged from the need to study pedagogical evaluation and also on how teachers use external evaluation to improve mathematics teaching in the early years. The investigation was developed with a qualitative approach of an interpretative nature, in the form of a collective instrumenta...

ver descrição completa

Autor principal: BRAYNER, Conceição de Nazaré de Morais
Grau: Tese
Idioma: por
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2023
Assuntos:
Acesso em linha: https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/15597
id ir-2011-15597
recordtype dspace
spelling ir-2011-155972023-05-15T21:38:25Z Avaliação das aprendizagens: uma possível articulação entre avaliação somativa e formativa em matemática BRAYNER, Conceição de Nazaré de Morais BORRALHO, António Manuel Águas http://lattes.cnpq.br/3404547486428285 https://orcid.org/0000-0001-6278-2958 Avaliação somativa Avaliação formativa Articulação entre avaliação somativa e formativa Ensino de matemática nos anos iniciais Summative assessment Formative assessment Articulation between summative and formative assessment Teaching mathematics in the early years CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO DOCÊNCIA E DIVERSIDADE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA This research emerged from the need to study pedagogical evaluation and also on how teachers use external evaluation to improve mathematics teaching in the early years. The investigation was developed with a qualitative approach of an interpretative nature, in the form of a collective instrumental case study. The general objective of the research is to analyze how teachers use external evaluation to improve their teaching practices in mathematics in the early years and the thesis presented is that the practice of evaluation in an articulated perspective can consolidate the relevance of pedagogical evaluation for the improvement of student learning and education management. Dimensions such as summative assessment, formative assessment, mathematics teaching and external assessment are analyzed, as well as an articulated perspective of assessment in the classroom. The empirical data were the object of a content analysis guided by a reference matrix, elaborated with the theme of evaluation, present in the dialogues with the researched teachers and in the theoretical framework adopted on internal and external evaluation. We considered in the research that external evaluation has subsidies that can be considered in the pedagogical evaluation process and that it should be at the service of improving students' learning. The data showed that teachers seek to know the results of external evaluation and are concerned with students' performance in mathematics and also, in a non-formal way, pedagogically analyze external data and make connections with the organization of teaching, learning and internal evaluation of the school. They commonly understand evaluation as a diagnostic function and recognize the need for theoretical deepening in Mathematics. They share with the school team the planning of teaching and assessment practices to improve student performance in external exams and point to the perspective of developing assessment practices that are at the service of improving student learnin. Esta pesquisa emergiu da necessidade de estudar a avaliação pedagógica e também sobre como os professores utilizam a avaliação externa para melhorar o ensino da matemática nos anos iniciais. A investigação foi desenvolvida com uma abordagem qualitativa de cunho interpretativo, na modalidade de estudo de caso instrumental coletivo. A pesquisa tem como objetivo geral, analisar como os professores utilizam a avaliação externa para melhorar suas práticas letivas em matemática nos anos iniciais e a tese apresentada é de que a prática de avaliação numa perspectiva articulada pode consolidar a relevância da avaliação pedagógica para a melhoria das aprendizagens dos alunos e da gestão da educação. São analisadas dimensões como avaliação somativa, avaliação formativa, ensino de matemática e avaliação externa, assim como uma perspectiva articulada de avaliação em sala de aula. Os dados empíricos foram objeto de uma análise de conteúdo orientada por uma matriz de referência, elaborada com temática da avaliação, presente nos diálogos com os professores pesquisados e no referencial teórico adotado sobre avaliação interna e externa. Consideramos na pesquisa que avaliação externa possui subsídios que podem ser considerados no processo de avaliação pedagógica e que deve estar a serviço da melhoria das aprendizagens dos alunos. Os dados mostraram que os professores procuram conhecer os resultados da avaliação externa e se preocupam com o desempenho dos estudantes em matemática e ainda, de maneira não formal, analisam pedagogicamente os dados externos e fazem relações com a organização do ensino, aprendizagem e avaliação interna da escola. Comumente entendem avaliação com a função diagnóstica e reconhecem a necessidade de aprofundamento teórico na disciplina Matemática. Compartilham com a equipe da escola, o planejamento de práticas de ensino e de avaliação para melhorar o desempenho dos estudantes nos exames externos e apontam para a perspectiva do desenvolvimento de práticas avaliativas que estejam a serviço da melhoria das aprendizagens dos alunos. Secretaria Municipal de Educação, Unidade de Educação Infantil Providência - Belém (PA) 2023-05-15T21:37:42Z 2023-05-15T21:37:42Z 2022-11-16 Tese BRAYNER, Conceição de Nazaré de Moraes. Avaliação das aprendizagens: uma possível articulação entre avaliação somativa e formativa em matemática. Orientador: Prof. Dr. António Manuel Águas Borralho. 