/img alt="Imagem da capa" class="recordcover" src="""/>
Artigo
Análise do papel de variáveis sociais e de conseqüências programadas no seguimento de instruções
Twelve children in the eight-to-nine year age range were exposed to a matching-to-sample procedure in an investigation dealing with the role of monitoring in instruction-following. On this task, two comparison stimuli were touched in the presence of a contextual stimulus. Whereas incorrect responses...
Autor principal: | ALBUQUERQUE, Niele Márcia Amaral de |
---|---|
Outros Autores: | PARACAMPO, Carla Cristina Paiva, ALBUQUERQUE, Luiz Carlos de |
Grau: | Artigo |
Idioma: | por |
Publicado em: |
2011
|
Assuntos: | |
Acesso em linha: |
http://www.repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/2393 |
id |
ir-2011-2393 |
---|---|
recordtype |
dspace |
spelling |
ir-2011-23932018-02-06T17:19:59Z Análise do papel de variáveis sociais e de conseqüências programadas no seguimento de instruções Analyzing the role of social variables and programmed consequences in instruction-following ALBUQUERQUE, Niele Márcia Amaral de PARACAMPO, Carla Cristina Paiva ALBUQUERQUE, Luiz Carlos de Reforço (Psicologia) Psicologia experimental Estimulação sensorial Crianças Twelve children in the eight-to-nine year age range were exposed to a matching-to-sample procedure in an investigation dealing with the role of monitoring in instruction-following. On this task, two comparison stimuli were touched in the presence of a contextual stimulus. Whereas incorrect responses resulted in reinforcement loss, correct responses avoided this consequence. There were five phases in the experiment: Phases 1, 3 and 5 began with an instruction corresponding to the contingencies; contingencies in effect in Phase 1 were reversed in Phase 2, reestablished in Phase 3, reversed again in Phase 4 and renewed in Phase 5. The participants were subjected to two conditions, differing with regard to the phase where an observer was introduced in the experimental situation. During Phases 2 and 4, 10 participants did not follow instructions. This finding indicates that even when monitoring is present, instruction-following does not occur if it is not reinforced. Investigando o papel da monitorização no seguimento de instruções, 12 crianças foram expostas a um procedimento de escolha segundo o modelo. A tarefa era tocar um dos dois estímulos de comparação na presença de um estímulo contextual. As respostas corretas evitavam e as incorretas produziam perda de reforçadores. O experimento consistia de cinco fases. As Fases 1, 3 e 5 eram iniciadas com uma instrução correspondente às contingências; as contingências em vigor na Fase 1 eram revertidas na Fase 2, restabelecidas na Fase 3, novamente revertidas na Fase 4 e restabelecidas na Fase 5. Os participantes foram atribuídos a duas condições, que diferiam quanto à fase na qual um observador era introduzido na situação experimental. Observou-se que 10 participantes abandonaram o seguimento de instruções nas Fases 2 e 4. Sugere-se que, mesmo quando é monitorado, o seguimento de instruções tende a deixar de ocorrer quando produz perda de reforçadores. 2011-12-01T18:22:24Z 2011-12-01T18:22:24Z 2004 Artigo de Periódico ALBUQUERQUE, Niele Márcia Amaral de; PARACAMPO, Carla Cristina Paiva; ALBUQUERQUE, Luiz Carlos de. Análise do papel de variáveis sociais e de conseqüências programadas no seguimento de instruções. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 17, n. 1, p. 31-42, 2004. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/prc/v17n1/22303.pdf>. Acesso em: 01 dez. 2011. <http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722004000100006>. 0102-7972 http://www.repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/2393 por Acesso Aberto application/pdf |
institution |
Repositório Institucional - Universidade Federal do Pará |
collection |
RI-UFPA |
language |
por |
topic |
Reforço (Psicologia) Psicologia experimental Estimulação sensorial Crianças |
spellingShingle |
Reforço (Psicologia) Psicologia experimental Estimulação sensorial Crianças ALBUQUERQUE, Niele Márcia Amaral de Análise do papel de variáveis sociais e de conseqüências programadas no seguimento de instruções |
topic_facet |
Reforço (Psicologia) Psicologia experimental Estimulação sensorial Crianças |
description |
Twelve children in the eight-to-nine year age range were exposed to a matching-to-sample procedure in an investigation dealing with the role of monitoring in instruction-following. On this task, two comparison stimuli were touched in the presence of a contextual stimulus. Whereas incorrect responses resulted in reinforcement loss, correct responses avoided this consequence. There were five phases in the experiment: Phases 1, 3 and 5 began with an instruction corresponding to the contingencies; contingencies in effect in Phase 1 were reversed in Phase 2, reestablished in Phase 3, reversed again in Phase 4 and renewed in Phase 5. The participants were subjected to two conditions, differing with regard to the phase where an observer was introduced in the experimental situation. During Phases 2 and 4, 10 participants did not follow instructions. This finding indicates that even when monitoring is present, instruction-following does not occur if it is not reinforced. |
format |
Artigo |
author |
ALBUQUERQUE, Niele Márcia Amaral de |
author2 |
PARACAMPO, Carla Cristina Paiva ALBUQUERQUE, Luiz Carlos de |
author2Str |
PARACAMPO, Carla Cristina Paiva ALBUQUERQUE, Luiz Carlos de |
title |
Análise do papel de variáveis sociais e de conseqüências programadas no seguimento de instruções |
title_short |
Análise do papel de variáveis sociais e de conseqüências programadas no seguimento de instruções |
title_full |
Análise do papel de variáveis sociais e de conseqüências programadas no seguimento de instruções |
title_fullStr |
Análise do papel de variáveis sociais e de conseqüências programadas no seguimento de instruções |
title_full_unstemmed |
Análise do papel de variáveis sociais e de conseqüências programadas no seguimento de instruções |
title_sort |
análise do papel de variáveis sociais e de conseqüências programadas no seguimento de instruções |
publishDate |
2011 |
url |
http://www.repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/2393 |
_version_ |
1832603803566735360 |
score |
11.755432 |