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Tese
Biodiversidade da Amazônia e mercados locais
The study Amazonian Biodiversity and local Markets analyzes the tendencies of the diversified use of the Amazonian Biodiversity in the conceptual bases of development and sustainable production and the potentiality of the local markets as strategic ally. This research sustains that the Amazoni...
Autor principal: | MONTEIRO, Raimunda |
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Grau: | Tese |
Idioma: | por |
Publicado em: |
Universidade Federal do Pará
2023
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/15874 |
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ir-2011-158742023-08-18T14:54:58Z Biodiversidade da Amazônia e mercados locais MONTEIRO, Raimunda CASTRO, Edna Maria Ramos de http://lattes.cnpq.br/4702941668727146 Amazônia Desenvolvimento sustentável Consumo Biodiversidade Populações tradicionais Recursos naturais Produção familiar rural Desenvolvimento regional CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA::ECONOMIA AMBIENTAL DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO, REGIONAL E AGRÁRIO DESENVOLVIMENTO SOCIOAMBIENTAL The study Amazonian Biodiversity and local Markets analyzes the tendencies of the diversified use of the Amazonian Biodiversity in the conceptual bases of development and sustainable production and the potentiality of the local markets as strategic ally. This research sustains that the Amazonian economy can profit from the tendencies of increase in value for natural products, but founded on the high value set on knowledge and involvement of the local population by strengthening the position of the region in its relationships with the national and global markets. A large number of products derived from Amazonian raw materials has been identified, as well as an expressive variety of industrial uses and a favorable, local, national and international atmosphere. There is a conclusive evidence that big enterprises still look upon the external market as their main target inasmuch as the local cooperation ties can still be deemed fragile. The consumers in the city of Belém indicate that the local market is receptive to new products, but it has its own characteristics that demand a renegotiation on the non-traditional trends and uses. And it is well known that the development of an economy system set on diversified bases demands the construction of productive and institutional links as well as adequate public policies, without which many of the emerging initiatives are likely to be unsuccessful. CNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico O estudo Biodiversidade da Amazônia e Mercados Locais, analisa as tendências de uso diversificado da biodiversidade da Amazônia, nos marcos conceituais de desenvolvimento e produção sustentável e a potencialidade dos mercados locais como aliados estratégicos. Sustenta que a economia da Amazônia pode se favorecer das tendências de valorização de produtos naturais, mas alicerçada na valorização dos saberes e no envolvimento das populações locais, fortalecendo a posição da região nas suas relações com os mercados nacionais e globais. Foi identificado um número significativo de produtos baseados em matérias-primas da Amazônia, com expressiva variedade de utilizações industriais e um ambiente local, nacional e internacional propício. Concluiu-se que os empreendimentos ainda têm o mercado externo como principal objetivo e os laços de cooperação locais ainda são frágeis. Os consumidores de Belém indicam que os mercados locais são receptivos aos novos produtos, mas apresentam características próprias que exigem uma renegociação sobre os sentidos de usos não-tradicionais. O desenvolvimento de uma economia em bases diversificadas exige a construção de conectividades produtivas, institucionais e de políticas públicas, sem as quais, muitas das iniciativas emergentes podem ser mal sucedidas. UFOPA - Universidade Federal do Oeste do Pará 2023-08-18T12:43:41Z 2023-08-18T12:43:41Z 2003-04-04 Tese MONTEIRO, Raimunda. Biodiversidade da Amazônia e mercados locais. Orientadora: Edna Maria Ramos de Castro. 2023. 285 f. Tese (Doutorado em Desenvolvimento Sustentável do Trópico Úmido) - Universidade Federal do Pará, Núcleo de Altos Estudos Amazônicos, Belém, 2003. Disponível em: https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/15874. Acesso em:. https://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/15874 por Acesso Aberto Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Núcleo de Altos Estudos Amazônicos UFPA Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Sustentável do Trópico Úmido 1 CD-ROM |
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The study Amazonian Biodiversity and local Markets analyzes the tendencies of the
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research sustains that the Amazonian economy can profit from the tendencies of increase
in value for natural products, but founded on the high value set on knowledge and
involvement of the local population by strengthening the position of the region in its
relationships with the national and global markets. A large number of products derived
from Amazonian raw materials has been identified, as well as an expressive variety of
industrial uses and a favorable, local, national and international atmosphere. There is a
conclusive evidence that big enterprises still look upon the external market as their main
target inasmuch as the local cooperation ties can still be deemed fragile. The consumers in
the city of Belém indicate that the local market is receptive to new products, but it has its
own characteristics that demand a renegotiation on the non-traditional trends and uses.
And it is well known that the development of an economy system set on diversified bases
demands the construction of productive and institutional links as well as adequate public
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