/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
Escola experimental de primatas
Equating, metaphorically, the terms "lab" and "school", this article presents an experimental research program aiming to develop procedures to build symbolic repertories in capuchin monkeys (Cebus apella). The metaphor "lab-school" arises from the similarity of the training procedures, used to teach...
Autor principal: | GALVÃO, Olavo de Faria |
---|---|
Outros Autores: | BARROS, Romariz da Silva, ROCHA, Aline Cardoso, MENDONÇA, Mariana Barreira, GOULART, Paulo Roney Kilpp |
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
2011
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://www.repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/2170 |
id |
ir-2011-2170 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-2011-21702018-02-06T15:29:28Z Escola experimental de primatas Experimental school for primates GALVÃO, Olavo de Faria BARROS, Romariz da Silva ROCHA, Aline Cardoso MENDONÇA, Mariana Barreira GOULART, Paulo Roney Kilpp Aprendizagem Cebus apella Controle de estímulos Comportamento animal Macaco-prego Equating, metaphorically, the terms "lab" and "school", this article presents an experimental research program aiming to develop procedures to build symbolic repertories in capuchin monkeys (Cebus apella). The metaphor "lab-school" arises from the similarity of the training procedures, used to teach discriminations or stimulus relations, to teaching programs used to introduce gradually more complex tasks. The challenge has been to keep the behavior of the "learners" under the control of the task properties, as programmed by the experimenter. Results document the acquisition of generalized identity and indicate the possibility of teaching more complex repertoires that are prerequisite for symbolic behavior and the possible application of the developed technology in teaching such repertoires to persons with difficulties to develop conventional symbolic functioning. Aproximando, metaforicamente, os termos "laboratório" e "escola", o presente trabalho apresenta um programa de pesquisa experimental que visa desenvolver procedimentos para a construção de repertório simbólico em macacos-prego (Cebus apella). A metáfora "laboratório-escola" justifica-se pela semelhança dos procedimentos de treino de discriminações ou relações com programas de ensino de tarefas gradualmente mais complexas. O desafio tem sido o de manter o comportamento dos "aprendizes" sob controle das propriedades da tarefa programadas pelo experimentador. Os procedimentos são permanentemente avaliados em função da efetividade para produzir a planejada formação de relações não diretamente treinadas entre estímulos. Os resultados obtidos demonstram a aquisição do conceito de identidade e indicam a possibilidade de ensino de repertórios mais complexos, que são pré-requisitos para o comportamento simbólico e o possível aproveitamento de tecnologia para ensino desse tipo de repertório a pessoas com dificuldades no desenvolvimento de funcionamento simbólico convencional. 2011-05-09T20:06:04Z 2011-05-09T20:06:04Z 2002-07 Artigo de Periódico GALVÃO, Olavo de Faria et al. Escola experimental de primatas. Estudos de Psicologia (Natal), Natal, v. 7, n. 2, p. 361-370, jul. 2002. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/epsic/v7n2/a17v07n2.pdf>. Acesso em: 06 abr. 2011. <http://dx.doi.org/10.1590/S1413-294X2002000200017>. 1413-294X http://www.repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/2170 por Acesso Aberto application/pdf |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará |
collection |
RI-UFPA |
language |
por |
topic |
Aprendizagem Cebus apella Controle de estímulos Comportamento animal Macaco-prego |
spellingShingle |
Aprendizagem Cebus apella Controle de estímulos Comportamento animal Macaco-prego GALVÃO, Olavo de Faria Escola experimental de primatas |
topic_facet |
Aprendizagem Cebus apella Controle de estímulos Comportamento animal Macaco-prego |
description |
Equating, metaphorically, the terms "lab" and "school", this article presents an experimental research program aiming to develop procedures to build symbolic repertories in capuchin monkeys (Cebus apella). The metaphor "lab-school" arises from the similarity of the training procedures, used to teach discriminations or stimulus relations, to teaching programs used to introduce gradually more complex tasks. The challenge has been to keep the behavior of the "learners" under the control of the task properties, as programmed by the experimenter. Results document the acquisition of generalized identity and indicate the possibility of teaching more complex repertoires that are prerequisite for symbolic behavior and the possible application of the developed technology in teaching such repertoires to persons with difficulties to develop conventional symbolic functioning. |
format |
Artigo |
author |
GALVÃO, Olavo de Faria |
author2 |
BARROS, Romariz da Silva ROCHA, Aline Cardoso MENDONÇA, Mariana Barreira GOULART, Paulo Roney Kilpp |
author2Str |
BARROS, Romariz da Silva ROCHA, Aline Cardoso MENDONÇA, Mariana Barreira GOULART, Paulo Roney Kilpp |
title |
Escola experimental de primatas |
title_short |
Escola experimental de primatas |
title_full |
Escola experimental de primatas |
title_fullStr |
Escola experimental de primatas |
title_full_unstemmed |
Escola experimental de primatas |
title_sort |
escola experimental de primatas |
publishDate |
2011 |
url |
http://www.repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/2170 |
_version_ |
1832602760397193216 |
score |
11.755432 |