/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
Efeitos de uma história de reforço contínuo e de conseqüências sociais sobre o seguir regras
In order to investigate the effects of variables involved in rule following, 18 children were exposed to a matching-to-sample procedure. Each child touched one of two comparison stimuli in the presence of a contextual stimulus. Correct responses were reinforced with tokens. Phase 1 began with minima...
Autor principal: | MONTELES, Karla Maria Costa |
---|---|
Outros Autores: | PARACAMPO, Carla Cristina Paiva, ALBUQUERQUE, Luiz Carlos de |
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
2011
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://www.repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/2387 |
id |
ir-2011-2387 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-2011-23872018-02-06T18:49:29Z Efeitos de uma história de reforço contínuo e de conseqüências sociais sobre o seguir regras Effects of a continuous history of reinforcement and social consequences on rule following MONTELES, Karla Maria Costa PARACAMPO, Carla Cristina Paiva ALBUQUERQUE, Luiz Carlos de Reforço (Psicologia) Psicologia experimental Estimulação sensorial Crianças In order to investigate the effects of variables involved in rule following, 18 children were exposed to a matching-to-sample procedure. Each child touched one of two comparison stimuli in the presence of a contextual stimulus. Correct responses were reinforced with tokens. Phase 1 began with minimal instruction, Phase 2 with a contingency-correspondent rule, and Phases 3 and 4 with a change in the contingencies. The three experimental conditions differed in Phases 1 and 3. In Phase 1 of Condition 1, no response was reinforced, and in Phase 1 of Conditions 2 and 3, there was differential reinforcement of the correct responses. In Phase 3 of the three conditions, the maintenance of rule following was not rewarded with tokens; instead praise was delivered in Condition 3. Rule following was maintained in Conditions 1 and 3, but left out in Condition 2. Some explanations are provided for the maintenance of rule following behavior. Com o objetivo de investigar os efeitos de variáveis envolvidas no seguir regras, 18 crianças foram expostas a um procedimento de escolha segundo o modelo. A tarefa era tocar um de dois estímulos de comparação na presença de um estímulo contextual. As respostas corretas eram reforçadas com fichas. A Fase 1 era iniciada com a instrução mínima; a Fase 2, com a instrução correspondente às contingências e as Fases 3 e 4, com mudança nas contingências. As três condições diferiam nas Fases 1 e 3. Na Fase 1 da Condição 1 nenhuma resposta era reforçada e na Fase 1 das Condições 2 e 3, havia reforço diferencial das respostas corretas. Na Fase 3 das três condições, a manutenção do seguir regra não produzia ficha, mas produzia elogio na Condição 3. O seguir regra foi mantido nas Condições 1 e 3 e foi abandonado na Condição 2. Discute-se algumas explicações para a manutenção do seguir regras. 2011-11-30T18:32:27Z 2011-11-30T18:32:27Z 2006 Artigo de Periódico MONTELES, Karla Maria Costa; PARACAMPO, Carla Cristina Paiva; ALBUQUERQUE, Luiz Carlos de. Efeitos de uma história de reforço contínuo e de conseqüências sociais sobre o seguir regras. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 19, n. 2, p. 186-196, 2006. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/prc/v19n2/a04v19n2.pdf>. Acesso em: 30 nov. 2011. <http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722006000200004>. 0102-7972 http://www.repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/2387 por Acesso Aberto application/pdf |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará |
collection |
RI-UFPA |
language |
por |
topic |
Reforço (Psicologia) Psicologia experimental Estimulação sensorial Crianças |
spellingShingle |
Reforço (Psicologia) Psicologia experimental Estimulação sensorial Crianças MONTELES, Karla Maria Costa Efeitos de uma história de reforço contínuo e de conseqüências sociais sobre o seguir regras |
topic_facet |
Reforço (Psicologia) Psicologia experimental Estimulação sensorial Crianças |
description |
In order to investigate the effects of variables involved in rule following, 18 children were exposed to a matching-to-sample procedure. Each child touched one of two comparison stimuli in the presence of a contextual stimulus. Correct responses were reinforced with tokens. Phase 1 began with minimal instruction, Phase 2 with a contingency-correspondent rule, and Phases 3 and 4 with a change in the contingencies. The three experimental conditions differed in Phases 1 and 3. In Phase 1 of Condition 1, no response was reinforced, and in Phase 1 of Conditions 2 and 3, there was differential reinforcement of the correct responses. In Phase 3 of the three conditions, the maintenance of rule following was not rewarded with tokens; instead praise was delivered in Condition 3. Rule following was maintained in Conditions 1 and 3, but left out in Condition 2. Some explanations are provided for the maintenance of rule following behavior. |
format |
Artigo |
author |
MONTELES, Karla Maria Costa |
author2 |
PARACAMPO, Carla Cristina Paiva ALBUQUERQUE, Luiz Carlos de |
author2Str |
PARACAMPO, Carla Cristina Paiva ALBUQUERQUE, Luiz Carlos de |
title |
Efeitos de uma história de reforço contínuo e de conseqüências sociais sobre o seguir regras |
title_short |
Efeitos de uma história de reforço contínuo e de conseqüências sociais sobre o seguir regras |
title_full |
Efeitos de uma história de reforço contínuo e de conseqüências sociais sobre o seguir regras |
title_fullStr |
Efeitos de uma história de reforço contínuo e de conseqüências sociais sobre o seguir regras |
title_full_unstemmed |
Efeitos de uma história de reforço contínuo e de conseqüências sociais sobre o seguir regras |
title_sort |
efeitos de uma história de reforço contínuo e de conseqüências sociais sobre o seguir regras |
publishDate |
2011 |
url |
http://www.repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/2387 |
_version_ |
1832602590167171072 |
score |
11.755432 |