Dissertação

Desenvolvimento profissional de professoras de matemática em Araguaína-Tocantins: cruzando caminhos, rompendo barreiras e fazendo história

The objective of this study was to investigate how happen the professional development of four Math's teachers who work at the State Public Net in Araguaína-Tocantins. To understand the teachers'professional development process, the qualitative research was adopted as method, with narrative approach...

ver descrição completa

Autor principal: COSTA, Roseli Araújo Barros
Grau: Dissertação
Idioma: Portuguese
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2011
Assuntos:
Acesso em linha: http://www.repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/1851
id ir-2011-1851
recordtype dspace
spelling ir-2011-18512018-10-30T17:12:57Z Desenvolvimento profissional de professoras de matemática em Araguaína-Tocantins: cruzando caminhos, rompendo barreiras e fazendo história Professional development of Math's teachers in Araguaína-Tocantins: crossing ways, breaking barriers and doing history COSTA, Roseli Araújo Barros GONÇALVES, Tadeu Oliver http://lattes.cnpq.br/6789250569319668 Professores Matemática Araguaína (TO) CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO The objective of this study was to investigate how happen the professional development of four Math's teachers who work at the State Public Net in Araguaína-Tocantins. To understand the teachers'professional development process, the qualitative research was adopted as method, with narrative approach, interviews on the basis of semi-structuralized. Based on a concept of professional development in a continuous perspective approach, idealized in a large context of the teaching work, through crises, conflicts, sorrow and disillusions, the study evidences, in the context of the gotten results, that the multiple experiences lived for the four teachers all consist main base of its professional development. For intermediary of this study, it was possible to perceive that the teachers had lived deeply changes in its professional passage, and that these, to if transforming, had been modifying its conception and position ahead of the practical knowledge and the pedagogical one. Such change was not given without study, crisis and conflicts, reflection, Me and the other, running and taking risks. O objetivo deste estudo foi investigar como se deu o desenvolvimento profissional de quatro professoras de matemática que lecionam na Rede Pública Estadual em Araguaína - Tocantins. Para compreender o processo de desenvolvimento profissional das professoras, adotou-se como método a pesquisa qualitativa, com enfoque narrativo, com base em entrevistas semi-estruturadas. Alicerçado em um conceito de desenvolvimento profissional tomado numa perspectiva contínua, idealizado num contexto mais amplo do trabalho docente, permeando crises, conflitos, angústias e desilusões, o estudo evidencia, no contexto dos resultados obtidos, que as múltiplas experiências vividas pelas quatro professoras constituem-se base principal de todo o seu desenvolvimento profissional. Por intermédio deste estudo, foi possível perceber que as professoras vivenciaram mudanças em seu percurso profissional, e que essas, ao se transformarem, foram modificando sua concepção e postura diante do conhecimento e da prática pedagógica. Tal mudança não se deu sem estudo, sem crises e conflitos, sem reflexão, sem o eu e o outro, sem correr e assumir riscos. 2011-03-23T21:19:36Z 2011-03-23T21:19:36Z 2005 Dissertação COSTA, Roseli Araújo Barros. Desenvolvimento profissional de professoras de matemática em Araguaína-Tocantins: cruzando caminhos, rompendo barreiras e fazendo história. 2005. 202 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Pará, Núcleo Pedagógico de Apoio ao Desenvolvimento Científico, Belém, 2005. Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas. http://www.repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/1851 pt Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Instituto de Educação Matemática e Científica UFPA Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language Portuguese
topic Professores
Matemática
Araguaína (TO)
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
spellingShingle Professores
Matemática
Araguaína (TO)
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
COSTA, Roseli Araújo Barros
Desenvolvimento profissional de professoras de matemática em Araguaína-Tocantins: cruzando caminhos, rompendo barreiras e fazendo história
topic_facet Professores
Matemática
Araguaína (TO)
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The objective of this study was to investigate how happen the professional development of four Math's teachers who work at the State Public Net in Araguaína-Tocantins. To understand the teachers'professional development process, the qualitative research was adopted as method, with narrative approach, interviews on the basis of semi-structuralized. Based on a concept of professional development in a continuous perspective approach, idealized in a large context of the teaching work, through crises, conflicts, sorrow and disillusions, the study evidences, in the context of the gotten results, that the multiple experiences lived for the four teachers all consist main base of its professional development. For intermediary of this study, it was possible to perceive that the teachers had lived deeply changes in its professional passage, and that these, to if transforming, had been modifying its conception and position ahead of the practical knowledge and the pedagogical one. Such change was not given without study, crisis and conflicts, reflection, Me and the other, running and taking risks.
author_additional GONÇALVES, Tadeu Oliver
author_additionalStr GONÇALVES, Tadeu Oliver
format Dissertação
author COSTA, Roseli Araújo Barros
title Desenvolvimento profissional de professoras de matemática em Araguaína-Tocantins: cruzando caminhos, rompendo barreiras e fazendo história
title_short Desenvolvimento profissional de professoras de matemática em Araguaína-Tocantins: cruzando caminhos, rompendo barreiras e fazendo história
title_full Desenvolvimento profissional de professoras de matemática em Araguaína-Tocantins: cruzando caminhos, rompendo barreiras e fazendo história
title_fullStr Desenvolvimento profissional de professoras de matemática em Araguaína-Tocantins: cruzando caminhos, rompendo barreiras e fazendo história
title_full_unstemmed Desenvolvimento profissional de professoras de matemática em Araguaína-Tocantins: cruzando caminhos, rompendo barreiras e fazendo história
title_sort desenvolvimento profissional de professoras de matemática em araguaína-tocantins: cruzando caminhos, rompendo barreiras e fazendo história
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2011
url http://www.repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/1851
_version_ 1787148420052418560
score 11.753735