2022. 148 f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemáticas) - Universidade Federal do Pará, Instituto de Educação Matemática e Científica, Belém, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/15597. Acesso em:. https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/15597 por Acesso Aberto Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Instituto de Educação Matemática e Científica UFPA Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas 1 CD-ROM
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language por
topic Avaliação somativa
Avaliação formativa
Articulação entre avaliação somativa e formativa
Ensino de matemática nos anos iniciais
Summative assessment
Formative assessment
Articulation between summative and formative assessment
Teaching mathematics in the early years
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
DOCÊNCIA E DIVERSIDADE
EDUCAÇÃO MATEMÁTICA
spellingShingle Avaliação somativa
Avaliação formativa
Articulação entre avaliação somativa e formativa
Ensino de matemática nos anos iniciais
Summative assessment
Formative assessment
Articulation between summative and formative assessment
Teaching mathematics in the early years
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
DOCÊNCIA E DIVERSIDADE
EDUCAÇÃO MATEMÁTICA
BRAYNER, Conceição de Nazaré de Morais
Avaliação das aprendizagens: uma possível articulação entre avaliação somativa e formativa em matemática
topic_facet Avaliação somativa
Avaliação formativa
Articulação entre avaliação somativa e formativa
Ensino de matemática nos anos iniciais
Summative assessment
Formative assessment
Articulation between summative and formative assessment
Teaching mathematics in the early years
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
DOCÊNCIA E DIVERSIDADE
EDUCAÇÃO MATEMÁTICA
description This research emerged from the need to study pedagogical evaluation and also on how teachers use external evaluation to improve mathematics teaching in the early years. The investigation was developed with a qualitative approach of an interpretative nature, in the form of a collective instrumental case study. The general objective of the research is to analyze how teachers use external evaluation to improve their teaching practices in mathematics in the early years and the thesis presented is that the practice of evaluation in an articulated perspective can consolidate the relevance of pedagogical evaluation for the improvement of student learning and education management. Dimensions such as summative assessment, formative assessment, mathematics teaching and external assessment are analyzed, as well as an articulated perspective of assessment in the classroom. The empirical data were the object of a content analysis guided by a reference matrix, elaborated with the theme of evaluation, present in the dialogues with the researched teachers and in the theoretical framework adopted on internal and external evaluation. We considered in the research that external evaluation has subsidies that can be considered in the pedagogical evaluation process and that it should be at the service of improving students' learning. The data showed that teachers seek to know the results of external evaluation and are concerned with students' performance in mathematics and also, in a non-formal way, pedagogically analyze external data and make connections with the organization of teaching, learning and internal evaluation of the school. They commonly understand evaluation as a diagnostic function and recognize the need for theoretical deepening in Mathematics. They share with the school team the planning of teaching and assessment practices to improve student performance in external exams and point to the perspective of developing assessment practices that are at the service of improving student learnin.
author_additional BORRALHO, António Manuel Águas
author_additionalStr BORRALHO, António Manuel Águas
format Tese
author BRAYNER, Conceição de Nazaré de Morais
title Avaliação das aprendizagens: uma possível articulação entre avaliação somativa e formativa em matemática
title_short Avaliação das aprendizagens: uma possível articulação entre avaliação somativa e formativa em matemática
title_full Avaliação das aprendizagens: uma possível articulação entre avaliação somativa e formativa em matemática
title_fullStr Avaliação das aprendizagens: uma possível articulação entre avaliação somativa e formativa em matemática
title_full_unstemmed Avaliação das aprendizagens: uma possível articulação entre avaliação somativa e formativa em matemática
title_sort avaliação das aprendizagens: uma possível articulação entre avaliação somativa e formativa em matemática
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2023
url https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/15597
_version_ 1787148380542074880
score 11.755432