Dissertação

A formação do professor de educação física no Pará: o que revela a história do currículo do curso de educação física da Universidade Estadual do Pará?

This research has the aim of analyzing the history of the curriculum of the teachers graduation course on Physical Education at the Federal University in Pará, from 1970 to 2007. It was used, as a method of work, the documentary research based on the analysis of the regiments, curricular matrices, a...

ver descrição completa

Autor principal: TREPTOW, Anahy Garcia
Grau: Dissertação
Idioma: Portuguese
Publicado em: Universidade Federal do Pará 2011
Assuntos:
Acesso em linha: http://www.repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/1866
id ir-2011-1866
recordtype dspace
spelling ir-2011-18662019-05-22T12:46:30Z A formação do professor de educação física no Pará: o que revela a história do currículo do curso de educação física da Universidade Estadual do Pará? The teachers training of physical education in Pará: what it discloses the history of the resume of the course of physical education of the State University of Pará? TREPTOW, Anahy Garcia ROCHA, Genylton Odilon Rêgo da http://lattes.cnpq.br/3735617515418666 Escola Superior de Educação Física do Pará Currículo Professor de educação física - formação Educação física Universidade do Estado do Pará Pará - Estado Amazônia brasileira CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO This research has the aim of analyzing the history of the curriculum of the teachers graduation course on Physical Education at the Federal University in Pará, from 1970 to 2007. It was used, as a method of work, the documentary research based on the analysis of the regiments, curricular matrices, and Pedagogical Political Project (PPP) of the Federal University of Pará, and the resolutions of the Federal Council of Education n 69/1969, that determined the minimum curriculum, created the Physical Education‟s Major, and kept the sporting technician; the Resolution CFE n 3/87, that preconized the Major degree and/or BA; the Resolution CNE/CES n 7/2004, that instituted the Curricular Policies for the Graduation Courses in Physical Education; the Resolution n1/2002, that deals with the Curricular Policies for the courses of Elementary School Teachers (superior level, major degree); the Resolution n 2/2002, that institutes the length of the Major Courses in Elementary School Teaching. It was verified that the course, by its curriculum, can be conceived in two different moments: the first one, before the PPP of 1999, was a sportive conception course and build a professional profile similar to the profile of a sportive technician, non-critical, non-historical; and the second moment, just after the PPP of 1999, the course acquired a brand new conception, directly connected to teaching, expressed in the pedagogical work of different fields, enhancing a professional profile that is broad, generalist, humanist, critical and reflexive, based on ethical, political, and pedagogical principles, on the basis of the scientific rigour. Esta pesquisa tem como objetivo analisar a história do currículo do curso de formação de professores de Educação Física da Universidade do Estado do Pará, nos anos de 1970 a 2007. Utilizou-se, como método de trabalho, a pesquisa documental a partir da análise dos regimentos, das matrizes curriculares e do Projeto Político Pedagógico (PPP) de 1999 do Curso de Educação Física da Universidade do Estado do Pará, da resolução do Conselho Federal de Educação n 69/1969, que determinava o currículo mínimo, criava a licenciatura em Educação Física e mantinha o técnico desportivo; da Resolução CFE n 03/87, que preconizava a formação em licenciatura plena e/ou bacharelado; da Resolução CNE/CES n 07/2004, que institui as Diretrizes Curriculares para os cursos de Graduação em Educação Física; da Resolução n 01/2002, que trata das Diretrizes Curriculares para os cursos de formação de professores de Educação Básica em nível superior com licenciatura plena; e da Resolução n 02/2002, que institui a duração e a carga horária dos cursos de formação de professores de Educação Básica em nível superior. Conclui-se que o curso, através de seus currículos, apresenta antes do PPP 1999, uma concepção de curso desportivizado e um perfil de profissional compatível com o de técnico desportivo, acrítico, ahistórico e, após o PPP 1999, adquire uma outra concepção, direcionada para a docência, expressa no trabalho pedagógico em diferentes campos de trabalho, evidenciando um perfil de profissional com caráter ampliado, generalista, humanista, crítico e reflexivo, pautado em princípios éticos, políticos, pedagógicos e com base no rigor científico. 2011-03-23T21:19:38Z 2011-03-23T21:19:38Z 2008-08-07 Dissertação TREPTOW, Anahy Garcia. A formação do professor de educação física no Pará: o que revela a história do currículo do curso de educação física da Universidade Estadual do Pará?. 2008. 103 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Pará, Instituto de Ciências da Educação, Belém, 2008. Programa de Pós-Graduação em Educação. http://www.repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/1866 pt Acesso Aberto application/pdf Universidade Federal do Pará Brasil Instituto de Ciências da Educação UFPA Programa de Pós-Graduação em Educação
institution Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará
collection RI-UFPA
language Portuguese
topic Escola Superior de Educação Física do Pará
Currículo
Professor de educação física - formação
Educação física
Universidade do Estado do Pará
Pará - Estado
Amazônia brasileira
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
spellingShingle Escola Superior de Educação Física do Pará
Currículo
Professor de educação física - formação
Educação física
Universidade do Estado do Pará
Pará - Estado
Amazônia brasileira
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
TREPTOW, Anahy Garcia
A formação do professor de educação física no Pará: o que revela a história do currículo do curso de educação física da Universidade Estadual do Pará?
topic_facet Escola Superior de Educação Física do Pará
Currículo
Professor de educação física - formação
Educação física
Universidade do Estado do Pará
Pará - Estado
Amazônia brasileira
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
description This research has the aim of analyzing the history of the curriculum of the teachers graduation course on Physical Education at the Federal University in Pará, from 1970 to 2007. It was used, as a method of work, the documentary research based on the analysis of the regiments, curricular matrices, and Pedagogical Political Project (PPP) of the Federal University of Pará, and the resolutions of the Federal Council of Education n 69/1969, that determined the minimum curriculum, created the Physical Education‟s Major, and kept the sporting technician; the Resolution CFE n 3/87, that preconized the Major degree and/or BA; the Resolution CNE/CES n 7/2004, that instituted the Curricular Policies for the Graduation Courses in Physical Education; the Resolution n1/2002, that deals with the Curricular Policies for the courses of Elementary School Teachers (superior level, major degree); the Resolution n 2/2002, that institutes the length of the Major Courses in Elementary School Teaching. It was verified that the course, by its curriculum, can be conceived in two different moments: the first one, before the PPP of 1999, was a sportive conception course and build a professional profile similar to the profile of a sportive technician, non-critical, non-historical; and the second moment, just after the PPP of 1999, the course acquired a brand new conception, directly connected to teaching, expressed in the pedagogical work of different fields, enhancing a professional profile that is broad, generalist, humanist, critical and reflexive, based on ethical, political, and pedagogical principles, on the basis of the scientific rigour.
author_additional ROCHA, Genylton Odilon Rêgo da
author_additionalStr ROCHA, Genylton Odilon Rêgo da
format Dissertação
author TREPTOW, Anahy Garcia
title A formação do professor de educação física no Pará: o que revela a história do currículo do curso de educação física da Universidade Estadual do Pará?
title_short A formação do professor de educação física no Pará: o que revela a história do currículo do curso de educação física da Universidade Estadual do Pará?
title_full A formação do professor de educação física no Pará: o que revela a história do currículo do curso de educação física da Universidade Estadual do Pará?
title_fullStr A formação do professor de educação física no Pará: o que revela a história do currículo do curso de educação física da Universidade Estadual do Pará?
title_full_unstemmed A formação do professor de educação física no Pará: o que revela a história do currículo do curso de educação física da Universidade Estadual do Pará?
title_sort formação do professor de educação física no pará: o que revela a história do currículo do curso de educação física da universidade estadual do pará?
publisher Universidade Federal do Pará
publishDate 2011
url http://www.repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/1866
_version_ 1832602618049855488
score 11.755432